משה

משה בן עמרם, המוכר לנו כמשה רבנו, הוציא את בני ישראל ממצרים וגם הוביל את העם במשך ארבעים שנה במדבר, למרות שלא נכנס איתם לארץ המובטחת.

מה משמעות השם משה?

מאחורי השם של משה יש סיפור הצלה מרגש. משה כידוע נולד במצרים בתקופת השעבוד האפלה, בדיוק כשפרעה גזר על השלכת כל התינוקות העבריים הזכרים למי היאור (ככה קוראים בתנכית לנילוס). אמו של משה הקטן הצליחה להחביא אותו בבית במשך שלושה חודשים עד שהסכנה הייתה גדולה מידי ,ואז הסתירה אותו בתוך תיבה בסבך הקנים שעל שפת הנילוס.

מי שמדמיין את משה בתיבה שט בנהר, זה הזמן לעדכן את התמונה. אמא שלו לא הפקירה אותו לזרם ולתנינים. אחותו מרים עמדה בתצפית לוודא שלתינוק הקטן שלום.

בתזמון מדהים, הגיעה באותה שעה למקום בת פרעה. היא ראתה את התיבה וכשפתחה אותה וגילתה בפנים את התינוק, היא מיד הבינה ש "מילדי העברים הוא". רגש החמלה גבר על רגש הנאמנות המלכותית והלאומית לצו האכזרי של אביה, והיא החליטה להחיות את הילד וגם לאמץ אותו. משה קבל את שמו מפיה של בת פרעה "וַתִּקְרָא שְׁמוֹ מֹשֶׁה וַתֹּאמֶר כִּי מִן הַמַּיִם מְשִׁיתִהוּ".

שימו לב שהילד שנמשה מהמים יגדל להיות בעצמו- "משה" כלומר מושה אחרים, מוציא את בני ישראל ממצרים, בדרך שעברה גם היא במים בקריעת ים סוף.

ההפתעה של משה פרץ (צילום: עידו קרני)
משה פרץ. שם מקסים לבן שנולד בשבועות | צילום: עידו קרני

בצד מדרש השם העברי לשם משה, מציעים חוקרי המקרא שהמקור לשמו של משה הוא במצרית. בת פרעה, שכנראה לא ידעה עברית נתנה לו שם שנגזר משם העצם המצרי MS שמשמעותו ילד, או מן הפועל May שמשמעותו להיוולד.

בשמו של משה נראה שיש נקודת מפגש של שני סיפורים- הסיפור הלאומי של הצלת חייו של המושיע לעמו, והסיפור האישי של נסיכה שרואה ילד כילד ומצילה את חייו.

ואם אתם שואלים את עצמכם מה שמה של הנסיכה החומלת והמצילה? ספר שמות לא נוקב בשמה, הוא קרוא לה רק בת בפרעה, ואולי בכך מעצים את המעשה האמיץ שעתה, אבל בספר דברי הימים היא מופיעה בשם- בִּתְיָה. כלומר בתו של האל. בתו של פרעה האכזר בחרה להקשיב למוסר שבליבה- ומעתה היא בתו של האל בכבודו ובעצמו.

שותפים לשם: משה סיני, משה בוגי יעלון, משה דיין, משה שרת משה נוסבאום, משה פרץ.

רוצים לקרוא עוד על משה? לחצו כאן.

מרים

אחותו הגדולה של משה. זו ששמרה על באחריות רבה משה בתיבה, וגם התגלתה כמנהיגה בפני עצמה כאשר הובילה את השירה והריקודים לאחר קריעת ים סוף.

מה משמעות השם מרים?

השם מרים מופיע בתנך, אבל הוא הגיע אל השמות העבריים מאחת השפות הזרות הקדומות. יש חוקרים שמציעים שהשם מרים הגיע מהשפה החורית (החורים היו עם קדום שחי במזרח התיכון). בחורית המילה מרא- היא אדון. לפי פירוש זה- משמעות השם מרים הוא- גברת אצילה.

יש חוקרים שמציעים שמקור השם הוא מצרי. במצרית הפועל מרא הוא לאהוב. לפי פירוש זה –משעות השם מרים הוא – אהובת האל (ים) או מבורכת על יד האל (ים).

שותפות לשם: השופטת מרים נאור, הסופרת מרים רות, מרים פרץ, מירי רגב, מירי מסיקה.

רוצים לקרוא עוד על פירוש השם? לחצו כאן.

אהרון

אחיו של משה וחבר למשימת ההנהגה. משה שהיה כבד פה וכבד לשון נעזר באהרן כדובר הרהוט בעיקר לפני פרעה. אפילו את המשפט המפורסם: שלח את עמי משה לא אמר לבד. "וְאַחַר בָּאוּ מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן וַיֹּאמְרוּ אֶל־פַּרְעֹה כֹּה־אָמַר ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל שַׁלַּח אֶת־עַמִּי".

גם במכות מצרים היה לאהרן חלק לא מבוטל. המקל שהפך לתנין לפני פרעה בתחרות הכשפים מול החרטומים היה מטה אהרון ולא מטה משה. ואת המכות הראשונות- דם, צפרדע וכינים אהרון הביא. המדרש נותן הסבר יפה וחינוכי לעניין. היאור (הנילוס) היה שותף בהצלתו של משה כשהושם בתיבה. זו כפיות טובה להכות אותו, לכן אהרן ולא משה בצע את המכות דם וצפרדע. מכת כינים נעשתה על ידי הכאת העפר, ולמשה גם היה חוב כלפיו. העפר הציל את משה (אם כי באופן זמני), לאחר שהכה מצרי וטמן אותו בחול.

