אישה בהריון - שם לתינוק (צילום: thinkstock)
איתי זה נחמד אבל קבלו את השמות שעוד לא שמעתם | צילום: thinkstock
כל מספר שנים מתחלף טרנד של שמות הניתנים לילדים לצד הקלאסיים והארצישראליים הישנים שלא משתנים אף פעם. בשנים האחרונות השמות לבנים שבלטו מעל השאר היו: עומר, איתי, אדם, אורי ודניאל, ולבנות: תמר, נועה, שירה, אדל וטליה. אבל יש הורים שלא מתיישרים לפי הקונצנזוס, עבורם בחירת השם לילד היא רבת משמעות, ולכן בחרו שם מאוד לא קונבנציונאלי, בלשון המעטה, לילדיהם. למה בעצם לצאת כל כך רחוק מהקופסה ואיך הם מתמודדים עם התגובות, המחמיאות יותר - ובעיקר המחמיאות פחות, על הבחירה החשובה הזאת?

השם הנבחר: ייטב

ליאת סיון (39) פסיכותרפיסטית גוף-נפש וסטודנטית לתואר שני בפסיכולוגיה רפואית מתל אביב מספרת כי ההחלטה על שמו של בנה הייתה משותפת לה ולבן זוגה. "אמו של שי, טובה ז"ל, נפטרה כשלושה חודשים לפני שנכנסתי להריון. היינו מאוד מחוברים אליה ורצינו להנציח את שמה באיזושהי צורה. אני מכירה באופן אישי בחור בשם ייטב שהיה שותף שלי לדירה לפני כעשר שנים. אנחנו מאוד אוהבים את השם גם בגלל החיבור אל אימא של שי וגם בגלל המשמעות שלו "יהיה טוב" . אגב, הוא נמצא בתורה בעשרת הדיברות - "כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ..וּלְמַעַן יִיטַב לָךְ, עַל הָאֲדָמָה, אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ, נֹתֵן לָךְ" (דברים ה',ט"ז).
לפני בחירת השם ערכתי בדיקה קטנה ובין השאר פניתי לבחור שאני מכירה כי מאוד רציתי לדעת איך הוא חי עם השם ואיך היה לו לגדול איתו. למרות שהוא אמר שלא היה פשוט, החלטנו ללכת על זה בעיקר כי היה לנו חשוב לבחור בשם בעל משמעות (בהמשך לשם של בתי הבכורה תהל - תפיץ אור). ואנחנו מאמינים שהוא גם יאהב את שמו כשיתבגר".
אילו תגובות אתם מקבלים? "בעיקר הרמות גבה ובקשות לחזור שוב ושוב על השם, וכמובן שאלות בנוגע למשמעות. אבל ככל שהזמן עובר אנחנו יותר ויותר מחוברים לשם. ללא ספק הקטן הזה הפך את חיינו לטובים יותר ובתקווה שרק ימשיך להיות כך".

השמות הנבחרים: כניה ונהר

כניה
"המיילדת עטפה אותו והגישה לי אותו ואמרה שהוא מת". כניה

תמרה (44) אם חד הורית ובעלת תואר שני בחינוך מיוחד ומורה פרטית לשיעורי אנגלית מקרית עקרון, מספרת שהיא זו שבחרה את השם כניה (13) לבנה הבכור. "עברתי לידת בית קשה בדרום אפריקה שהסתבכה כשהמיילדת פעלה ברשלנות וללא אחריות ומקצועיות. התינוק שלי נולד ללא אספקת חמצן למוח, לא שמעתי את הבכי שלו כשהוא נולד, המיילדת עטפה אותו והגישה לי אותו ואמרה שהוא מת. היא אפילו לא ניסתה להנשים אותו. אח שלי הוא וטרינר, והוא היה באזור והגיע להנשים אותו. אני לא אישה דתייה אבל התפללתי בלי סוף והשם הזה בא אליי באמצע התפילה. משמעות השם כניה היא תודה לאלוהים על כך שיש לי אותו. הוא האושר שלי והוא האדם הכי מקסים שהכרתי בחיי, יש לו שיתוק מוחין ומוגבלויות קשות. הוא לא יכול לדבר ולא עצמאי והוא עדיין מחייך בכל בוקר. זה שם של תקווה.

"את השם נהר עבור בני הצעיר בחרתי יחד עם אבא שלו. לאבא של נהר יש עוד 3 ילדים מנישואים קודמים, ניב, אילאי, רם, הוא רצה לחבר את האותיות הראשונות של שלושת השמות ולקרוא לילד נאר, אני רציתי שנכניס את האות כ"ף, אבל זה לא ממש הסתדר, אז החלטנו בסוף לקרוא לו נהר. השם נהר מזכיר לנו זרימה, שפע, מים, וזה גם שם שמופיע הרבה בתורה. הוא בא ממש כמתנה לאח שלו ומביא לנו הרבה אושר ואור הביתה". 

אלו תגובות את מקבלת? "אנשים מאוד אוהבים את השמות, ותמיד שואלים אותי על המשמעות של השם כניה. אלוהים שלח לי את השם הזה במצב של הרבה לחץ, עצב ודאגה אחרי לידה קשה, ועד היום השם הזה עוזר לו ויש לו חיבור חזק לרוחניות. נהר הוא ילד זורם ורגוע ויש לו נתינה גדולה".

השם הנבחר: אינקה

שרית (39) ויוני (42) טל, מקיבוץ דן הם הורים לאינקה בת השנתיים ושמונה חודשים וכורם בן שנה וחודשיים.

