"דוד מלך ישראל חי וקיים". אולי לא חי ממש, אבל גם 3000 שנה אחרי שהוא ירד מבמת ההיסטוריה, ילדים רבים בישראל ובעולם נושאים את שמו, והחל מ-14 בינואר האחרון, גם בנה של בר רפאלי – דויד עזרא.

מה משמעות השם דוד?

התנ"ך לא מספק הסבר לגבי מקור השם דוד, אבל כדי להבין את המשמעות חוקרי שפה חיפשו מילים קרובות בעברית ובשפות שמיות אחרות, והם מצאו כמה הסברים:

  1. השם דָּוִד קשור במילים דּוֹד ויָדִיד, שמשמען בעברית היא "אהוב". כך למשל בשיר השירים שרה הנערה על אהובה: "חִכּוֹ מַמְתַקִּים וְכֻלּוֹ מַחֲּמַדִּים זֶה דוֹדִי וְזֶה רֵעִי" (שיר השירים ו , טז), וגם מזמינה אותו למעשה אהבים המכונה בכתוב “דודים" - "נַשְׁכִּימָה לַכְּרָמִים .... שָׁם אֶתֵּן אֶת־דֹּדַי לָךְ" (שיר השירים ז, יג). גם המילה ידיד היא קרובת משפחה של המילה דוד, ואולי גם צמח הדודאים, שנחשב בעולם העתיק לצמח שמגביר את הפריון, קיבל את שמו על שם מעשה האהבה.
  2. השם דוד קשור במילה האכדית דַוִידֻ[ם], שמשמעה שר צבא או לוחם. לפי הפירוש הזה דוד היה תואר, ורק אחר כך הפך לשם פרטי.

מה הסיפור של דוד בתנך?

דוד המלך הוא הדמות ששמה נזכר הכי הרבה פעמים בתנך – לא פחות מ-912 פעמים. לשם השוואה, משה רבינו נזכר רק 706 פעמים. סיפור חייו של דוד  מסופר בתנ"ך החל מפרק טז בספר שמואל א ועד למותו בספר מלכים א פרק ב, אבל הוא נזכר המון גם אחר כך, כי הוא גם המייסד של שושלת המלוכה הנבחרת – בית דוד. השושלת המשיכה למלוך בירושלים עד חורבן יהודה (בשנת 586 לפנה"ס) ונבואות רבות בתנ"ך מבטאות תקווה שגם בעתיד מנהיג ראוי מבית דוד יעשה סדר בעולם.

דוד – הסינדרלה של התנך

דוד המלך היה בנו של ישי מבית לחם, אבל כנראה היה הפחות האהוב מבין הבנים. כאשר שמואל הנביא נשלח לחפש מי יהיה המלך מבין בניו של ישי, אביו בכלל לא הציג אותו כאפשרות, ורק כאשר שמואל התעקש, הובא אליו דוד הקטן, רועה הצאן. כמו בסיפור סינדרלה, באופן מפתיע, דווקא הקטן והדחוי הוא זה שנמשח למלך.

דוד – הרועה, המנגן והלוחם

דוד רועה הצאן נמשח למלך בסתר, בתקופה שבה עדיין מלך בפועל שאול, שהחזיק בכתר באופן רשמי ומעשי, אבל למעשה כבר הודח בשל מחדלים בתפקודו – הדחה שנכנסה לפועל רק עם מותו. שאול סבל מהתקפי רוח רעה, וכדי לרפא אותם הובא אל ארמון המלך מנגן מוכשר, דוד בן ישי, לעשות לו תרפיה במוזיקה: "וְלָקַח דָּוִד אֶת־הַכִּנּוֹר וְנִגֵּן בְּיָדוֹ וְרָוַח לְשָׁאוּל וְטוֹב לוֹ וְסָרָה מֵעָלָיו רוּחַ הָרָעָה" (שמואל א טז, כג). המלך המודח והסובל שלא רצה לוותר על מלכותו, והמלך החדש שעמד להחליף אותו, מצאו את עצמם קרוב מדי אחד לשני.

