תשאלו את רובן המכריע של הנשים על חווית הלידה שלהן, וסביר להניח שהנאה מינית לא ממש תהיה חלק מהסיפור. לידה היא דבר כואב, מבהיל, מבולגן – לא בדיוק הדברים שמהם עשוי סקס לוהט. אבל מתברר שיש נשים שהחליטו שדווקא עינוג עצמי הוא מה שהן צריכות כדי לעבור את הלידה בכמה שפחות סבל. אחת מהן, אנג'לה גאלו, דולה וצלמת לידות ממלבורן, סיפרה על החוויה בבלוג שלה – שם שיתפה את קוראיה בזה שאת ילדה השני ילדה תוך כדי שהיא נוגעת בעצמה. הסיפור שלה התפרסם בתקשורת באוסטרליה, והתגובות נעו בין זעזוע לסלידה.

"בלידה הראשונה לא הבנתי את הגוף שלי ברמה הפיזיולוגית", אמרה גאלו למגזין Vice שסקר את סודות הלידה האורגזמתית. לידת בית החולים הראשונה של גאלו תוארה על ידה כ"אוסף של התערבויות", שהתחילה עם 20 שעות צירים, פיטוצין ואפידורל, ולאחר מכן שלוש שעות של לחיצות חסרות תועלת, ולסיום לידת ואקום מלחיצה. היא ילדה בת בריאה למרבה המזל.

בלידה השנייה היא החליטה ללכת על לידת בית, בסיוע בעלה ודולה. "כשהייתי לקראת סוף הלידה הזו, הרגשתי מאוד פגיעה ולחוצה", אמרה גאלו, נכנסתי למקלחת כדי להרגיש יותר טוב, ובעלי שאל אם הייתי רוצה לעשות סקס. אמרתי לא, אבל זה הזכיר לי שאני יכולה לענג את עצמי. בשנייה שהתחלתי להמריץ את הדגדגן, הרגיעה בין הצירים הייתה הרבה יותר נעימה, וככה אגרתי יותר כוח כדי להתמודד עם השיא של הצירים". גאלו הסבירה שההרגשה הייתה יותר של הפחתת הלחץ של הכאב מאשר של הנאה מינית.

״מה שמכניס את התינוק פנימה, יוציא את התינוק החוצה״

הקשר בין מין ולידה לרוב לא מדובר, או בכלל מקבל לגיטימציה. רוב מה שאנחנו יודעים על לידה היא שהיא מכאיבה ומביכה לעיתים. ובעולם שבו 99 אחוז מהלידות מתרחשות בבית חולים – אין ממש מקום למיניות בחדר הלידה. אבל לאחרונה יותר ויותר נשים מתחילות לדבר על האופציה של הכנסת אלמנטים של עינוג עצמי ללידה. או כמו שאומרת קייט דימפל, מייסדת ארגון ללידה הוליסטית שמייעצת לזוגות על לידות פעילות מבוססות מחקרים, "מה שמכניס את התינוק פנימה, יוציא את התינוק החוצה". בהרצאת TedX היא הסבירה ש"ההורמונים בלידה ובסקס זהים, אנחנו צריכים להביא את הסקס גם ללידה. אוקסיטוצין משוחרר בזמן עוררות מינית ואורגזמה, אבל גם במהלך לידה, מגע סקין טו סקין עם היילוד והנקה", אמרה דימפל. האוקסיטוצין מביא גם לעלייה ברמת האנדורפינים, מה שיכול להפחית כאב באופן טבעי.

למעשה, פיטוצין – התרופה העיקרית שנעשה בה שימוש בחדרי לידה ומזרזת לידה – היא למעשה חיקוי של אוקסיטוצין. רק שפיטוצין מייצר צירים חזקים מדי, מה שמוביל אוטומטית לצורך באפידורל. "לרוב הנשים נעשה שירות רע כשזה מגיע ללידה, כי אנחנו פשוט בורות בכל מה שקשור לגוף שלנו", אמרה דימפל.

ידיים של אישה על בטן הריונית (צילום: Pixland, Istock)
ידיים של אישה לבושה לבן על בטן הריונית | צילום: Pixland, Istock

״עשיתי סקס ועינגתי את עצמי במהלך הלידה, וגם הייתה לי אורגזמה״

אז האם שימוש במין בתהליך הזה יכול להפוך לידה למענגת יותר במקום כואבת? אולי לא, אבל יש לא מעט מידע שמציע שייתכן שזה דווקא אפשרי. כמו לורה קפלן למשל, מחברת הספר "לידה ללא סיוע". "אני עשיתי סקס ועינגתי את עצמי במהלך הלידה, וגם הייתה לי אורגזמה. אם אנחנו משחררות את עצמנו מהבושה מסביב לתהליך הלידה, ומקבלות את המיניות שלנו, הלידות עוברות טוב יותר ובטוח יותר".

האתר של קפלן מלא בסיפורים כאלה, של נשים יולדות שהתגפפו עם הבעל לאור נרות והתענגו מינית, שלא לדבר על אורגזמות בבריכת הלידה שבבית. אבל קפלן כמובן באסכולה שגורסת שמרבית הלידות הן נורמליות ולא מצריכות התערבות רפואית, לכן אך טבעי שאישה תלד לבדה בבית, אפילו ללא סיוע רפואי כלשהו.

אבל הדיון על מיניות בלידה הוא בעצם תת סעיף בדיון השלם על זכותה של כל אחת לבחור את אופי הלידה שלה, על הבחירה של נשים רבות להימנע מלידות התערבותיות בבתי חולים, ולנהל את הלידה שלהן בפרטיות ביתן, בתנאים שלהן. הרי אף אישה שיולדת בבית חולים, אחרי שהרופא בדק לה פתיחה 5 פעמים ובחמישית הודיע שהוא צריך לפקוע לה את שק מי השפיר לא תעלה על דעתה שיש שיטות להפחתת הכאב והפחד, כמו מגע נעים, נשיקות, וכן, גם גירוי מיני. "אני מרגישה שאם את יודעת מאיפה הגוף שלך בא, סביר שתהיה לך חוויה נהדרת", אומרת גאלו, "אבל זה מאוד קל ליפול לתוך המערכת". ודימפל מוסיפה: "לשליש מהיולדות באמריקה הייתה חווית לידה טראומטית. התעלמות מהמיניות שקשורה לתהליך הלידה יוצרת נזק עצום לנשים".