משמעות השם

השם בנימין מורכב משתי מילים: בן וימין. ונראה שיש שתי משמעויות לשם: 1. ימין היא היד החזקה ובנימין הוא שם שמשמעו כוח. 2. ימין הוא צד דרום (כשעומדים עם הפנים אל המזרח, הדרום נמצא מימין) ובנימין - הוא בן הדרום.

מי היה בנימין בתנ"ך?

בתנ"ך מופיעים ארבעה אנשים שעונים לשם בנימין. המפורסם שבהם הוא בנימין, הבן הצעיר של רחל ויעקב, והאב הקדמון של שבט בנימין. האחרים הם: אחד מצאצאי בנימין שנזכר ברשימות היחס (דברי הימים א ז, י), דמות מתקופת שיבת ציון שנזכרת בספר עזרא (עזרא י, לב) ודמות נוספת מאותה תקופה שהייתה בין בוני חומת ירושלים בפיקוד של נחמיה (נחמיה ג, כג)

מה הסיפור של בנימין בן רחל בתנ"ך?

יעקב אבינו היה נשוי לארבע נשים, אבל מכולן רחל הייתה האהובה, וגם זו שאיתה רצה להתחתן (כל השאר היו סוג של תסבוכת מתגלגלת). רחל הייתה שנים רבות עקרה, עד שנולד בנה הבכור, יוסף. כבר כשנתנה רחל ליוסף את שמו היא בטאה את תשוקתה לבן נוסף: "וַתִּקְרָא אֶת־שְׁמוֹ יוֹסֵף לֵאמֹר יֹסֵף יה' לִי בֵּן אַחֵר" (בראשית ל, כד). רחל זכתה להריון נוסף, בדיוק כשהמשפחה עברה דירה מחרן לכנען. הלידה, למרבה הצער, הסתבכה ורחל נפטרה (ונקברה בדרך, בקבר רחל). רחל ביקשה לתת שם לילד: "וַיְהִי בְּצֵאת נַפְשָׁהּ כִּי מֵתָה וַתִּקְרָא שְׁמוֹ בֶּן־אוֹנִי וְאָבִיו קָרָא־לוֹ בִנְיָמִין" (בראשית לה, יח). מה ההבדל בין שני השמות? בן אוני, השם שנתנה לו רחל, יכול להתפרש בשני אופנים - בן כאבי, אבל גם בן כוחי, כמו השם בנימין שנתן לו אביו. יעקב כנראה רצה לתת לבנו הצעיר שם אופטימי שלא משתמע לשתי פנים...

בנימין, הבן הצעיר במשפחה, ובנה של רחל האהובה, היה בעל מעמד מיוחד. בעיקר אחרי שיוסף, בנה הבכור של רחל, נמכר על ידי אחיו לעבדות וירד למצרים. ליעקב סופר שבנו יוסף נטרף. אבל כשהיה רעב בארץ כנען, ובני יעקב נאלצו לרדת למצרים כדי לקנות אוכל, הם פגשו שם את יוסף, השליט. יוסף רצה במיוחד לפגוש את בנימין אחיו. האחים לא זיהו את יוסף, אבל המשימה לשכנע את אבא יעקב לתת להם לקחת את יוסף למצרים הייתה קשה במיוחד. רק כשיהודה הבכור לקח אחריות והבטיח לאביו: "אָנֹכִי אֶעֶרְבֶנּוּ מִיָּדִי תְּבַקְשֶׁנּוּ" (בראשית מג, ט), נעתר יעקב. יוסף, שאולי רצה לבדוק אם האחים הם אחים טובים יותר לבנימין ממה שהיו לו, האשים את בנימין בגניבה ורצה לקחת אותו לעבדות. יהודה והאחים נחלצו לעזרתו. התנהגות האחים ריגשה את יוסף מאוד, והוא גילה להם את זהותו והעניק להם מחילה על התנהגותם כלפיו בעבר.

ערב מותו בירך יעקב את בנימין בברכה שמספרת על אופיו של השבט ועל כוחו הצבאי: "בִּנְיָמִין זְאֵב יִטְרָף בַּבֹּקֶר יֹאכַל עַד, וְלָעֶרֶב יְחַלֵּק שָׁלָל" (בראשית מט, כז). ברכת משה לשבט בנימין מזכירה תכונות אחרות של השבט: "לְבִנְיָמִין אָמַר יְדִיד ה' יִשְׁכֹּן לָבֶטַח עָלָיו חֹפֵף עָלָיו כָּל הַיּוֹם וּבֵין כְּתֵיפָיו שָׁכֵן." (דברים לג, יב).

בנימין הוא האב הקדמון של שבט בנימין. נחלת שבט בנימין נמצאת מצפון לירושלים ועד אזור בית אל.

מעניין לדעת

  • ארבעה מנהיגים מפורסמים מהתנ"ך הם בני שבט בנימין: השופט אהוד בן גרא, שאול המלך, מרדכי היהודי ואסתר המלכה.

  • זאב, החיה שמככבת בברכת השבט מופיעה בסמל המועצה האזורית מטה בנימין.

  • הברכה הולידה גם את המנהג לתת את כשם את צירוף השמות - בנימין זאב.

שותפים לשם

בנימין זאב הרצל, חוזה המדינה, בנימין זאב בגין, שמוכר יותר כבני בגין, בנימין נתניהו, בני גנץ, בנג'מין פרנקלין.

בתרבות

הסיפור המופלא של בנג'מין באטן – סרט אמריקאי, בני בני ילד רע – שיר של ריקי גל, ימי בנימינה – שיר שכתב אהוב מנור והלחין מתי כספי.

שווה ציטוט

לְבִנְיָמִן אָמַר יְדִיד ה' יִשְׁכֹּן לָבֶטַח עָלָיו (דברים לג, יב)

 

הכתבה בשיתוף עם מיזם 929 - מיזם ישראלי תרבותי בראשות הרב בני לאו, המנגיש את התנ"ך בשיח פתוח