משמעות השם יהודה 

כשלאה, אימו של יהודה בן יעקב, נתנה לו את שמו, היא גם הסבירה את המשמעות: "וַתֹּאמֶר הַפַּעַם אוֹדֶה אֶת ה' עַל־כֵּן קָרְאָה שְׁמוֹ יְהוּדָה" (בראשית פרק כט, פסוק לה). לפי מדרש השם הזה, לקרוא לילד יהודה זה כמו לומר תודה.

חוקרי מקרא ולשון מציעים משמעויות נוספות לשם: יהודה מהשורש י.ד.י -  על פי פירוש זה הילד יאמר תודה לאל. יהודה מהשורש ה.ד.י שפירושו בערבית להנהיג - הילד יונהג על ידי האל. הפירוש האחרון מעניין במיוחד בהקשר של יהודה מהתנ"ך, שכן הוא דמות של מנהיג, וראש השבט של משפחת ההנהגה (שושלת מלכי בית דוד)

סופגניות  (צילום:  Boris-B | shutterstock)
בזכות יהודה יש לנו את המאכל הכי טעים שיש | צילום: Boris-B | shutterstock
יהודה המכבי
 

מנהיג המרד של החשמונאים ביוונים והגיבור הראשי של סיפור חנוכה. יהודה היה השלישי מחמשת בניו של מתתיהו, הכהן הגדול החשמונאי. יהודה היה מנהיג צבאי אמיץ ומוכשר ובמלחמת גרילה הצליח להביא לניצחון על הצבא היווני ושחרור ירושלים והמקדש (בשנת 164 לפנה"ס). יהודה מצא את מותו בקרב אלעשה, באזור רמאללה, בשנה 160 לפנה"ס.

ולמה מכבי? שאלה טובה. המילה השתמרה רק בתעתיק היווני שלה, כך שאנחנו אפילו לא יודעים אם מדובר במקבי או מכבי. אם מדובר במקבי - כנראה שהמילה באה מהמילה מקבת שהיא פטיש חזק. ויהודה המקבי - זה כמו לכנות מישהו יהודה הפטיש או התותח ולפרגן לכוחו. אם מדובר במכבי - אולי (כמו שמציע ספר יוסופון) מדובר בראשי התיבות של מי כמוך באלים י (ה').

יהודה בתנ"ך

היהודה הכי מפורסם מהתנ"ך הוא יהודה בן יעקב, הבן הרביעי שנולד ללאה. בעולם העתיק הייתה משמעות לסדר הלידה, והבכור שיורש כפליים הוא גם בעל אחריות כפולה, כי בדרך כלל הוא המנהיג של המשפחה. במשפחת האבות הכלל שהבכור זוכה להנהגה לא פעל גם בדורות הקודמים (הבן הבכור של אברהם הוא ישמעאל, אבל יצחק הוא ממשיך דרכו) וגם במקרה של יהודה הכלל הזה לא פעל. יהודה ולא ראובן הבכור הוא הבן שהנהיג את האחים. במקרה של יהודה התנ"ך גם מספר לנו יותר פרטים ועל ההנהגה שלו, וגם על המורכבות המשפחתית.

יהודה בסיפור מכירת יוסף - מנהיג נולד

משפחת יעקב היא סיפור מורכב. יעקב אהב את רחל, אבל התחתן, בלי שהיתה לו אפשרות בחירה, גם עם אחותה לאה (ואחר כך גם עם שתי השפחות בלהה וזלפה). לאה ילדה את רב בני יעקב, אבל יעקב אהב במיוחד את הבנים שילדה לו רחל, אשתו האהובה, שמתה. יוסף, הבן הבכור של רחל, זכה ליחס מועדף מאביו שהתבטא אפילו בלבוש מיוחד - כתונת פסים. בנוסף, יוסף היה בעל חלומות גדולה וגם דאג לעדכן את אביו בדברים לא טובים שאחיו עשו. אפשר להבין את עצמת הקנאה והמתח בין האחים, שעמדו ברקע אירוע מכירת יוסף (פרק לז בספר בראשית). בתחילה רצו האחים להרגו, אך בעצת ראובן הם לא עשו זאת בעצמם, אלא זרקוהו לבור כדי שימות שם (ראובן אגב תכננן להוציא אותו משם, אבל את זה הוא לא סיפר לאחים).

