בישראל ישנה תחרות משמעותית ואגרסיבית בין בתי החולים על קהל היעד של יולדות והדבר נובע משילוב בין שני גורמים: חופש בחירה ליולדת היכן ללדת ורווחיות שירותי חדר לידה לבית חולים עקב תשלום מענק של 3000$ מהביטוח הלאומי על כל יולדת, לצד עלויות נמוכות יחסית, מה שמייצר כדאיות כלכלית לבית חולים.

במסגרת תחרות זו חשוב להבין מהם הגורמים המשפיעים ביותר על שביעות הרצון של יולדת מחוויית הלידה שלה, דבר שיכול להשליך על התחרות שקיימת ולהשפיע למעשה על תהליך קבלת ההחלטה של אישה בטרם אחת החוויות המשמעותיות ביותר בחייה - הלידה.

מחקר חדש של ד"ר איריס גרטנר מהחוג לניהול ארגוני שירות במכללה האקדמית הדסה וד"ר קרן אור חן מבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת חיפה, ניסה לענות על השאלה תוך שהוא בוחן את שלושת המימדים המובילים שבאים לידי ביטוי בספרות המחקרית ככאלו שמשפיעים על שביעות רצון של לקוחות משירותים בכלל ושירותי בריאות בפרט: הראשון, קשר בין-אישי עם הצוות הרפואי, יחס אמפטי ליולדת, יחס למלווה שלה, מקצועיות הצוות ושיתוף היולדת בתהליך הלידה. השני, סביבת חדר הלידה, היגיינה, ניקיון ואסתטיקה בחדר הלידה. השלישי, תהליך הלידה ואלמנטים טכניים כדוגמת, נוכחות ציוד רפואי, התקשורת בחדר בין הצוות עצמו, שירותים נלווים, נוכחות רפואה אלטרנטיבית ועוד.

המחקר שבדק 200 אמהות לאחר לידה באמצעות שאלונים וקבוצות מיקוד פורסם לאחרונה ב- Journal of Gynecology and Obstetrics. הממצא המרכזי ביותר הוא שדווקא הפן התקשורתי הבין-אישי עם הצוות הרפואי במהלך הלידה הוא הגורם המשפיע ביותר לטובה או לרעה על שביעות הרצון של יולדת מחוויית הלידה שלה, הרבה יותר מאשר סביבת חדר הלידה (אסתטיקה וניקיון) או תהליך הלידה (שירותים חדשניים נוספים, ציוד טכני והתנהלות פנימית של הצוות).

אישה (צילום: Tyler Olson, Shutterstock)
הכי חשוב היחס האישי. אילוסטרציה | צילום: Tyler Olson, Shutterstock

יחס הצוות, אמפתיה והתקשורת עם האמא במהלך הלידה מהווים גורם משמעותי על שביעות רצונה ללא קשר לשיוכה הדתי או לרמת השכלתה. עם זאת, המחקר מצא כי ככל שגילה של היולדת החילונית צעיר יותר וככל שהיולדת החרדית משכילה יותר כך הולכת וגובר ההשפעה מהתקשורת הבין-אישית על שביעות רצונה.

נוסף לכך, גורמי הסביבה, ניקיון, אסתטיקה ונראות חדר הלידה משפיעים באופן משמעותי על שביעות רצון היולדת רק בחברה החרדית ללא תלות במאפיינים דמוגרפיים ואינם משפיעים כלל על שביעות רצונה של היולדת החילונית.

ד"ר איריס גרטנר, החוג לניהול ארגוני שירות במכללה האקדמית הדסה מדגישה: "המחקר מחדד את העובדה שהערכת השירות מושפעת מהערכת נותן השירות ואי אפשר להפריד בין השניים גם לא בלידות , בית החולים חייב לשים דגש על הדרכות והכשרות של הצוות הרפואי  לא רק בהקשר המקצועי אלא גם במיומנויות הרכות מול היולדת. למחקר יכולות להיות השפעות מרחיקות לכת  היות והוא מפצל את שביעות רצון האמא למספר גורמים מקדם את הבנת חווית הלידה שלה ומחזק את מידת ההשקעה של בתי החולים לפני הלידה במהלכה ואחריה".

 בהריון או אחרי לידה? מזל טוב! באפליקציית איזי ריכזו את כל מה שחשוב לדעת: