"לכל איש יש שם", נאמר לא פעם. אבל מה שלא בטוח סיפרו לכם הוא שגם למגזרים יש שמות משלהם, ביניהם המגזר הדתי שהביא אלינו שמות נפוצים משלו עם פירושים מעניינים לא פחות. ביננו, מתי בפעם האחרונה יצא לכם לשמוע בסביבתכם הקרובה על השם עטרת? או ראשית? אז כשירות אדיב לציבור, החלטנו לפרגן לכם ולקבץ עשרה שמות פופולאריים לבנות דתיות. לא סתם כולם אוהבים אותם.

הלל –  לשם הלל כמה מקורות. הלל הוא כינוי לקובץ מזמורים אשר נהוג לקרוא אותם ביהדות לאחר התפילה בימים ומועדים מיוחדים, והם כוללים דברי שבח והודיה לאל. הורים הבוחרים בשם הלל רוצים לבטא את האמונה החזקה שלהם באל ולהעניק לצאצאית אדיבות, חכמה ונדיבות. השם מבטא גם את השבח וההודיה שחשים ההורים על הולדתה.

ראשית – הפירוש המילולי של השם ראשית בשפה העברית הוא התחלה, קודם, לפני הכל. השם מופיע בתנ"ך כמסמן דברים ראשוניים (מהמילה "ראש"). הורים הבוחרים בשם זה לבתם רוצים לבטא את ההתחלה החדשה שהיא מכניסה למשפחה ולחיים שלהם. לרוב בנות עם השם ראשית יהיו שלוות, חברותיות, אוהבות שלום ואהבה.

צופיה - המקור לשם צופיה הוא בשפה העברית ופירושו – אישה (או ילדה) משקיפה, מתבוננת מרחוק, משגיחה ושומרת. המילה צופיה מופיע הן בהמנון הלאומי של ישראל ("עין לציון צופיה") והן במזמור אשת חיל ("צופיה הליכות ביתה"). הורים הבוחרים בשם צופיה לבתם רוצים להקנות לה ערכים כמו אחריות ומעורבות חברתית, אכפתיות, דאגה, רוחב לב, נתינה והעמקה.

עטרת השם עטרת מגיע אלינו מהתנ"ך, שם הוא מופיע במשמעות של כתר או נזר. השם עצמו מסמל יוקרה, עדינות, כבוד, אצילות ומלכותיות. העטרת מופיעה כגורם מפאר, מעטר, מהדר ומקשט. מלשון המילה "עיטור". עטרת הוא גם שמו של התנחלות בדרום השומרון. הורים הבוחרים בשם עטרת לבתם רוצים לייחל כי היא תגדל להיות בחורה אצילית ונעימה לסביבתה וכן להביע את התחושה כי היא הוסיפה להם כבוד ופאר למשפחה.

>> שמות לבנות מהתנ"ך: עשרה שמות לבנות היישר מהמקורות

תהילה - המקור לשם תהילה הוא בתנ"ך, שם הוא מוזכר בספר תהילים כתיאור לשבח גדול וכבוד. הפירוש המילולי לשם תהילה הוא הלל, הוד, הדר ופרסום המעניק כבוד לאדם. הורים הבוחרים בשם תהילה לבתם רוצים להעניק לה ערכים של תקווה, אמונה, התמדה, כריזמה והצלחה. זאת לצד ההצהרה כי ההורים גאים בהולדת בתם שהביאה להם כבוד.

מוריה - המקור לשם מוריה מגיע מהתנ"ך, שם הוא מוזכר בהקשר של הר המוריה עליו התרחשה עקדת יצחק ועליו נבנה בית המקדש. הר המוריה מכונה גם הר הבית. מוריה הוא גם סוג של צמח שמזכיר את צורת המנורה שהיו מדליקים בבית המקדש. השם מוריה מורכב מצירוף המילים "מורי" ו-"יה", כלומר - האל הוא המורה שלי, האל מדריך אותי. הורים הבוחרים בשם זה לבתם רוצים לבטא את אמונתם החזקה באל ובדרכיו ואת השאיפה כי האל ילווה וידריך את בתם בנתיבים חיוביים לאורך חייה.

הודיה – מקור השם הודיה הוא בשפה העברית והוא מבטא הכרת תודה והוקרה על דבר מסוים. השם הודיה הוא הלחם של המילים "הוד" ו-"יה", כלומר – הכבוד והפאר לאל. הורים הבוחרים בשם הודיה לבתם רוצים להעניק לה ערכים של אמונה, הכרת הטוב, קדושה ונועם. השם הודיה מופיע בתנ"ך גם כשמו של אחד הלויים בתקופת שיבת ציון. לבנות עם השם הודיה יש נטייה ליצירתיות ואופטימיות.

תפארת - המקור לשם תפארת הוא בתנ"ך, שם הוא מופיע כתיאור ליופי, פאר, הדר, הוד, תהילה, גדולה וכבוד. תפארת הוא גם שמה של הספירה המרכזית במבנה הספירות האלוהיות בקבלה. הורים הבוחרים בשם תפארת לבתם רוצים לבטא את התחושה כי הלידה שלה הביאה להם הרבה כבוד ויופי לחיים והם מרגישים ברי מזל להיות הורים שלה. כל זאת לצד הרצון להקנות ערכים של ביטחון עצמי, שאפתנות, ייחודיות ואחריות חברתית.

רננה - המקור לשם רננה מגיע מהתנ"ך, שם היא מופיעה במשמעות של תפילה או תחינה. הפירוש המילולי של רננה בשפה העברית הוא שמחה, גילה, שירה. הורים הבוחרים בשם רננה לבתם רוצים לבטא את רגשי התודה וההוקרה שהם מרגישים בעקבות לידתה. זאת לצד ערכים של שמחה, אופטימיות, חוש צדק, מנהיגות ואמונה. 

אמונה - השם אמונה מוזכר כמה פעמים בתפילה ובמקורות היהודיים והוא מבטא דעה, מחשבה, או אפילו תמיכה רעיונית של אדם באדם, במטרה, בדעה, בהשקפה או בעקרונות דתיים. הורים הבוחרים בשם אמונה לבתם רוצים להצהיר קבל עם ועדה על אמונתם באל ועל התקווה שלהם כי גם בתם תלך בדרך זו ותאמין בקיומו של האל ובגדולתו.

גפן - גפן הוא שמו של אחד משבעת המינים בהם השתבחה ארץ ישראל, השלישי המוזכר בפסוק התנ"כי. זהו שמו של צמח מטפס ממשפחת הגפניים וממנו בוצרים ענבים למאכל ומפיקים יין למשקה. הגפן הוא פרי מיוחד ביהדות, ועל היין המופק ממנו נקבעה ברכה מיוחדת "בורא פרי הגפן". כמו כן הגפן מסמלת פוריות ("אשתך כגפן פוריה") וזוגיות טובה ("ענבי הגפן בענבי הגפן").