מי שהצליח להציל את יוסף היה יהודה שאמר לאחיו: "מַה־בֶּצַע כִּי נַהֲרֹג אֶת־אָחִינוּ וְכִסִּינוּ אֶת־דָּמוֹ? לְכוּ וְנִמְכְּרֶנּוּ לַיִּשְׁמְעֵאלִים וְיָדֵנוּ אַל־תְּהִי־בוֹ כִּי־אָחִינוּ בְשָׂרֵנוּ הוּא" - וכך נמכר יוסף להיות עבד במצרים. סיפור זה יכול ללמד על המנהיגות של יהודה והכוח שלו להשפיע על אחיו, אבל... האם למכור אח לעבדות זה הדבר הכי טוב בנסיבות אלו? שאלה טובה... אגב לתנ"ך יש תשובה עליה. פרק אחר כך, (בראשית לח) יהודה מסתבך כהוגן בפרשייה מביכה, ונראה שזה עונש על התנהגותו כלפי יוסף.

כוח המנהיגות של יהודה בא לידי ביטוי בהמשך הסיפור. הרעב בכנען אילץ את בני יעקב לרדת למצרים כדי לקנות אוכל. שם הם פוגשים את יוסף, בתפקידו כמשנה למלך פרעה, וכאחראי על כל מכירת המזון במצרים. יוסף זיהה אותם, אך הם לא זיהו אותו. יוסף ניצל את הפער הזה, והאשים אותם בריגול, ואף הכניס את אחד מהם לכלא וגם התנה את קניית האוכל בהבאת אחיו הצעיר בנימין. יעקב, האב, סירב לבקשה להביא את בנימין, בנו השני של רחל ואחיו הצעיר של יוסף, הבן האהוב והאבוד שלו. מי הצליח לפתור את המשבר? יהודה שהתחייב לאביו "אָנֹכִי אֶעֶרְבֶנּוּ מִיָּדִי תְּבַקְשֶׁנּוּ" (בראשית מג, ט). יהודה קיים את דבריו, וכשהשליט המצרי (יוסף) טפל על בנימין אשמת גניבה ורצה לאסור אותו, יהודה לקח אחריות. בנאום מבריק ומרגש הוא דיבר אל ליבו של השליט, שבסופו החליט לגלות לאחיו את זהותו האמיתית, ולחדש את הקשר המשפחתי.

גור אריה יהודה

יהודה הוא האב הקדמון של שבט יהודה שממנו יוצאת שושלת בית דוד, השושלת המלכותית הנבחרת. הדבר בא לידי ביטוי גם בברכות שמעניק יעקב לביו לפני מותו (בראשית מט). הברכה ליהודה נשמעת ככה "גּוּר אַרְיֵה יְהוּדָה ....לֹא־יָסוּר שֵׁבֶט מִיהוּדָה .." האריה הוא מלך החיות, ושבט הוא מקל ההנהגה. יהודה הוא - המלך! ומאז ועד היום מסתובבים אריות בסמלי בית מלוכה, ואנשים שנושאים את השם – יהודה – ליב, שזה יהודה - אריה.

מאב - לשבט - לממלכה - לעם

בתקופת המלוכה התפלגה הממלכה לשתיים. הממלכה הצפונית - ממלכת ישראל, והדרומית - ממלכת יהודה שבירתה ירושלים. בימי שיבת ציון התחדש היישוב ביהודה, ויהודה היה שמה של המדינה. בין התקופות הללו הפך הכינוי יהודים משמם של בני שבט יהודה - לשמם של בני לאום.

 אזכורים בתרבות 

"יהודה יהודה" – שיר של להקת השמחות שכתבו ישראל וגלעד ברייט.

"אחי הצעיר יהודה" – שיר שכתב אהוד מנור ז"ל לזכר אחיו, והפך במרוצת השנים לאחד משירי ההספד והזיכרון המוכרים ביותר.

רנואר (צילום: צ'ינו פפראצי)
ויש גם את היהודה הזה | צילום: צ'ינו פפראצי
שותפים לשם

רבי יהודה הנשיא, רבי יהודה הלוי, יהודה לוי (הרחוב אגב, על שמו של הראשון), יהודה פוליקר, יהודה קיסר, יהודה אטלס, יהודה עמיחי, יהודה ברקן.

 שווה ציטוט

"וַתַּהַר עוֹד וַתֵּלֶד בֵּן וַתֹּאמֶר הַפַּעַם אוֹדֶה אֶת־ה עַל־כֵּן קָרְאָה שְׁמוֹ יְהוּדָה" (בראשית ל לו)