"בחרנו את השם אינקה ביחד אחרי חיפושים רבים. ערב אחד כשהייתי בהריון ראינו סרט על שבט האינקה. אמנם לא יצאנו לנו לטייל שם, אבל הצליל הסתלסל לנו טוב. מה גם שהיה לנו חשוב שיהיו אותיות אהו"י וזה יהיה שם ארוך. בהמשך קיבלנו אישור כששמענו שלאשתו לשעבר של מוש בן ארי קוראים אינקה. מידע חביב. כורם, אחיה הקטן של אינקה, "התהווה" בעין כרם. הוא נולד באוגוסט שזו תקופת הכרמים, וחשבנו בהתחלה לקרוא לו כרם, אבל חשבנו שאז יסתלבטו עליו ויקראו לו כארם, אז הוספנו את האות ו'. כורם זה עשייה, כשאדם עושה את העבודה יש לו כוח".

אילו תגובות אתם מקבלים? "זה תלוי איפה אנחנו נמצאים. בקיבוץ דן זה נחשב לשם מיוחד, אבל כשאני מגיעה לקרית שמונה קיבלתי לא פעם תגובות כמו 'למה קראת לה ככה?'. בעבר רציתי לקרוא לילד שיהיה לי נחל ואמרו לי שזה הזוי אבל היום יש הרבה ילדים שנקראים כך. כנראה שעם השנים אנו נפתחים יותר לשמות מיוחדים".

השם הנבחר: מוריסי  

ארז וענבל (40) מתל אביב החליטו לקרוא לבנם בן השנתיים ושבעה חודשים מוריסי על שם הזמר האהוב והסולן של הסמית'ס. "אנחנו נורא אוהבים את מוריסי הזמר. כשהייתי בחודש השלישי, הוא הגיע לארץ, והיינו בהופעה שלו", מספרת ענבל, "ואז הרעיון לקרוא לתינוק שלנו מוריסי עלה בצחוק, אחותי אמרה שזה דווקא רעיון יפה, אבל רצינו שקודם הוא יוולד ואז נחליט מה יהיה שמו".

"כשהוא נולד, הוא נראה מאוד דומה למה שדמיינתי", מספר ארז, "הסתכלנו עליו ואמרנו אחד לשנייה שזה מוריסי. זה בעצם שם המשפחה של הזמר, ששמו הפרטי הוא סטיבן אבל אף אחד לא קורא לו כך. חקרנו את השם וגילינו שזה הפך להיות שם מוכר בעולם אבל לא בארץ. מקור השם מוריסי הוא אירי והמשמעות שלו הוא 'בחירת הים'. חוץ מזה, מוריסי הוא אייקון של חירות וצמחונות, וזה מתחבר לערכים שלנו (בשאיפה)", אומרת ענבל. "אני מודה שבחירת השם הלא מובנת מאליה הזו גרמה לנו למעט חששות בהתחלה, אבל ככל שעובר הזמן אנחנו יותר שלמים. לפעמים אני תוהה מה חשבנו לעצמנו ואיך יהיה, אבל נראה שמוריסי שלנו שמח ואופטימי, וזה מה שחשוב".

אלו תגובות אתם מקבלים? "חלק מהאנשים לא ממש מכירים את הזמר ולא מבינים איך להגות את השם. חלק חושבים שזה מוריס ושאנחנו צרפתים, אבל מי שמכיר מתלהב, ואומר שזה צעד אמיץ", מספרת ענבל. "בגן שלו, שהוא גן דו לשוני יש צוות חצי בריטי ואותם זה מאוד משעשע", אומר ארז, "הייתה שם סייעת ששרה לו כל בוקר שיר של הסמית'ס כשהוא הגיע לגן. מוריסי כבר יודע לזהות את מוריסי הזמר ששר ברדיו".

השם הנבחר: תורן

תורן הבן של אדום
"חיפשנו שם עוצמתי וגברי, אך ללא משמעות לוחמנית". תורן

ויש שמות מיוחדים שניתנו גם להורים: אדום (Edom בר און; 28) מורה מראש העין היא אמו של תורן בן השנה. "אימא שלי בחרה עבורי את השם אדום, היא אילתית לשעבר ואהבה מאוד להתבונן בהרי אילת. התגובות לשמי שנויות במחלוקת, אנשים דתיים ממהרים להטיף לי על משמעותו ורבים אחרים אוהבים אותו ומוצאים בו עוצמה גדולה, אבל אני מאוד מחוברת לשמי ואוהבת אותו".

כשילדה בעצם תינוק, היה ברור שבחירת השם היא סוגייה חשובה. "בעלי ואני בחרנו ביחד בשם. חיפשנו שם עוצמתי וגברי, אך ללא משמעות לוחמנית. היינו אובדי עצות ואז החלטתי להיכנס לאתר 'שם לי' ודווקא להתחיל מהסוף, ושם היה את השם 'תורן'. זה שם שמייצג חוזק, ומתאים לבן בכור. ספינה המגיעה לחוף נראית ראשית בזכות דגלה הנישא על התורן, ואחר כך נגלית בשלמותה".

מה התגובות שאתם מקבלים? חיוביות מאוד והומוריסטיות, "רק שלא יהיה נמוך", או "תורן בר און זה שם של טייס רב שגל". 

>> שאלות של ילדים ומה עונים להם: "מה קורה לנו כשמתים?"