מה משמעות השם אהרן?

אהרון הוא אבי שושלת הכהונה. החל מהקמת המשכן בדבר הוא ובניו וכל השושלת מלאו את תפקיד כהני המקדש. ועוד משהו מעניין שכדאי לדעת. אהרן על פי המשנה במסכת אבות היה אישיות מאירה- " אוֹהֵב שָׁלוֹם וְרוֹדֵף שָׁלוֹם, אוֹהֵב אֶת הַבְּרִיּוֹת וּמְקָרְבָן לַתּוֹרָה".

שותפים לשם: השופט אהרון ברק, הסופר אהרן אפלפלד, אהרון רזאל, דודו אהרון, אהרון אהרונסון.

רוצים לקרוא עוד על פירוש השם? לחצו כאן.

ציפורה

ציפורה היא אשתו של משה, וסיפור הכרותם מספר גם עליו וגם עליה. משה שאומץ על ידי בת פרעה גדל בארמון המלך, אך כשבגר יצא אל אחיו וראה במו עיניו את השעבוד. כשראה איש מצרי מכה איש עברי לא הסס להתערב. התקרית הסתיימה במצרי הרוג, ובכך שמשה, מתוך חשש לחייו עזב את המדינה וברח למדין הסמוכה.

במדין, על הבאר, התרחש המפגש הראשון עם ציפורה וגם עם כל אחיותיה- שש במספר, שבע בנותיו של יתרו, כהן מדין. הבנות בדיוק סיימו לשאוב מים עבור צאנם, אך הרועים הגברים האחרים, נהגו באלימות וגרשו אותן מהבאר. משה לא עמד מנגד ועזר להן.

מה קורה כשמתקשרים למשרד ראש הממשלה? (צילום: הסטנדאפיסטים, קשת12)
ציפי לבני. רעיון לשם של בת שנולדה בחג מתן תודה | צילום: הסטנדאפיסטים, קשת12

משה וציפורה, בת יתרו כהן מדין נשאו. שני בניהם נולדו במדין, עוד לפני שמשה הפך למנהיג שיוציא את בני ישראל ממצרים.

לבכור ניתן השם- גֵּרְשֹׁם כִּי אָמַר גֵּר הָיִיתִי בְּאֶרֶץ נָכְרִיָּה׃ שם שמשמיע את תחושת הזרות של משה הרחק מעמו וממשפחתו. לשני- ניתן שם אופטימי יותר- אֱלִיעֶזֶר כ"ִּי־אֱלֹהֵי אָבִי בְּעֶזְרִי וַיַּצִּלֵנִי מֵחֶרֶב פַּרְעֹה".

מה משמעות השם ציפורה?

ממש כמו שאתם שומעים - ציפור נקבה. אגב בתורה יש גם שם צפור לזכר- בלק, מלך מואב היה בנו של ציפור. ויש גם שמות על שם ציפורים עם שמות פרטיים- יונה כמו יונה הנביא, וגם איה – שהיא ציפור דורסת (רצפה בת איה הייתה פילגשו של דוד המלך ואישה נחושה ששווה להכיר), עורב- שר צבא מדייני, ואפילו קורא- אחד מבני לוי. ואולי גם ימימה , בתו היפה של איוב, היא שם של יונה קטנה.

שותפות לשם: ציפי שביט, ציפי ליבני, ציפי חוטבלי.

רוצים לקרוא עוד ? לחצו כאן.

סיני / חורב- ההר שהוא הגיבור הראשי של מתן תורה

הר סיני הוא הר ההתגלות. שם התקיים מעמד הר סיני, על פי המסורת בז' בסיון- חג השבועות. ההתגלות הזו מיוחדת בכך שהקהל שלה לא היה נביא בודד או חבורה קטנה- אלא כל העם.

אגב, ההתגלות בזמן מתן תורה לא הייתה ההתגלות היחידה בהר. משה, עוד כשהיה רועה צאן זכה להתגלות בסנה בקרבת "הר האלוהים", שהוא הר סיני, בהר סיני גם התגלו למשה י"ג מידות האל.

שנים אחר כך, אליהו הנביא שנמלט מאיזבל המבקשת להורגו, מקבל גם הוא התגלות בהר סיני. בהתגלות שלו, המסר לגבי הופעת האל- נשמע קצת אחרת, הפוך ממעמד הר סיני והרעש והאש שבו: " ... וְהִנֵּה ה' עֹבֵר וְרוּחַ גְּדוֹלָה וְחָזָק מְפָרֵק הָרִים וּמְשַׁבֵּר סְלָעִים לִפְנֵי ה' לֹא בָרוּחַ ה' וְאַחַר הָרוּחַ רַעַשׁ לֹא בָרַעַשׁ ה'׃ וְאַחַר הָרַעַשׁ אֵשׁ לֹא בָאֵשׁ ה' וְאַחַר הָאֵשׁ קוֹל דְּמָמָה דַקָּה ".

להר סיני שם נוסף – הר חורב. כנראה על שם המדבר שבתוכו הוא שוכן. חורב בעברית- זה יבש, ואין כמו מדבר ליובש.

שותפים לשם: משה סיני, נועם חורב.

רוצים לקרוא עוד על פירוש השם? לחצו כאן.

הכתבה בשיתוף עם מיזם 929 - מיזם ישראלי תרבותי בראשות הרב בני לאו, המנגיש את התנ"ך בשיח פתוח

 

בהריון או אחרי לידה? מזל טוב!באפליקציית איזי  ריכזו את כל מה שחשוב לדעת: