יש שני אנשים מאוד בולטים במערכת הבחירות הנוכחית: אביגדור ליברמן, שעל פיו כנראה תקום או לא תקום ממשלה חדשה, ונפתלי בנט - דמות שאף היא יכולה להשפיע על מאזן הממשלה הבאה. אז מה משותף לשניהם? ומה התכונות הכי הכי דומינטטיות של כל אחד מהם? 

מה משמעות השם אביגדור?

השם אביגדור מורכב משתי מילים: אבי ו-גדור. התנ"ך מספר לנו גם על יישוב וגם על איש שקראו לו גדור. ייתכן והשם גדור קשור לא רק בגדר אלא גם בסיבות שבגללן מקימים גדר - כדי להגן ולחזק.

מי היה אביגדור בתנ"ך?

בתנ"ך אין אדם בשם אביגדור, אבל יש אדם בשם גדור, ויש ישובים (אחד בנחלת בנימין ואחד בנחלת יהודה) בשם גדור. בנוסף, יש אדם משבט יהודה שמכונה "אבי-גדור": "וּפְנוּאֵל אֲבִי גְדֹר וְעֵזֶר אֲבִי חוּשָׁה אֵלֶּה בְנֵי־חוּר בְּכוֹר אֶפְרָתָה אֲבִי בֵּית לָחֶם" (דברי הימים א ד ד). ככל הנראה פנואל הוא האב במייסד של הישוב גדור ולכן נקרא אבי-גדור. היישוב גדור בנחלת יהודה מזהה עם ח'רבת ג'דור ששוכנת 13 ק"מ דרומית מערבית לבית לחם.

המדרש מעניק למשה רבינו מספר שמות נוספים. אחד מהם הוא השם אביגדור. למה? "ר' הונא בר אחא אמר הרבה גודרין עמדו לישראל וזה היה אביהן של כולן" (ויקרא רבה א ג), כלומר- משה רבינו נקרא כך על שם פועלו כמנהיג בגידור סביב עם ישראל. גידור נותן כוח והגנה וגם קובע גבולות. באיזה אופן הציב משה גדר סביב לישראל? אולי במתן התורה והחוקים ששומרים וקובעים גבולות התנהגות, ואולי באופנים נוספים שבאו לידי ביטוי במנהיגותו.

עוד משהו מעניין על אבי-גדור

  • בחפירות בגבעון המקראית (אל ג'יב של ימנו), נמצאו 61 ידיות של קנקני יין (מהמאה השישית לפנה"ס) ועליהן שמות של אנשים ומקומות. אחד השמות שנזכר פעמים רבות הוא השם גדור, שהוא שמו של יישוב בנחלת בנימין, וגם של אחד מהאבות המייסדים של השבט (דברי הימים א ח , לא).

  • במועצה האזורית באר טוביה (ליד קריית מלאכי) יש מושב בשם אביגדור.

שותפים לשם

אביגדור ליברמן, אביגדור קהלני, אביגדור אריכא, אביגדור סטימצקי.

 

מה משמעות השם נפתלי?

בתוך השם נפתלי נמצאת המילה נפתל - כלומר משהו מתפתל ולא פשוט או לא ישר. מי שנתן לנפתלי בתנ"ך את שמו הייתה רחל אימנו, והיא מסבירה את מתן השם על שם הקושי שהיא מתמודדת איתו (פרטים בפסקה הבא). אבל החוקרים מציעים אפשרויות נוספות: 1. השם נפתלי מתאר את פני השטח הגיאוגרפים של נחלת נפתלי בצפון הארץ, נחלה שיש בה הרים (החלק המזרחי של הגליל) וגם עמקים (עמק החולה ובקעת כנרות). 2. נפתלי - מלשון עקשות ונפתלות – שם שמתאר את האופי של מי שנושא אותו. נפתלי בתנ"ך היה בן של בלהה שפחת רחל, והשם מרמז על המאמץ והעקשות להגיע למעמד בתוך המשפחה (כלומר – להיות שבט בתוך העם)

מי היה נפתלי בתנ"ך?

נפתלי הוא בנו השישי של יעקב אבינו, שנולד לו מבלהה.

מה הסיפור של נפתלי בתנ"ך?

רחל היתה האישה האהובה על יעקב אבינו, אבל היא היתה עקרה, ובמשך שנים לא הצליח להרות בעצמה, בעוד שאחותה לאה, אשתו השנייה של יעקב, ילדה וילדה. כדרך להתמודד עם הקושי, הציעה רחל פתרון שהיה מקובל בעולם העתיק. היא הציע ליעקב את שפחתה בלהה. הילד שיוולד יחשב על פי המוסכמות והמפשט של הימים ההם - כבנה של רחל. הבן הראשון שנולד לבלהה ויעקב הוא דן. השני הוא נפתלי. כשרחל נתנה לו את שמו נפתלי, היא הסבירה בדיוק למה - "תֹּאמֶר רָחֵל נַפְתּוּלֵי אֱלֹהִים נִפְתַּלְתִּי עִם־אֲחֹתִי גַּם־יָכֹלְתִּי וַתִּקְרָא שְׁמוֹ נַפְתָּלִי" (בראשית ל, ח). השם נפתלי משקף את הקושי הגדול של רחל העקרה מול אחותה הפוריה לאה. אבל הוא לא רק מביע את הקושי, אלא גם מעיד על ההצלחה - "גַּם־יָכֹלְתִּי!"!

נפתלי הוא האב הקדמון של שבט נפתלי, אחד מ-12 שבטי ישראל. נחלת שבט נפתלי היא נמצאת בצפון הארץ, בחלק המזרחי של הגליל, כולל החולה ובקעת הכנרת.

הברכות שנתנו יעקב ומשה לשבט נפתלי יכולות לתת עוד תמונה על נפתלי האב או על שבט נפתלי ונחלתו. כך אומר יעקב על בנו נפתלי לפני מותו: "נַפְתָּלִי אַיָּלָה שְׁלֻחָה, הַנֹּתֵן אִמְרֵי-שָׁפֶר" (בראשית מט, כא). יש המפרשים את הדברים כמעידים על תכונות של זריזות, חופשיות ורהיטות. יש הקושרים ליכולת לגדל אמרים = כבשים ואילים משובחים בנחלה ולתת מהם כמס למלך.

בברכת משה לשבטים נאמר "וּלְנַפְתָּלִי אָמַר נַפְתָּלִי שְׂבַע רָצוֹן וּמָלֵא בִּרְכַּת ה' יָם וְדָרוֹם יְרָשָׁה" (דברים לג, כג). הברכה מעידה על נחלתו המבורכת של שבט נפתלי (ואגב, מכאן הביטוי - שבע רצון). 

עוד דמות משבט נפתלי שכדאי להכיר

ברק בן אבינועם, שר הצבא שגייסה דבורה הנביאה והשופטת למלחמה בכנענים, היה בן שבט נפתלי (שופטים ד).

שותפים לשם

נפתלי בנט, נפתלי אלטר, נפתלי הרץ אימבר.

נפתלי בתרבות

"סיר הסירים" – ספרה המפורסם של אלונה פרנקל שכתבה ואיירה. גיבור הספר הוא התינוק נפתלי, "נפתלי הדג" – שיר של ברי סחרוף.

 

הכתבה בשיתוף עם מיזם 929 - מיזם ישראלי תרבותי בראשות הרב בני לאו, המנגיש את התנ"ך בשיח פתוח