בגיל שלוש עד ארבע ילדכם מתחיל לפתח עצמאות; הוא כבר יודע להתלבש לבד ולהוציא מאכלים מהמקרר. הוא סקרן וצמא למידע, ומרבה לשאול שאלות, בעיקר "למה?" ו"מה זה?".
על אף שהילד נגמל מחיתולים, הרטבות לילה עלולות להופיע ואין צורך להילחץ מכך.

בגיל זה מתבצעת בטיפת חלב בדיקת העיניים הראשונה, מאחר שרק מגיל זה ואילך הילד יכול לזהות חפצים ולהסביר מה הוא רואה. בדיקת העיניים הבאה תיערך בגיל חמש-שש.
בנוסף, האחות תבקש מהילד לבצע סדרה של פעולות כמו עמידה על רגל אחת, לבדיקת מוטוריקה גסה.
הוא יתבקש גם לצייר עיגול (לא חייב להיות לגמרי מדוייק), ונחש בקו יציב, לבדיקה קוגניטיבית.
כמו כן, ייבדקו כישורי השפה שלו; בגיל זה הוא אמור להכיר שתי מילות יחס לפחות. עם זאת, ישנם עדיין שיבושי היגוי, ולא צריך להתרגש אם הילד לא מדבר באופן שוטף.

איך תעודדו התפתחות תקינה?

עזרו לילד לפתח את הדמיון - הקריאו לו ספרים, עודדו אותו לשחק משחקי דמיון ומדי פעם אפשרו לו לצפות בטלוויזיה. תנו מענה לסקרנותו הרבה – למדו אותו מהו מינו, גילו, כתובתו, הסבירו לו על העולם ולמדו אותו שמות של חפצים וצבעים.

עודדו אותו לפתח את החשיבה ולשכלל את היכולות המרחביות באמצעות ציור דמויות, הרכבת פאזלים ובניית מגדלים או פירמידות מקוביות. למדו אותו לספור עד עשר ולזהות צבעים.

עזרו לו לפתח את המוטוריקה הגסה והקואורדינציה שלו – תנו לו להתנסות בפעילויות גופניות כמו טיפוס, רכיבה על תלת אופן או אופניים, משחק על נדנדה או מגלשה, משחקים עם כדורים והליכה לאורך קו אחד, עקב בצד אגודל.

כדי שיאמין ביכולותיו וימשיך לפתח עצמאות, הניחו לו לבצע פעולות לבד לפני שאתם עוזרים לו.

לסרטון הבא: גיל חמש- פעם אחרונה בטיפת חלב

>> לכל הסרטונים בסדנה