בינינו, אנחנו מנחשים שהמילה הראשונה של הילד שלכם תהיה "אבא". אבל חוקרים מאוניברסיטת אינדיאנה חושבים שהם יכולים לחדש לנו, בפרסום מחקר חדש הטוען לתיאוריה פורצת דרך בנושא המילים הראשונות של התינוק.

עד עכשיו, היה מקובל לקשר בין מילים ראשונות של תינוקות – הנהגות בדרך כלל סביב גיל שנה – לבין רמזים או פידבקים שהתינוק מקבל מהסביבה. במחקר החדש ניסו החוקרים לשים את הדגש במקום אחר: בעיניים.

במקום לקחת תינוקות למעבדה סטרילית ולבחון אותם שם, החוקרים ניסו כיוון אחר הפעם. הם הצמידו לתינוקות בני 8-10 חודשים מצלמות אל המצח, וניסו למעשה להתחקות אחרי המסלול הויזואלי שהילדים האלה עוברים במשך היום שלהם: איך הם רואים את העולם שמסביבם?

החוקרים הסבירו כי למרות שכולנו חיים יחד באותו הבית, החוויה הויזואלית של התינוק שונה לחלוטין מזו של המבוגר. ילד שולט פחות בגוף שלו ולכן גם בוחר פחות, לפחות בחודשים הראשונים, לאן להסתכל; גם כאשר הוא שולט במבט, הדברים שמסקרנים אותו ושעליהם הוא בוחר להתעכב שונים מהותית מהדברים שמעניינים אותנו. לתינוק בן שלושה חודשים יש מבנה שונה לגמרי של חוויות חזותיות מלתינוק בן חצי שנה או בן שנה.

לדברי החוקרת לינדה סמית', פרופסור למדעי המוח והפסיכולוגיה ומראשי המחקר החדש, מראה העיניים של התינוקות נמצא בבסיס התיאוריה שתסביר איך תינוקות רוכשים שפה. העיקרון המוביל פשוט מאוד: העצמים שהתינוק רואה הכי הרבה פעמים במשך היום – יהיו גם, ככל הנראה, המילים הראשונות שלו. האלמנט הויזואלי, לטענתם, הוא המרכיב העיקרי בלימוד המילים הראשונות.

כלומר, לפי המחקר הרבה יותר משמעותי שתינוק יראה את הבקבוק שלו שוב ושוב ושוב, מאשר ישמע את ההורה חוזר ואומר את המילה "בקבוק". המשמעות היא שהבדלים בין סביבות ויזואליות בהן חיים ילדים בהחלט יכולים להשפיע על המילים הראשונות שלהם. בעבר נחקר הקשר בין תנאים סוציו אקונומיים ובין דלות שפה של תינוקות, אבל עד עתה תלו את האחריות בסביבה החברתית שלא גירתה מספיק את התינוק לדבר. כעת, המחקר טוען שילד שחי בתנאים לא יציבים ושעולמו הויזואלי משתנה יהיה ילד שיתקשה יותר בחיבור בין האובייקטים לבין המילה שמזהה אותם.

המחקר טוען להיות פורץ דרך גם בנושא טיפול בילדים עם בעיות דיבור או בעיות תקשורת. כעת ניתן לבחון אם ילד מתקשה ברכישת שפה משום שיש לו בעיה בראיה, או ייתכן והוא חי בבית שאין בו די גירויים ויזואליים. 

אז עכשיו אתם בטח חושבים שאתם יכולים די בקלות להשפיע על המילה הראשונה של הילד שלכם. פזרו הרבה בננות ברחבי הבית ותקוו לשמוע "בננה", או תמונות של ריהאנה וחכו לשמוע "רירי". פרופסור סמית' דווקא ממליצה לא להתערב: "המסר המרכזי שאתם יכולים לקחת מהמחקר שלנו היא שהתינוק שלכם פשוט לומד כל הזמן", אמרה.

>> האם מיקי מוכנה לחדר הלידה?