משמעות השם יונתן

השם יונתן או יהונתן מורכב משני חלקים: האל ונתן, ומשמעותו האל נתן בן למשפחה. שמות דומים עם אותה המשמעות הם השמות – אלנתן נתנאל ומתנאל, וגם השמות נתן ומתן, וקרובים אליהם במשמעות גם השמות יהונדב ונדב. גם בשפות קדומות שקרובות לעברית, כמו אכדית, אשורית ופרסית יש שמות כאלו. נראה שהתחושה שילד חדש הוא מתנה משותפת להרבה הורים.

יונתנים ששווה להכיר

יונתן החשמונאי, הצעיר בבניו של מתתיהו מסיפור החנוכה. יונתן ירש את המנהיגות מאחיו יהודה המכבי, לאחר שזה מת בקרב. יונתן הנהיג את היהודים במשך 18 שנה (משנת 161-143 לפנה"ס), והיה מנהיג מוכשר לא רק מבחינה צבאית אלא גם מבחינה מדינית. הוא ידע להתנהל בזירה הבינלאומית, לכרות בריתות ולהביא להישגים פוליטיים לממלכת החשמונאים. על פי המסופר בספר מקבים ובכתבי יוסף בן מתתיהו, יונתן היה מנהיג אהוב מאד על העם.

יוני נתניהו: סא"ל יונתן נתניהו היה מפקד סיירת מטכ"ל ונהרג במבצע מוצלח לחילוץ חטופים מאנטבה שבאוגנדה. לאחר מותו נקראה המבצע על שמו – "מבצע יונתן".

מי היה יונתן בתנ"ך?

בתנ"ך מופיעים שישה עשר אנשים העונים לשם יונתן או יהונתן. המפורסם שבהם הוא יונתן בנו של שאול, חבר הנפש של דוד.

יונתן מפורסם פחות, אבל שכדאי בכל זאת להכיר הוא - יונתן בן גרשם, עליו מסופר בספר שופטים פרקים יז-יח. מדובר בנער לוי שחיפש את עצמו ואת פרנסתו, מצא אותה ככהן במקדש הביתי של מיכה בהר אפרים. הנער נקלע לאירוע אלים שבמהלכו שדדו בני דן את הפסל מהמקדש. בני דן הזמינו אותו להצטרף אליהם במסעם לכיבוש עיר צפונית רחוקה. הוא נענה להזמנה, והקים איתם את המקדש בדן (דן שליד הבניאס).

מה הסיפור של יונתן בן שאול?

יונתן הוא בנו של שאול המלך הראשון. מלך כידוע הוא תפקיד שעובר בירושה, ויונתן היה אמור להיות היורש ולכהן כמלך אחרי אביו. אלא שהעניינים הסתבכו. שאול חטא באי ציות לנביא שמואל והודח על ידו מהתפקיד. לא היה מדובר בהדחה מיידית, אלא בהחלטה שבית שאול לא ימשיך למלוך. שאול אם כן המשיך למלוך, אבל במקביל שמואל משח כבר את המלך העתידי - דוד בן ישי, המוכר כדוד מלך ישראל.

המתח בין שאול לדוד היה עצום, ושאול ניסה לא פעם להרוג את דוד. לכאורה, יונתן בנו של שאול היה צריך להיות השונא הגדול של דוד, שהרי דוד עתיד לנשל אותו מלהיות המלך הבא. אבל התנ"ך מספר לנו שמה שקורה הוא בדיוק להפך..." וַיִּכְרֹת יְהוֹנָתָן וְדָוִד בְּרִית בְּאַהֲבָתוֹ אֹתוֹ כְּנַפְשׁוֹ" (שמואל א יח).

