לתת שם לילד או לילדה שלכם זאת משימה לא פשוטה. גם אם אתם מאלו שידעו איך הם יקראו לילדים שלהם עוד הרבה לפני שהם היו בתכנון, לא מעט הורים מרגישים שמדובר באחריות לא קטנה, כי מדובר במרכיב עצום בזהות שלנו - וגם בדרך שבה הסביבה מתייחסת אלינו. במקרים חריגים, הורים אפילו מתחרטים על השם שבחרו, ובמקרים חריגים עוד יותר, גם מחליטים לשנות אותו. אבל האם זה תמיד לגיטימי, ואולי אפילו חשוב יותר - בכל גיל?

בשאלה הזאת בדיוק נדרשו לדון הגולשות בפורום האימהות Mumsnet crowd, כשאמא אחת ביקשה להתייעץ איתן על שינוי השם של הבת שלה - מסיבה לא ממש רגילה.

"הבת שלי בת ארבע, וכשהיא נולדה קראתי לה בשם שחשבתי שהוא מאוד מקורי, איסמי (Esmée), כי עשרים שנה לא שמעתי על עוד מישהי שקוראים לה ככה", סיפרה האם. אבל כשבתה התחילה ללכת למעון, חיכתה לה הפתעה מבאסת - היא גילתה שיש שם עוד ילדה עם אותו שם, אבל באיות שונה. "בספטמבר הקרוב הבת שלי מתחילה גן חדש, ויהיו שם עוד שתי ילדות עם השם שלה, כלומר שלוש ילדות עם אותו שם כולל הבת שלי, ויש עוד ילדה עם אותו שם בחוג שלה. ממש התבאסתי מזה", הודתה האם.

"אולי אני מגזימה, אבל בשנות השבעים הייתי אחת מחמש בנות עם אותו שם בכיתה", הסבירה האם, "אני זוכרת שכל השנים שלי בבית הספר היסודי והחטיבה היו מושפעות מזה שלכל כך הרבה מאיתנו קראו אותו דבר. שיניתי את השם שלי ברגע שיכולתי, והיום כל פעם שאני שומעת את השם הזה אני מתחלחלת. נשבעתי שהילדים שלי בחיים לא יצטרכו לעבור את אותו דבר - ועכשיו ההיסטוריה חוזרת על עצמה", כתבה האם המתוסכלת, וביקשה להתייעץ עם שאר האימהות: "זה מוגזם אם אני רוצה לשנות לבת שלי את השם לפני ספטמבר? אני אוהבת את השם שלה אבל ממש שונאת את זה שהוא כל כל נפוץ עכשיו".

ההסבר של האם, מסתבר, לא ממש עניין את הגולשות: "תגידי, את משוגעת? היא בת ארבע! את לא יכולה לשנות לה את השם. לא יהיה לה אכפת שהיא אחת משלוש. השם שלה הוא כבר חלק ממנה עכשיו", כתבה לה אחת הגולשות. "היא לא גור כלבים! את תבלבלי אותה לגמרי!", הצטרפה עוד גולשת, "אם השם שלה יפה, זה ממש לא משנה שלעוד ילדות קוראים ככה". "בקטע הכי טוב שיש - את לא יחידה או מיוחדת, וגם הבת שלך לא", נזפה בה עוד גולשת, "לפגוש עוד מישהי עם אותו שם זאת לא בעיה. לעומת זאת, לשנות את השם שלה בגיל ארבע, זה דבר מחורבן לעשות לה".

עוד גולשת העלתה נקודה חשובה: "אל תהיי מגוחכת. איך לעזאזל תסבירי לה את זה?", היא תהתה, "ומה יקרה אם תתני לה שם חדש ואז בשנה הבאה תגיע לכיתה שלה ילדה חדשה עם אותו שם? או כמה ילדות עם אותו שם בתיכון?".

גולשות אחרות חשדו שמסתתרת כאן בעיה אחרת: "אם השנים שלך בבית ספר היו כל כך מושפעות מזה שלעוד ילדות קראו כמוך, הייתי אומרת שיש כאן בעיה עמוקה יותר. כדאי שתכירי בזה", כתבה לה אחת מהן. "תפסיקי להשליך עליה את התסביכים שלך", הצטרפה עוד גולשת, "כל הילדות בכיתה של הילד שלי שיש להן אותו שם מרגישות בסדר גמור, שתיים מהן אפילו חברות הכי טובות ומתות על זה שהן חולקות שם. תטפלי בעצמך טיפול לפני שאת מתחילה להתעסק עם השם שלה".

אבל חלק מהגולשות דווקא לא ראו שום בעיה באפשרות שהאם העלתה. "בטח שאת יכולה לשנות לה את השם! הרבה אנשים עושים את זה. הבן שלי בן שבע ושינה את שם לקראת ספטמבר לשם קיצור בדיוק מהסיבה שלך - והוא לא רוצה שיצטרכו כל הזמן לקרוא לו בשם המלא שלו ביחד עם בשם המשפחה. כולנו תומכים בו ועושים מאמץ להתרגל לזה". "גם בשכבה של הבת שלי יש עוד שלוש בנות עם אותו שם, וזה תמיד עצבן אותה שקוראים לה בשם המלא בגלל זה", הצטרפה עוד גולשת, "בטח שאת יכולה לשנות לה את השם, גם אני עשיתי את זה, רק תעשי את זה לפני שהשנה מתחילה".

גולשות אחרות הסכימו שלא לגיטימי לשנות את השם, אבל הבינו לליבה של האם. "אני ממש מזדהה איתך", כתבה לה אחת מהן, "נתתי לבת שלי שם מאוד משמעותי בשבילי, ולפי גוגל מעולם לא היה במדינה שם כזה, אבל אני פשוט יודעת שתהיה עוד ילדה עם השם הזה בבית הספר שלה. זה חוק מרפי. נסי לזכור שבחרת את השם הזה כי אהבת אותו". "זה מובן לגמרי שאת מתבאסת מזה", הוסיפה עוד אחת, "גם אני חשבתי שהשמות של שתי הבנות שלי נדירים, ועכשיו יש ילדות עם אותם שמות בבית הספר שלהן. זה קשה, אבל אין לך ברירה אלא להתמודד עם זה. אם יהיה לה קשה עם זה, היא יכולה להחליט לשנות את השם שלה בעצמה בעתיד, או פשוט למצוא לעצמה כינוי חמוד".

ומה דעתכם? לגיטימי או לא?