אז אחרי שכל שנה אנחנו טובעים בתוך מצעדי שמות פופולריים, אהובים, מחופשים, נפוצים - החלטנו להתחיל את השנה הפוך (קצת כמו שאנחנו מרגישים) והפעם להעלות מצעד שמות נדירים, מיוחדים והכי חשוב - לא מחופשים. אז מכיוון שכולנו בעד התחלנו חדשות ואין כמו שמות מיוחדים - החלטנו לתת להם צ'אנס ולהעלות את 30 השמות שנמצאים במקומות הראשונים - מהסוף. 

30. פאר-לי

כשהוא אמנם משתייך לקטגוריית המפסידנים - אבל מגרד את המקום ה-30 (מהסוף) נמצא השם השם פארלי, שנכתב לעיתים גם כשתי מילים מחוברות ("פאר-לי") הוא חיבור של המילים "פאר" ו-"לי", כלומר התפארת שלי, הכבוד שלי והיופי שלי. הורים הבוחרים בשם פאר-לי לבנם או לבתם רוצים לבטא את הגאווה שהם מרגישים בעקבות הרכש החדש במשפחה. זאת לצד ערכים כמו יופי, הדר, כבוד, אצילות, משפחתיות ואנושיות. 

29. פליאה

השם המיוחד פליאה מגיעה אלינו מהשפה העברית בה משמעותו הוא השתאות, השתוממות, תמיהה ותדהמה בעקבות פלא או דבר לא צפוי. השם מופיע גם בספר תהילים שבתנ"ך. הורים הבוחרים בשם פליאה לבתם רוצים לבטא את התדהמה וההתרגשות שהם חשים בעקבות לידתה. זאת לצד תחושת ההודיה שהם חשים בעקבות הפלא שהתרחש להם והשמחה שנכנסה למשפחתם. 

28. צופית

השם צופית מגיע אלינו מהשפה העברית ומשמעותו - מישהו שרואה ומתבוננת למרחק. צופית הוא גם שמה של ציפור שיר שנקראה בעבר יונק דבש. הורים הבוחרים בשם צופית לבת שלהם רוצים להעניק לה כישורים של ראיית הנולד, שאיפה להישגים גבוהים ומקומות רחוקים ומיומנויות חברתיות בולטות במיוחד. 

צופית גרנט (צילום: חדשות 12)
צופית גרנט | צילום: חדשות 12

27. רענן

השם רענן מגיע מהשפה העברית ופירושו אדם צעיר, נמרץ, טרי, חיוני, שנמצא בשיא האנרגיות שלו ויכולת מיצוי הפוטנציאל. השם מופיע גם בתנ"ך בהקשרים דומים. הורים הבוחרים בשם רענן לבנם רוצים לבטא את השאיפה שלהם שהוא יגדל, יתחזק ויצליח לשמר את העוצמות והחיוניות שלו לאורך כל שנות חייו, עם אנרגיה טובה, מרץ ושגשוג. 

26. ראשית

השם ראשית מגיע אלינו מהשפה העברית והוא נגזר מהמילה ראש שאחת ממשמעויותיה היא המילה התחלה, לפני הכל, קודם כל, תחילה. 

25. יפית

השם יפית מוזכר כבר בספר שיר השירים בתנ"ך, שם הוא מתייחס ליום השבת ולעונג ולכבוד שהוא מביא עמו. הפירוש המילולי של השם הוא - נעשית יפה, הפכת נאה וטובת מראה. זוהי למעשה גרסה מתקדמת יותר של השם "יפה".

יפית אסולין (צילום: אור דנון)
יפית אסולין | צילום: אור דנון

24. זהבית

השם זהבית מגיע אלינו מעולם הטבע והוא שמו של צמח ממשפחת השושניים הפורח בעיקר בעונת החורף ופריחתנו בצורת כוכב ובצבע זהוב. 

23. פאולה

השם פאולה מגיע אלינו מהשפה הלטינית ולמעשה הוא הטיית נקבה לשם הלטיני פאולוס. פאולוס הוא אחד משנים עשר השליחים של ישו המוזכרים בברית החדשה. הפירוש המילולי של השם הוא קטנה וצנועה. 