האהבה הזו מיוחדת ומפתיעה בתוך הנסיבות האנושיות והפוליטיות, ולכן - כאשר החכמים במסכת אבות רצו לתת מודל לאהבה נטולת אינטרסים, הם בחרו באהבה של יונתן לדוד. "כָּל אַהֲבָה שֶׁהִיא תְלוּיָה בְדָבָר, בָּטֵל דָּבָר, בְּטֵלָה אַהֲבָה. וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר, אֵינָהּ בְּטֵלָה לְעוֹלָם. אֵיזוֹ הִיא אַהֲבָה הַתְּלוּיָה בְדָבָר, זוֹ אַהֲבַת אַמְנוֹן וְתָמָר. וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר, זוֹ אַהֲבַת דָּוִיד וִיהוֹנָתָן" (אבות פרק ה' משנה טז).

כמו שאפשר לדמיין יונתן מצא את עצמו במציאות מורכבת. הוא נקרע בין הנאמנות שלו לאביו לאהבה והנאמנות שלו לדוד. איך הוא התמודד עם המתח הזה? הוא ניסה לפייס את אביו ולהרגיע את כעסו על דוד מצד אחד ולהגן על דוד ולהזהיר אותו מפני הסכנה שצפויה לו בארמון, מהצד שני (שמואל א כ).

הקשר המיוחד שבין דוד ויונתן בא לידי ביטוי לא רק במעשי יונתן אלא גם בקינה שנשא דוד לאחר מות שאול ויונתן : "צַר־לִי עָלֶיךָ אָחִי יְהוֹנָתָן נָעַמְתָּ לִּי מְאֹד נִפְלְאַתָה אַהֲבָתְךָ לִי מֵאַהֲבַת נָשִׁים׃" (שמואל ב א)

יונתן המושלם

יונתן הוא דמות מקראית ייחודית. בדרך כלל התנ"ך מספר גם על הפגמים של גיבוריו, אבל יונתן מצטייר כדמות מושלמת. הדבר בא לידי ביטוי לא רק ביחסיו נטולי האגו עם דוד, אלא גם במנהיגותו המתגלה בקרב עם הפלישתים שעליו מסופר בשמואל א פרקים יג- יד.

הנסיבות - מלחמה באויב הפלישתי שהצליח לחדור למרכז ארץ בנימין. המצב קשה. יחסי הכוחות מנבאים תבוסה למחנה ישראל. ורבים מהלוחמים מסתתרים במערות באזור. יונתן נוקט יוזמה. הוא ונערו מתגנבים בפעולה נועזת אל מחנה הפלישתים, פוגעים בהם בהפתעה ויוצרים בהלה שמשנה את מאזן הכוחות. שאול המלך, שלא ידע על 'מבצע יונתן', אוסף את אנשיו ורודף אחר הפלישתים. נראה שיונתן באופן מכוון הסתיר את היוזמה מאביו, והדבר מצביע על הפער בין דרכי מנהיגותו של יהונתן לבין דרכי המנהיגות של שאול. יהונתן מתגלה כיוזם נועז ובעל אמונה, בשונה מאביו שאיננו נוקט יוזמה.

יונתן בתרבות

אזכורים יונתן בתרבות:

"סע הביתה יונתן" - מחזה שכתב הסופר וחתן פרס ישראל לספרות חנוך ברטוב ז"ל

"יונתן סע הביתה" – שיר שכתב יהונתן גפן והלחין נפתלי אלטר ובוצע על ידי אושיק לוי. השיר מתאר את תחושת המורכבות שבין ההנאה בשהייה בחוץ לארץ לבין הגעגוע לארץ ישראל.

"יונתן שפירא" – שיר שכתבה והלחינה איה כורם

שותפים לשם

יהונתן גפן, יונתן רזאל, יונתן מרגי, יונתן רושפלד.

שווה ציטוט

וְנֶפֶשׁ יְהוֹנָתָן, נִקְשְׁרָה בְּנֶפֶשׁ דָּוִד; ויאהבו יְהוֹנָתָן, כְּנַפְשׁו (שמואל א יח, א)

צַר-לִי עָלֶיךָ, אָחִי יְהוֹנָתָן נָעַמְתָּ לִּי מְאֹד (שמואל ב, א כו)