אין ספק שלצד האופנה, הפוליטיקה ואפילו הטכנולוגיה, גם הטרנדים בעולם השמות לילדים וילדות עברו אי אלו שינויים, במהלך 74 שנותיה של מדינת ישראל. מאז כל "השרות והדליות והרינות" של היאחזות הנח"ל בסיני וכוכבות רוק כמו עופרה, ירדנה וחווה – היום אנחנו עם מצעדים שנכבשים על ידי עדן, אנה, קרן, יסמין ונועה ושרים על פעמונים ובלי פזמונים.

ולמרות כל השינויים והמגמות המתעדכנות, לאחרונה ישנם שמות קלאסיים ואהובים שחווים עדנה מחודשת, ועושים קאמבק שלא היה מבייש אף אחד. שמות כאלו שאפשר למצוא גם סבים וסבתות עם השם הזה וגם נכדים. קבלו את 11 השמות שהיו פה גם בקום המדינה, וחזרו כדי להישאר:

אביגיל: השם המתוק הזה שמלווה אותנו כבר מספר שמואל, מתאר בתנ"ך את אחת מארבע הנשים הכי יפות בעולם (נכון לתקופה בה זה נכתב לפחות). מאז השם הזה ליווה לא מעט דורות לאורך ההיסטוריה, הספיק להמיר את עצמו ללועזית (Abigail) ואפילו לככב בספרי ילדים כמו אליעזר והגזר. לאחרונה הוא שוב חוזר והופך להיות יותר ויותר פופולרי, גם בחוגים שאינם דתיים. כנראה שזה לא הגיל, אלא התרגיל.  

נעמי: ואם כבר אנחנו בתנ"ך (בכל זאת, פעם לא היו מגוונים יותר מדי במקורות לשמות), קבלו את השם נעמי, שלצד השם רות, חוזרים לאחרונה לאופנה. לא נועם, לא נעמה – נעמי. אז בפעם הבאה שאתם מחפשים איזה שם רך ונעים עם טעם של פעם – אל תהססו. 

עמליה: והיה הישר מתקופת החלוצים והחלוצות – קבלו את עמליה, הגרסה העברית לאמיליה, שלמעשה מהווה הלחם של המילים "עמל" ו-"יה" (שם הא-ל). בתקופה בה הדבר שכולם סגדו לו היה עבודת כפיים וחריצות, לא פלא שהשם עמליה היה אחד הנפוצים. אבל מסתבר שגם כיום, כשכולנו "עמלים" יום ולילה מול המסכים – יש מי שבוחרים להחזיר עטרה ליושנה ולקדש את העבודה והעשייה.

דוד: השם דוד מעולם לא הלך, בכל זאת מדובר במלך, אך לאחרונה הוא הופך לפופולרי גם במגזרים שאינם דתיים וגם כשם ראשון, ולא רק לילדים שנקראים על שם מבוגרים יותר. אולי זה מפני שמדובר בשם אוניברסלי, קלאסי, המזוהה עם ערכים חיוביים, חיבור למסורת ויחד עם זאת – גבורה ואומץ. אנחנו מקבלים אותו לרשימה למרות שהוא מעולם לא לגמרי נעלם, פשוט כי מגיע לו.

עלמה: עלמה הוא שם פרטי ברבות מלשונות אירופה בעקבות שם התואר הלטיני almus (בנקבה alma) שמשמעו - מְחַיֶּה, וכן בעקבות המילה הספרדית שפירושה נשמה. בעבר אמנם השם עלמה היה נחשב לנדיר כשם פרטי, אך היה מוכר במיוחד בתור מותג המסטיקים שכולנו זוכרים וגם כשמם של תכשירי קוסמטיקה שהיו מיועדים ל-איך לא-עלמות צעירות. בעשור האחרון השם עלמה הופך להיות יותר ויותר נפוץ, עד כדי כך שיש מי שבוחרים לגוון ולקרוא לבנותיהם – עלמא (עולם בשפה ארמית).