מצב הענייניים רק הלך והסתבך כשהתגלה כוחו של דוד כלוחם. האויבים המרכזיים של ישראל בתקופה ההיא היו הפלישתים, שחתרו לכך שישראל תשועבדו להם ואנשיה ישלמו מיסים. זה הרקע לסיפור דוד וגוליית (שמואל א יז): הענק הפלישתי הציע דו קרב הכרעה בין הפלישתים לישראל, הצעה גרמה לפאניקה במחנה ישראל. לא היה לוחם שהיה מוכן להתייצב מולו, עד שהגיע דוד. רועה צעיר, חסר ניסיון צבאי, אבל אמיץ ומלא אמונה, ואולי גם חשיבה יצירתית. בלי שריון ובלי חרב, דוד השתמש ברוגטקה שלו (קלע הרועים), וקלע בול בפוני. השמחה במחנה ישראל הייתה גדולה, הנשים שרו לו שיר הלל: "הִכָּה שָׁאוּל בַּאֲלָפָיו וְדָוִד בְּרִבְבֹתָיו׃" (שמואל א יח,  ז), והמתח בין דוד לשאול החריף.

דוד- האהוב והשנוא

דוד הוא הדמות הכי אהובה ולא פחות מכך רדופה בתנך. יונתן, בנו של שאול, אהב אותו אהבת נפש וגם כרת איתו ברית. מיכל בת שאול אהבה אותו ואפילו נישאה לו. העם אהב אותו, עבדי שאול אהבו אותו, ושאול? הוא אהב אותו בהתחלה, אבל כשהבין שדוד עתיד למלוך במקומו, הוא ניסה להרוג אותו. הוא נתן לו משימות צבאיות מסוכנות, אבל דוד בצע אותן בהצלחה. הוא הטיל עליו את חניתו, אבל דוד הצליח לחמוק והחנית נתקעה בקיר. הוא שלח שליחים להרוג אותו במיטתו, אבל מיכל הבריחה אותו דרך חלון הבית. שאול רדף אחריו ובמשך שנים דוד נדד ממקום למקום וניצל בקושי.

אבל דוד לא רדף את שאול. הוא חכה בסבלנות לשעתו ההיסטורית. הוא לא ניצל את ההזדמנויות שהיו לו להרוג במו ידיו את שאול, ורק לאחר שהוא מת בקרב עם הפלישתים בגלבוע – דוד מלך על יהודה ואחר כך גם על ישראל.

דוד – המלך האדם והאב

דוד המלך היה פוליטיקאי מצליח. הוא איחד ממלכה מפולגת לאחר מלחמות אחים, קבע עיר בירה חדשה – ירושלים, הכריע את אויבי ישראל והביא שקט בטחוני בגבולות, ואפילו רקם בריתות כלכליות עם ממלכות שכנות.

אבל דוד לא היה רק מלך מוצלח ומושלם. התנ"ך מספר גם על חולשותיו ועל נפילתו הגדולה – חטא דוד עם בת שבע. המעשה התרחש בזמן מלחמה בעמון. אוריה החיתי מלוחמי דוד יצא לחזית, בעוד שאשתו בת שבע נשארה בירושלים – וגם דוד. כשראה את בת שבע הרוחצת על הגג הזמין אותה אליו, ומכאן הדברים הידרדרו: בת שבע נכנסה להריון, דוד ניסה להסתיר את אחריותו ולא הצליח, ובסופו של דבר הוא הביא למותו של אוריה בקרב כדי להעלים את העקבות (שמואל ב יא). הדבר רע מאד בעיני האל. הוא שלח את נתן הנביא עם המשל החזק על כבשת הרש (שמואל ב יב), שצרב בתודעה את השפל המוסרי של ניצול הכוח השלטוני לרע. דוד הבין מיד, לא חיפש תירוצים אלא לקח אחריות ואמר: חטאתי.

בתנ"ך כמו בתנ"ך, לחטא יש עונש: "לֹא־תָסוּר חֶרֶב מִבֵּיתְךָ" (שמואל ב יב ,י). וזה בדיוק מה שקרה – המצב במשפחה של דוד הדרדר. אמנון בנו הבכור אנס את תמר אחותו. אבשלום אחיהם נקם והרג את אמנון. המתח בין אבשלום לדוד לא נפתר, והבן מרד בדוד וניסה להחליף אותו, אבל המרד דוכא ואבשלום נהרג.

