משמעות השם יותם:

יו- תם. האל (=יו) תמים (=תם)- כלומר האל מושלם. תמים במשמעות ישר או שלם, שאין בו מום.
כמו בפסוק: "הַצּוּר תָּמִים פָּעֳלוֹ כִּי כָל דְּרָכָיו מִשְׁפָּט, אֵל אֱמוּנָה וְאֵין עָוֶל צַדִּיק וְיָשָׁר הוּא" (דברים לב, ד)

צורת עתיד של הפועל ת.מ.ם. והוא מבטא משאלה או איחול: הלוואי שהאדם שנושא את השם יותם יהיה תמים - כלומר איש ישר ושלם בדרכו.

מי היה יותם בתנך?

בתנך יש שתי דמויות שנושאות את השם יותם, משני ספרים ומשתי תקופות שונות:

יותם בן גדעון – מופיע בספר שופטים פרק ט.

מה הסיפור שלו? יותם היה בנו הקטן של גדעון – השופט החמישי של ישראל בתקופת השופטים. גדעון, אביו, הושיע את ישראל וניצח את המדיינים ועוזריהם. אבל כאשר סיים את תפקידו הוא סרב להצעת העם להיות להם למלך העדיף לחזור לביתו. בניגוד לגדעון, לבנו אבימלך, היו שאיפות שלטון עזות וקטלניות. הוא שכנע את נכבדי העיר שכם להמליך אותו ובמקביל חסל את שאר צאצאי אביו, שבעים בנים במספר.  כולם- מלבד אחד- יותם. שנחבא וניצל.

יותם, אמנם קטן ונחבא, אבל לא שותק. למרות הסיטואציה המסוכנת, יותם יוצא ממחבוא ונותן נאום ביקורת על אבימלך ועל אנשי שכם שבחרו בו להיות מנהיגם. הוא בוחר ברטוריקה  של משל, ומשאיר את אחד המשלים היפים שעוסקים במנהיגות. 

>> מחפשים פירושים לשמות? היכנסו למילון השמות הגדול

קבלו את- "משל יותם". דרך המשל יותם מעביר את מה שהוא חושב על מנהיגים מסוגו של אבימלך, אנשים לא ראויים שנותנים להם כוח שלטוני וגם על אנשים ראויים שלא לוקחים אחריות ומנהיגות.

המשל מספר על עצים שמחפשים מלך. הם פנו בבקשה לכל הראויים לכתר: לזית, לתאנה ולגפן. אך מכולם קיבלו תשובה שלילית. ומאותה הסיבה: אנחנו עסוקים בדברים חשובים יותר משלטון ופוליטיקה. בסופו של דבר פנו העצים אל האטד, שיח קוצני ודליק, שלמעשה אין לו מה להציע כמנהיג. האטד, הסכים לקחת את התפקיד אך גם איים שמי שלא יקבל את מרותו יישרף. 

אגב, זה גם מה שקרה בסופו של דבר במציאות עם מלכות אבימלך בשכם. אבימלך הכוחני הסתכסך עם אנשי שכם והביא למלחמות פנימיות וגם לכמה שרפות, עד שהוא נהרג, והשקט חזר לשכם.

המלך יותם בן עוזיה - המלך יותם בן עוזיה- מופיע בספר מלכים ב פרק טו ובספר דברי הימים ב פרק כז.

המלך יותם מלך על ממלכת יהודה במשך 16 שנה (במהלך המאה השמינית לפנה"ס). הוא החל למלוך עוד בימי אביו, עוזיה, שהצרעת שלו מנעה ממנו לכהן בפועל. יותם מקבל ציון לשבח מספר מלכים מסופר שהיה מלך טוב שבנה שער במקדש, ו... זהו! איזה מזל שיש במקרא גם ספר דברי הימים. ספר זה (בדברי הימים כ"ז) מקדיש עוד מספר מילים ליותם, ושם הוא מצטייר כמלך מוצלח ומושלם. הוא הצליח במפעלי הבניה שלו, והכניע את עמון שגם העלו לו מס מכובד במשך שלש שנים .

_OBJ

יצירות מעניינות על יותם

יאנוש קורצ'אק מלבד היותו מורה וחסיד אומות עולם, היה גם סופר ילדים שכתב את הספר "יותם הקסם" אשר דמותו שאבה השראה בין היתר מדמותו של יותם המקראי ואופן התבוננותו המיוחדת על העולם. 

המלחין  יהודה שרת הלחין את היצירה "משל יותם" , מוסיקה למקהלה  למלים של משל יותם מספר שופטים.

בחצר מוזיאון  ארץ ישראל הוקם גן "משל יותם" ומכיל את כל העצים מהמשל (תאנה, זית, אטד, גפן וארז).

עוד משהו מעניין על יותם

בחמש ערים בישראל יש רחוב בשם יותם, על שם הדמות המקראית יותם :ירושלים, נתניה, הרצליה, רמת השרון ואשדוד.

שווה ציטוט

"וַיִּתְחַזֵּ֖ק יוֹתָ֑ם כִּ֚י הֵכִ֣ין דְּרָכָ֔יו לִפְנֵ֖י יְהוָ֥ה אֱלֹהָֽיו"

הכתבה בשיתוף עם מיזם 929 - מיזם ישראלי תרבותי בראשות הרב בני לאו, המנגיש את התנ"ך בשיח פתוח