פאולה רוזנברג (צילום: שי פרנקו)
צילום: שי פרנקו

22. אלישמע

השם אלישמע מופיע בתנ"ך כשמן של כמה דמויות מקראיות ביניהן אלישמע בן עמיהוד - נשיא שבט אפרים, אלישמע בן דוד המלך ואלישמע הסופר שפעל בתקופת השיבה לציון.

21. חביב

השם חביב מגיע מהשפה העברית והוא מהווה תיאור לאדם נעים, חברותי, אהוב ונחמד. השם חביב מאפשר להורים של התינוק לבטא את החיבה העמוקה שהם חשים כלפיו.

20. ידיד

הפירוש המילולי לשם ידיד הוא חבר, רע, עמית ואח. השם מוזכר כמה פעמים בתנ"ך, בין היתר בברכה של משה רבנו לשבט בנימין לפני הכניסה לארץ-  "ידיד ה' ישכון לבטח עליו", ואכן בית המקדש שכן בנחלת שבט בנימין.

19. אליעד

השם אליעד מגיע מהשפה העברית והוא מורכב מצירוף של שתי מילים: "אלי" ו-"עד", כלומר - האל שלי לעד, האל שלי נצחי. אליעד הוא גם שם של יישוב ברמת הגולן שבצפון הארץ.

מה הלוז – 30.8 - בימות פיס - אליעד נחום - תמיד חלמתי (צילום: ערן לוי, מפעל הפיס)
אליעד נחום | צילום: ערן לוי, מפעל הפיס

18. ישעי

השם ישעי מגיע אלינו מהשפה העברית בה הוא נגזרת של השורש י.ש.ע כלומר - הצלה ועזרה. ישעי - הישע שלי, העזרה והישועה שלי. ישעי הוא גם שמו של מושב בסמוך לבית שמש. בספר תהילים מופיע השם ישעי באחד המזמורים המוכרים ביותר - "לדוד ה' אורי וישעי".

17. שונית

המקור לשם שונית הוא בעולם הטבע בשפה העברית ופירושו רכס סלעים, חול או אלמוגים הנמצא בסביבת הים, מתחת לפני המים או מעליהם. בדרך כלל השונית מהווה בית גידול לבעלי חיים, צמחיה ואורגניזמים ימיים.

16. תאנה

השם תאנה מגיע אלינו מהתנ"ך, שם הוא מוזכר בספר בראשית כשאדם וחווה התכסו בעלי תאנה לאחר שאכלו מעץ הדעת. התאנה היא פרי מתוק ממשפחת התותיים והיא נחשבת לאחת משבעת המינים בהם נשתבחה ארץ ישראל.

15. צדוק

פירוש השם צדוק מגיע אלינו מהתנ"ך, שם הוא מופיע כשמה של דמות מקראית - צדוק הכהן שהיה כהן גדול בבית המקדש בירושלים בתקופת מלוכתם של דוד המלך ושלמה המלך. צדוק כיהן גם במשכן גבעון לפני מעבר ארון הברית לירושלים. 

14. צהלי

לשם צהלי יש כמה מקורות. הראשון הוא השפה העברית בה הוא מבטא ציווי לנקבה לשמוח ולהביע אושר וצהלה. כמו כן השם צהלי הוא למעשה נגזרת של צה"ל - שמו של צבא ההגנה לישראל. 

13. צבר

השם צבר הוא שמו העברי של צמח הסברס - צמח קוצני בעל פרי מתוק ועסיסי. עקב שכיחותו של צמח הסברס בארץ ישראל זכה השם צבר גם להיות כינוי לאדם יליד הארץ, בניגוד לעולה חדש.

12. צמרת

השם צמרת מופיע בספר יחזקאל בתנ"ך ומשמעותו החלק העליון של העץ, הראש. השם צמרת גם מייצג כתוצאה מכך דרג עליון, ניהולי.

