משמעות השם מיכל

משמעות השם מיכל איננה ברורה לחוקרי המקרא. יש מפרשים את השם כצורה מקוצרת של השם מיכאל, שפרושו - מי כמו האל?! אין כמו האל!

יש שניסו להבין את השם כ"מי יכול", ויש שיצרו זיקה בין השם לבין שם אלוהות כנענית שנמצאה בכתבי אוגרית.

הפעם היחידה התנ"ך שהמילה מופיעה לא כשם פרטי היא מכוונת לנחל או לפלג (שמואל ב פרק יז פסוק כ), וייתכן שזו משמעות השם.

מי הייתה מיכל בתנ"ך?

מיכל הייתה בת שאול המלך, שהיה המלך הראשון על ישראל, ואחת מנשותיו של דוד המלך. מסופר עליה בספר שמואל (שמואל א פרק י"ח, שמואל א  פרק י"ט, שמואל ב פרק ו').

מיכל נישאה לדוד שזכה בה תמורת הכאתו בפלישתים. לאחר שחל קרע בין שאול לדוד, ודוד נאלץ לברוח מפני שאול, ניתנה מיכל לפלטי בן ליש. אולם עם עליית דוד למלוכה, הוא דרש את החזרתה אליו. הסיפור האחרון על יחסי מיכל ודוד הסתיים באקורד צורם במיוחד.

>> מחפשים פירושים לשמות? היכנסו למילון השמות הגדול

מה הסיפור של מיכל?

מיכל היא האישה היחידה במקרא (חוץ מהרעיה בשיר השירים) שעליה נאמר שאהבה גבר. בשאר סיפורי התנ"ך הגבר הוא האוהב את האישה.

שאול שבשלב שבו מיכל מאוהבת בדוד, זה כבר החל לראות בדוד אויב, התייחס לרגשות ביתו ולשאיפותיו הפוליטיות של דוד כהזדמנות לפגוע בדוד. שאול דורש תמורת נישואי דוד למיכל - ...מֵאָה עָרְלוֹת פְּלִשְׁתִּים. הוא מקווה שממהלך השגתן דוד יפגע וימות. אבל דוד מכה בפלישתים, מביא מאתיים ערלות פלישתים , ומקבל את מיכל לאישה.

היחסים בין שאול לדוד נעשים יותר ויותר מתוחים, ובשלב מסוים – כבר בהיותו נשוי למיכל – שולח שָׁאוּל מַלְאָכִים אֶל-בֵּית דָּוִד, לְשָׁמְרוֹ, וְלַהֲמִיתוֹ, בַּבֹּקֶר. אלא שמיכל מבריחה את דוד מבעד לחלון, מסדרת תרפים (פסילים) שאותם כיסתה על מיטתו; לעבדי שאול הבאים לקחתו היא מודיעה: חֹלֶה הוּא (שמ"א י"ט יד). התרמית מתגלה ויחסי מיכל ושאול מקבלים עתה תפנית. המלך האב בא בטענות לביתו: לָמָּה כָּכָה רִמִּיתִנִי, וַתְּשַׁלְּחִי אֶת-אֹיְבִי, וַיִּמָּלֵט (שם יז), והיא מתגוננת ומספרת: הוּא-אָמַר אֵלַי שַׁלְּחִנִי לָמָה אֲמִיתֵךְ. מיכל נאמנה לדוד ואילו דוד החי עתה כנרדף במדבר יהודה נושא שתי נשים (שמ"א כ"ה מב מג).

מיכל, שכפי שכבר הבנו, משמשת כלי בידי שאול, ניתנת לאיש משבטו של המלך – שבט בנימין – פלטי בו ליש (שמ"א כ"ה מד).

כשהתעצם דוד, גבר על בית שאול ועמד לקבל את המלוכה על כל שבטי ישראל, הוא דרש שמיכל תוחזר אליו. רגע נוגע ללב הונצח בעטו של בעל שמ"ב ג טז כשתיאר את פרידתו של פלטי ממיכל: וַיֵּלֶךְ אִתָּהּ אִישָׁהּ הָלוֹךְ וּבָכֹה אַחֲרֶיהָ עַד-בַּחֻרִים וַיֹּאמֶר אֵלָיו אַבְנֵר לֵךְ שׁוּב וַיָּשֹׁב.

על קבלת הפנים של דוד למיכל אין אף מילה. מיכל אהבה את דוד. ודוד? ככל הנראה כמו שאול, השתמש בה ככלי פוליטי – בתחילת דרכו כחלק משאיפותיו הפוליטיות להימנות על משפחת המלך, ובעת המלכתו על כל ישראל – כדי לתת לגיטימציה למלכותו בעזרת מיזוג בינו לבין בת שאול.

סיפורה של מערכת היחסים בין השניים מסתיים בטון צורם מאד, בעת חגיגה גדולה שערך דוד עם הבאת הארון לירושלים. מיכל נשקפת מבעד לחלון, רואה את בעלה המלך מְפַזֵּז וּמְכַרְכֵּר לִפְנֵי ה', וַתִּבֶז לוֹ בְּלִבָּהּ (שמ"ב ו' טז). חילופי דברים קשים נאמרים בין השניים (שם פסוקים כ – כב); סרקזם מרירות ואכזריות מלווים את מילותיהם. הסיפור מסתיים בציון וּלְמִיכַל בַּת-שָׁאוּל לֹא-הָיָה לָהּ יָלֶד עַד יוֹם מוֹתָהּ. האם משום שהייתה עקרה? או משום שדוד לא ביקש להיות עמה ולא רצה בן שיהיה ממשיך שושלת שאול?

יצירות מעניינות על מיכל בת שאול

המשורר י"ל גורדון כתב את הפואמה "אהבת מיכל לדוד" .

בשנת 1941 עלה המחזה "מיכל בת שאול" בתאטרון הבימה.

השיר "מיכל" של רחל המשוררת מחבר בין הדמות המקראית לזו של המשוררת עצמה.

"למה צחקה מיכל" מאת נעמי שמר שהושר על ידי להקת הגשש החיוור עוסק גם הוא במיכל המקראית.

הסופרת יוכי ברנדס כתבה על מיכל ועל סיפורה בספרה המצליח "מלכים ג'".

שווה ציטוט

"וַתֶּאֱהַב מִיכַל בַּת-שָׁאוּל, אֶת-דָּוִד; וַיַּגִּדוּ לְשָׁאוּל, וַיִּשַׁר הַדָּבָר בְּעֵינָיו" (שמואל א' י''ח, כ').

הכתבה בשיתוף עם מיזם 929 - מיזם ישראלי תרבותי בראשות הרב בני לאו, המנגיש את התנ"ך בשיח פתוח