איך דוד תפקד כאב בתוך המורכבות המשפחתית הזו? הוא בעיקר שתק. לא מחה על מות מעשה אמנון. גם לא על מעשי אבשלום. אולי כי הוא הרגיש שנתן דוגמא אישית שלילית לבניו. אבל בתוך הסיבוכים והכאב, בולטת אהבתו של דוד לבנו המורד אבשלום. דוד כמעט ואבד את מלכותו ואת חייו בגללו, ובכל זאת, כשבוא אבשלום נהרג, הוא לא ראה בכך ניצחון, אלא קונן: בְּנִי אַבְשָׁלוֹם בְּנִי בְנִי אַבְשָׁלוֹם מִי־יִתֵּן מוּתִי אֲנִי תַחְתֶּיךָ אַבְשָׁלוֹם בְּנִי בְנִי" (שמואל ב יט , א).

דוד – הבית הסמל והמודל

כבר בתנך הפך דוד למודל ולסמל. האל כרת איתו ועם ביתו ברית משולשת. אל אחד-שושלת מלוכה אחת-ירושלים אחת. דוד נחשב למלך הנאמן לאלוהיו. כל מלכי בית דוד שאחריו, עליהם סופר בספר מלכים, מושווים אליו ומקבלים ציון – האם היו טובים כמוהו או לא. התנ"ך מכיר בכישלונות הרבים של המלכים, אבל הנביאים אופטימיים ביחס לעתיד. ישעיהו למשל, מנבא שבעתיד יקום מנהיג חדש מבית דוד: "וְשָׁפַט בְּצֶדֶק דַּלִּים", כי משפט צדק, ומיגור הרשע, הוא התנאי לשלום העולמי: "וְגָר זְאֵב עִם־כֶּבֶשׂ וְנָמֵר עִם־גְּדִי יִרְבָּץ" (ישעיה יא).

עוד דברים מעניינים על דוד

דוד- נעים זמירות ישראל
דוד הוא המשורר של התנ"ך. בספר שמואל תמצאו את הקינה המפורסמת שלו על מות שאול ויונתן: "שָׁאוּל וִיהוֹנָתָן הַנֶּאֱהָבִים וְהַנְּעִימִם בְּחַיֵּיהֶם וּבְמוֹתָם לֹא נִפְרָדוּ" (שמואל ב א) ושירות נוספות. בספר תהילים תמצאו מזמורים רבים שמיוחסים לדוד.

מי הרג את גליית?
כולם מכירים את הסיפור על דוד וגליית (שמואל א יז), אבל יש בתנ"ך מסורת נוספת על אלחנן בן יערי שהרג את הגיבור הפלישתי (שמואל ב כא, יט).

כתובת בית דוד מתל דן
השאלה מה מסיפורי דוד ובית דוד קרה באמת מעסיקה חוקרים רבים. אחד הממצאים החשובים בהקשר הדיון הזה הוא כתובת שנמצאה בתל דן בצפון ובה נזכר בית דוד.

שותפים לשם

דוד בן גוריון, דודו טסה, דוד לוי, דוד גרוסמן, דיויד ברוזה, דוד ילין, דוד דאור, הנרי דוד, דויד פרץ.

דודו טסה במופע "שלם – כלים שבורים" (צילום: עידו אלורו כהן, אריק פוטרמן ויאיר מוס, מתוך פסטיבל מקודשת)
מתוך פסטיבל מקודשת | צילום: עידו אלורו כהן, אריק פוטרמן ויאיר מוס, מתוך פסטיבל מקודשת

דוד בתרבות

הפסל דוד של מיכאלנג'לו – פסל שמציג את דמותו של דוד היוצא לקרב בגוליית עם קלע ביד. הפסל נחשב לאחת מיצירות האומנות הידועות מתקופת הרנסנס.

מים לדוד המלך – שיר שכתב והלחין עקיבא נוף וביצעה להקת הגשש החיוור בפסטיבל הזמר .

דוד ושאול – שיר של אהוד בנאי המתאר את מערכת היחסים המורכבת בין דוד ושאול המקראיים.

דוד אוהב אותך – שיר של הזמר והמוסיקאי דודי לוי, שכתב מאיר גולדברג והלחין דודי לוי.

גוליית – שירה של להקת כוורת שנכתב על ידי אלון אוליארצ'יק ודני סנדרסון והולחן על ידי דני סנדרסון, והשאיר לתרבות הישראלית את הביטוי "קלע לו בול בפוני".

הכתבה בשיתוף עם מיזם 929 - מיזם ישראלי תרבותי בראשות הרב בני לאו, המנגיש את התנ"ך בשיח פתוח