בישראל מותר לנו לתת לילדים שלנו כמעט כל שם שרק נרצה. ואם זה נראה לכם כמשהו די בסיסי, כדאי שתדעו שזה לא המצב במדינות אחרות ברחבי העולם, שם החוקים קצת יותר מגבילים, ולפעמים אפילו מעט מוזרים. בנורווגיה, למשל, אסור לתת שמות פרטיים שזהים לשמות המשפחה, ובצרפת שמות שעלולים לגרום ללעג הם מחוץ לחוק. אז אם אתם מתכננים רילוקיישן, אספנו בשבילכם כמה חוקים שחשוב שתדעו:

ארצות הברית

אפילו בדמוקרטיה הגדולה יש כמה כללים: הורים שלהם נולד תינוק באריזונה, למשל, יצטרכו לחשב טוב טוב את השם שהם מחליטים להעניק לו: השם הפרטי לא יכול להכיל יותר מ-45 תווים, וכך גם השם האמצעי ושם המשפחה. לעומת זאת, בקליפורניה יש איסור על נתינת שמות גנאי לתינוקות. כמו כן אסור בשום מקום ברחבי ארצות הברית לקרוא לילד בשם אדולף היטלר, ישו או סנטה קלאוס.

שוודיה

על פי חוק השמות הרשמי של המדינה, אסור להורים לקרוא לתינוק שלהם בשמות איקאה, ורנדה (מרפסת בנורווגית), סופרמן, וגם – שימו לב – Brfxxccxxmnpcccclllmmnprxvclmnckssqlbb11116. זוג הורים ביקש לקרוא כך לילד שלהם כי "הם רואים בבנם ובהיריון יצירת אומנות אקספרסיוניסטית".

גרמניה

לגרמניה יש רשימת חוקים קפדניים. למשל, אסור לקרוא לילד בשמות יוניסקס שלא מצביעים על מגדר ברור. כמו כן, אסור לקרוא לילד בשמות שעלולים להשפיל אותו, כמו למשל סטאמפי, וודסטוק או גרמופון.

דנמרק

בדנמרק הורים חייבים לבחור את השמות לילדים מתוך רשימה שאושרה מראש. אם הם מעוניינים לבחור שם שאינו מהרשימה, הם חייבים לקבל עליו אישור. שמות שלא אושרו עד כה הם אנוס, שבתרגום חופשי פירושו 'פי הטבעת', פלוטו ומונקי (קוף). כן, היו הורים שאלו השמות שהם רצו לתת לתינוק שלהם.

איסלנד

גם פה מותר להורים לבחור שמות רק מתוך רשימה מאושרת, אלא שבמדינה זו נוספו עוד כמה חוקים. השם חייב להכיל רק אותיות באלפבית האיסלנדי, שבו האותיות c, q, w ו-z לא קיימות. השמות עזרא, ציון ולוציפר (כן כן) נדחו שם. ב-2013 זוג הורים שניסה לחדש את הדרכון לבתם הרייט, לא היה יכול לעשות זאת כיוון שאי אפשר היה לתרגם את שמה לאיסלנדית, אבל מאז ההחלטה שונתה והתגמשה.

לוציפר (צילום: יח"צ באדיבות Netflix)
מזל שלוציפר לא נולד באיסלנד | צילום: יח"צ באדיבות Netflix

ערב הסעודית

בעיקרון אסור לתת שמות שנשמעים זרים. ב-2018 בדק חוקר אמריקאי ומצא שלינדה הוא אחד השמות הפופולריים בארצות הברית מ-1880, אבל בערב הסעודית למשל הוא אסור. כך גם לגבי השמות לורן, סנדי ועוד.

צרפת

מעבר למה שכתבנו על האיסור לתת שמות גנאי לילדים, בצרפת אסור לתת גם את השמות נוטלה, הנסיך ווילאמס, מיני קופר ופרייז (תותים).

נוטלה (צילום: Audio und werbung | shuttersrock)
חלום שלנו לקרוא לתינוק נוטלה | צילום: Audio und werbung | shuttersrock

פורטוגל

גם כאן ההורים צריכים לעבור על רשימת שמות מאושרת, ושמות שנשמעים זרים מדי לא יעברו. הורים שניסו לקרוא לילדים שלהם היידי, ג'ני או שרלוט לא קיבלו אישור.

מלזיה

למלזים אסור לקרוא לילדים שלהם בשם של חיות, פירות, ירקות וצבעים. גם תארים מלכותיים או מספרים הם מחוץ לחוק. ב-2006 פורסמה רשימה של שמות שאינם מורשים, ובה נמצא למשל השם Chow Tow, שמתורגם ל"ראש מסריח" ו-Woti (קיום יחסי מין).

מקסיקו

במדינת סונורה המקסיקנית יש חוק האוסר על הורים לתת שמות הנחשבים כ"שמות גנאי, מזלזלים, מפלים או חסרי משמעות". גורמים רשמיים אסרו 61 שמות ספציפיים, כולל רמבו, רובוקופ, פייסבוק, ליידי די והארי פוטר.

ניו זילנד

ניו זילנד אינה מאשרת שמות ש"דומים לתארים רשמיים", כמו מלך, נסיך, קדוש וגברת.