פרשנים וחוקרים הציעו מספר אפשרויות למקור השם עידו ומשמעותו:

1. עידו קשור במילה עֲדִי שפירושה 'תכשיט'. עידו על פי סברה זו  הוא – עדוי כלומר מקושט.

2. עידו קשור במילים עֵד ועֵדוּת. השם עידו, מעיד על משהו.

3. עידו בא מהפועל לעוֹדֵד (כמו השם עודד). לעודד בעברית המקראית הוא לחזק, ועל פי האוגרית שהיא שפה שמית קרובה לעברית- משמעות המילה היא גם לשמח.

מי היה עידו בתנ"ך?

בתנ"ך יש מספר דמויות שנושאות את שם עידו (שלפעמים נכתב גם עדוא) כל הדמויות קשורות בדרך זו או אחרת לעבודת אלוהים – האחד הוא מבני גרשום בן לוי, וקשור אם כך, למשפחתם של משה ואהרון (דברי הימים א ו, ו). השם עידו מצוי עוד פעמיים בשמות לוויים וכוהנים – מראשי הכוהנים והלוויים שעלו עם זרובבל בן שאליתיאל בעליות הראשונות לאחר הצהרת כורש (נחמיה יב  ד); ועוד עם הלוויים העולים הנזכרים בנחמיה י"ב פסוק ט"ז.  אגב,לא הרבה לווים עלו מבבל ליהודה בתקופה זו, צל"ש ציוני מגיע לעידו ועידו!

דמות נוספת בשם עידו הוא סבו של הנביא זכריה שעל שמו ספר זכריה שבמקרא (אחד מהספרי הנבואה הקטנים שנמצאים בקובץ תרי עשר). (זכריה א' א).

עידו נוסף שקשור בנבואה הוא עידו החוזה או הבניא (דה"ב י"ב טו), והוא כתב את תולדות רחבעם בן שלמה ובנו אביה. על פי דברי הימים עידו כתב את נבואותיו - מִדְרַשׁ הַנָּבִיא עִדּוֹ (דה"ב י"ג כב). אך ספר זה לא הגיע לידנו.

עידו בפרשנות התנ"ך

במלכים א יג, יש סיפור מיוחד על איש אלוהים אנונימי מיהודה שמגיע לבית אל ומנבא נבואה על המזבח שמוצב במקום. בתנ"ך כאמור איש האלוהים הוא אנונימי, אבל חז"ל מזהים אותו כנביא עידו.

שותפים לשם

עידו קציר, עידו רוזנבלום, עידו תדמור, עידו מוסרי

הכתבה בשיתוף עם מיזם 929 - מיזם ישראלי תרבותי בראשות הרב בני לאו, המנגיש את התנ"ך בשיח פתוח