11. צורית

לשם צורית כמה פירושים בשפה העברית. הראשון הוא הטיית נקבה לשם צור שפירושו אבן קשה, חלמיש. בנוסף, צורית הוא גם שמו של צמח בשרני ממשפחת הטבוריתיים. הורים הבוחרים בשם צורית לבת שלהם רוצים להעניק לה ערכים של חוזק, גבורה, הצלחה, מנהיגות וביטחון, כל אלו לצד השאיפה שתגדל לאהוב את הטבע ותדע להתחבר אליו. 

10. ינעם

פירוש השם ינעם מגיע אלינו מהשפה העברית והוא למעשה פועל עתיד לשורש נ.ע.מ - כלומר, יהיה בעתיד נעים ומענג. 

9. יהורם

השם יהורם בשפה העברית הוא למעשה חיבור של המילים "יה" ו-"רם" - כלומר האל הוא מרומם ונישא מעל. השם יהורם מופיע גם כשמם של מלכים בתנ"ך. 

מה הלוז – 15.2- הופעות -זאפה- יהורם גאון (צילום: אילן בשור, יחצ)
יהורם גאון | צילום: אילן בשור, יחצ

8. צדק

הפירוש המילולי למילה צדק הוא הוגנות, בחירה מוסרית ונכונה, אמת וטוב. צדק הוא גם שמו של כוכב במערכת השמש הנקרא בלועזית גם "יופיטר", והוא החמישי במרחקו מהשמש. המילה צדק מופיעה גם בספר דברים שבתנ"ך.

7. צהלה

פירוש השם צהלה הוא הייתה עליזה, שמחה, קראה קריאות אושר. כמו כן צהלה היא גם הטיית נקבה למילה צה"ל שהיא ראשי תיבות של צבא הגנה לישראל. צהלה היא גם שכונה בצפון מזרח תל אביב-יפו.

זהורית

פירוש השם זהורית הוא נוזל אורגני צמיגי ממנו מייצרים סיבים דמויי משי, כלומר משי מלאכותי הנקרא גם ויסקוזה. כמו כן זהורית הוא גם שמו של דג הנפוץ בים האדום באזור מפרץ אילת. המושג "לשון של זהורית" אף מופיע במשנה כשמו של חוט צמר אדום המיועד לטיהור וזיכוך בטקסים שונים. 

5. צוק

השם יהורם בשפה העברית הוא למעשה חיבור של המילים "יה" ו-"רם" - כלומר האל הוא מרומם ונישא מעל. השם יהורם מופיע גם כשמם של מלכים בתנ"ך. 

4. משואה

המקור לשם משואה הוא בשפה העברית ופירושו לפיד, אבוקה, מקל מאיר נושא אש. הטקס המרכזי ביום העצמאות הישראלי נקרא - טקס הדלקת המשואות ופעולת הדלקת המשואה נחשבת לכבוד גדול. 

3. עוזיה

השם עוזיה מגיע מספר עמוס בתנ"ך, שם הוא מופיע כשמו של מלך יהודה. כמו כן, השם מהווה צירוף של המילים "עוז" ו-"יה", כלומר - הכוח של האל או כוח מהאל.

עוזיה צדוק – כנס ללב (צילום: עוזיה צדוק,  יח"צ)
עוזיה צדוק | צילום: עוזיה צדוק, יח"צ

2. מכבית

למעשה השם מכבית הוא צורת הנקבה של השם מכבי - שהוא כינויו של יהודה בן מתתיהו החשמונאי, שהיה אחד ממנהיגי המרד ביוונים בתקופת שלטונם בארץ ישראל. 

1. צוקית

ובמקום הראשון והמפוקפק...השם צוקית שמגיע אלינו מעולם החי והוא שמה שם ציפור שיר הדומה לקיכלי אולם שייכת למשפחת החטפיתיים. פירוש שמה הלועזי של הציפור הוא "שוכן הרים", מה שמסביר את שמה העברי המגיע מהמילה "צוק" שפירושה בליטת סלע תלול.

המתחזה ממבט ראשון (צילום: מתוך "המתחזים", קשת12)
סרטו של חיים אתגר | צילום: מתוך "המתחזים", קשת12