עופרה שטראוס מדליקה משואה (צילום: מתוך: ארץ נהדרת, קשת12)
עלמה זק. העלמה המקורית | צילום: מתוך: ארץ נהדרת, קשת12

גלי: בואי גלי, בואי וגלי לנו איך אפשר להישאר כל כך אהובים גם אחרי כל כך הרבה עשורים. מאז השיר של ירמי קפלן על אותה נערה בשם גלי (שבעבר היה קיצור לשם גליה), השם הצליח לעבור כמה גלגולים עם וריאציות כמו גל, גלית, גליה ועוד – ולאחרונה יחד עם טרנד השמות שנגמרים באות י' (מאורי, בארי, נרי, ליבי, אורי), הצליח גם השם גלי לעשות קאמבק, הפעם כשם בפני עצמו ולאו דווקא כשם חיבה.

ארי: כחלק מהטרנד של שמות הנגמרים באות י', איך אפשר בלי השם ארי, שמככב במצעדים החודשיים שלנו בלי סוף. ארי, שהיה בעבר קיצור של אריה (או עברות של השמות ליאון או ליאוניד של העולם החדשים מאירופה), מגיע לאחרונה עם אותה משמעות של חיה אמיצה, אצילית ומלכותית – אבל עם מרקם שקל יותר לעכל בהקשר של תינוקות צעירים בשנת 2022.

מיכאלה: הם אומרים שמיכאל זה שם של בן (או של מלאך), ולכן הם מוסיפים ה' והופכים אותו לשם של בת. השם הזה, שנחשב לאחד השמות הקלאסי, הופך לאחרונה לאחד השמות האהובים על ההורים הטריים (תשאלו אפילו סלבס כמו שביט ויזל או מגי וקותי שעשו התאמה קטנה לשם וקראו לאחת מהתאומות מיקה-אלה). כך או כך אנחנו תמיד בעד.

רפאל: ואם בענייני מלאכים אנחנו, רפאל הוא אחד השמות הוותיקים ביותר. חוץ מלהיות שם של צב נינג'ה, הוא היה שמם של רבנים גדולים לאורך ההיסטוריה ואפילו נחשב לסגולה לבריאות, אריכות ימים ורפואה שלמה. לאחרונה הוא הפך לאחד השמות הפופולריים, ולא רק כשם שני, גם בקרב הסלבס שבוחרים בשם הזה שוב ושוב לילדיהם ועושים איתו כותרות.

 

רון: ננצל כבר את העובדה שאנחנו במחוזות הסלבס, ונזכיר שרק לאחרונה נולד לנו נסיך חדש למשפחת גולן המורחבת שזכה לשם רון, אבל הוא ממש לא הראשון. השם רון, שמסמל שמחה וגיל, נמצא איתנו כבר כמה וכמה עשורים. מספיק להסתכל על דמויות בספרות כמו רון הדבורון, או רון (רוני-רון) ממעשה בחמישה בלונים, כדי להבין שלא מדובר בהמצאה חדשה, אבל ביופי של שם שלגמרי עמד במבחן הזמן.

אורי: ואם כבר מדברים על "מעשה בחמישה בלונים", לכל בלון צהוב של רון, יש בלון ירוק של אורי. אורי, אחד השמות הקלאסיים ביותר בספרות העברית. משירה של רחל המשוררת, דרך ספריה של אסתר שטרייט וורצל ודרך המיתוס של דמות הגיבור ברומן "הוא הלך בשדות", של משה שמיר. אורי הוא השם הישראלי האולטימטיבי, החלוץ, הצעיר, השזוף עם התלתלים, עובד האדמה שהוא גם לוחם וגם אוהב. בקיצור, השם הזה שכל יום עצמאות מחדש הופך לאלטרנטיבה קסומה ומזכיר לנו למה אנחנו כל כך אוהבים אותו.