מה משמעות השם יואב?

השם יואב מורכב משני חלקים: יו - שהוא שם האל, ו-אב. המשמעות של שניהם ביחד היא שהאל הוא האב, כמו בשמות אביה, אביהו, אביאל ואליאב.

מי היה יואב בתנ"ך?

יואב בן צוריה המפורסם, שר הצבא של דוד המלך, היה אחד משלושת בניה של צרויה, אחות דוד, לצד אבישי ועשהאל. כל האחים היו לוחמים מצטיינים, אבל יואב היה הרמטכ"ל ושר הביטחון. בין כל מלחמות דוד שניהל בהצלחה, זכור במיוחד כיבוש ירושלים הרשום על שמו (דברי הימים א יא , פסוק ו). יואב היה איש חזק מאוד בממלכה, והיה מסור ונאמן לדוד, לפעמים אפילו יותר מדוד עצמו. הוא פעל בדרך שהאמין שהיא הכי טובה לדוד ולממלכתו גם כשדוד חשב אחרת, מה שהביא למתח גדול ביניהם.

מה הסיפור של יואב?

נתחיל מהסוף. רגע לפני שדוד מת ופינה את במת ההיסטוריה לשלמה בנו, הוא ערך צוואה מפורטת ובה סגר חשבונות עם מי שהטיב עמו, ובעיקר עם מי שלא - ואת אלו ציווה על שלמה לחסל. בצוואה התייחס דוד גם ליואב (מלכים א ב פסוק ו), ואמר לשלמה כך: "וְעָשִׂיתָ כְּחָכְמָתֶךָ וְלֹא־תוֹרֵד שֵׂיבָתוֹ בְּשָׁלֹם שְׁאֹל", או במילים פשוטות - תדאג שלא ימות בשיבה טובה. שלמה הילד הטוב, אגב, ביצע את המשימה בהצלחה.

אבל מה קרה? איך הפך יואב האחיין המסור, הלוחם שעמד לימינו של דוד עוד מראשית מאבקיו עם שאול, לאישיות בלתי רצויה בממלכה? כדי להבין מי היה יואב צריך לספר לפחות על שני אירועים. אחד מימיו הראשונים של דוד, והשני מימי מרד אבשלום.

יואב צפיר ומאיה בוסקילה על העונה החדשה (צילום: מתוך "אופירה וברקוביץ", קשת12)
מתוך "אופירה וברקוביץ'" | צילום: מתוך "אופירה וברקוביץ", קשת12

ספר שמואל מספר כי אחרי מותו של שאול המלך בהר הגלבוע, לא עברה הממלכה באופן חלק לידי דוד. תקופה ארוכה התנהלה מלחמת אחים ביו תומכי שאול שבראשם עמד אבנר בן נר, שר הצבא של שאול, ובין תומכי דוד. פרק ג בשמואל ב מספר שאבנר החליט לעבור צד וכרת ברית עם דוד. יואב לא הסכים עם דוד על המהלך. אולי לא האמין בכנות תוכניותיו של אבנר, אולי לא סלח לו על כך שהרג את אחיו, ואולי חשש למעמדו. כך או כך, בניגוד לעמדת דוד - יואב חיסל את אבנר.

כעבור שנים, לאחר שדוד כבר ביסס את מלכותו בירושלים, מרד בו אבשלום בנו. אבשלום רצה לסלק את דוד מכס המלוכה ולמלוך בעצמו. הסכנה הייתה גדולה. דוד ותומכיו נאלצו לברוח מירושלים, ומלחמת אזרחים קשה פרצה. דוד היה קרוע בין העובדה שאבשלום הוא בנו לעובדה שהוא אויבו. מאנשיו הוא מבקש "לְאַט לִי לַנַּעַר לְאַבְשָׁלוֹם" (שמואל ב יח, ה) - תיזהרו עליו בבקשה. גם את הבקשה הזו יואב לא מכבד. ליואב ברור מה טוב לממלכה, והוא דואג באופן אישי להביא למותו של אבשלום. אגב, הוא לא פעל רק באמצעים צבאיים, היה לו גם דיבור קרוב עם דוד. בהמשך הסיפור, כשדוד מתאבל על מות אבשלום ולא מפרגן ללוחמים על הניצחון, יואב נוזף בו ועוזר לו לאסוף את עצמו להתנהל באופן ממלכתי מול העם (שמואל ב יט).

הסיפורים הללו מייצגים את אישיותו העצמאית של יואב ואת כוחו כאיש החזק ביותר בממלכת דוד. אגב חזק, תראו מה דוד בעצמו אומר עליו: "וְאָנֹכִי הַיּוֹם רַךְ וּמָשׁוּחַ מֶלֶךְ וְהָאֲנָשִׁים הָאֵלֶּה בְּנֵי צְרוּיָה (יואב והאחים שלו) קָשִׁים מִמֶּנִּי" (שמואל ב ג  לט).

שותפים לשם

יואב קוטנר, יואב יצחק, יואב גלנט, יואב צפיר

יואב בתרבות

היה לי אח יואב – שיר שכתבה, הלחינה ובצעה אהובה עוזרי ז"ל. 

שווה ציטוט

יואב מחזק את צבאו לקראת הקרב עם ארם ובני עמון: חֲזַק וְנִתְחַזַּק בְּעַד-עַמֵּנוּ וּבְעַד עָרֵי אֱלֹהֵינוּ וַה' יַעֲשֶׂה הַטּוֹב בְּעֵינָיו (שמואל ב י, פסוק יב).