אם בשנים האחרות תופעת שמות היוניסקס, כמו יובל, ליאור, רוני או שחר, הפכה לשכיחה כמו אורז בסין, הרי לאחרונה נדמה כי נפרצו כל הגבולות ואחרוני השמות המבוצרים שהיו שמורים לבנים בלבד, כמו גיא, אלי ודני, נלקחו בשבי והועברו באלגנטיות לשימושו של המין הנשי. אז מה הוביל את ההורים לשבור את הסדר החברתי הישן והטוב והמוסכמות, ולבלבל בדרך את המורות והגננות, והאם אכן יש השפעה של השם על הילד הנושא אותו?

זוג צעיר מחבק תינוק על מיטה בחדר סגול (צילום: jupiter images)
דניאל או דניאלה? אפשר גם דני | צילום: jupiter images

השם מבטא אווירה חברתית-תרבותית

"השם לרוב מבטא כמיהה של ההורה ומתמצת את הציפיות והתקוות שיש לו מהילד", אומרת דלית בלונדר-רון, פסיכולוגית קלינית וחינוכית לילדים ולמבוגרים. "לעתים מדובר במימוש של משהו שאני לא הצלחתי להגיע אליו כאדם או כתיקון בשביל עצמי. כבר לפני שהילד נולד להורים יש פנטזיה לגבי ההורות ולגבי הילד, והשם הוא חלק מהעניין. אם קוראים לילדה יפית זה די ברור שרוצים שהיא תהיה יפה. הורים הבוחרים בשם ליהיא לרוב מצפים לחיבור גדול של הילדה איתם".

וזה משפיע על הילד?
"ילדים בדרך כלל קולטים למה מצפים מהם. מידת ההשפעה תלויה בסיבה ובמקום ממנו ניתן השם וגם תלויה באופי הילד. אם הורים נותנים לבת שם שהוא ממש טיפוסי לבנים יש כאן לפעמים מסר חבוי שזהו הבן שלא נולד לי. לעתים מצפים מילדה כזו שהיא תהיה טום בוי. במידה והיא כזו באופן מולד - זה יכול להיות בסדר, אך אם לא, אולי תיווצר בעיה. זה תלוי גם בגמישות ההורה לתת לילד להיות משהו אחר ממה שמצפים ממנו. יכול להיות שבתקופות מסוימות, כמו בגיל ההתבגרות המסובך גם ככה, השם לא יתאים לדעתו של הילד ואז יש מעין שבירה של החוזה עם ההורה".

וממה לדעתך נובע ביטול המחיצות בין השמות הגבריים לנשיים?
"התהליך הזה משקף אווירה חברתית-תרבותית אנדרוגנית המעודדת כל אדם לממש גם את צדדיו הנשיים וגם הגבריים. מי שעושה זאת נחשב אדם שלם. מה שקרה בעבר הוא שלעתים קרובות התייחסו לאדם יותר בגלל הג'נדר ופחות בגלל האישיות, ופה יש ניסיון לעשות גם שינוי תרבותי דומה, בדיוק כפי שבנים התחילו ללבוש חולצות ורודות, וזה לגיטימי לגמרי היום".

בלונדר-רון לא מאמינה במתן שמות גבריים טיפוסיים לבנות ולהיפך. "עד גיל הגן אין לילדים המשגה שהמין הוא דבר קבוע, ומתן שמות מבלבלים עלול לסבך ולהקשות על התהליך הזה עוד יותר. ההורים צריכים לברר עם עצמם למה זה כל כך חשוב להם ולזכור שלילד, שלא כמו למבוגר, יהיה קשה להתעלם מתגובות ביקורתיות ואפילו עוינות לשמו".

>> רוצים עוד עצות בנושאי הורות? תעשו לייק לעמוד הפייסבוק "להיות הורים טובים"

"רצינו שם שנשמע טוב בחו"ל"

מיכל ויונתן לביא מאזור השרון, הם אמנם הורים לבן ושתי בנות, אך כאשר שומעים את השמות שלהם נראה כאילו יש להם שלישיית שחקני כדורגל ולא שתי מלאכיות חובבות ברבי ועוד בן זכר. "דני קרויה על שם אחותו של יונתן שנפטרה בגיל צעיר מאוד", אומרת מיכל. "ביקשנו להנציח את זכרה בשם דומה אך לא זהה. אחרי מספר אפשרויות שנפסלו כמו דניה ודניאל, הגענו ל'דני' וידענו שזהו זה".

הסובבים אתכם בטח לא ידעו איך לאכול את השם הזה.
"כולם קיבלו את ההחלטה בסדר גמור. ההורים שלו דווקא התמקדו בשאלת ההנצחה ובדקו איתנו שאנחנו באמת רוצים בזה. כל השאר התלהבו וחשבו שזה שם יפה. החשש שלנו לפני הלידה היה שהשם יהיה קצת כבד על הילדה. קיווינו שהיא תצא כמו שהיא, בלונדינית ירוקת עיניים, רזונת וקלילה כך שהשם ה'ילדי' יתאים לה".

לא התבלבלו אף פעם בינה לבין בנים עם אותו שם?
"לשמחתי דני הוא שם ארכאי והיום כבר לא קוראים ככה לבנים, אז אין בעיה. זו גם אחת הסיבות לכך שהיא מרוצה ממנו - הוא יפה וייחודי".

ומה הוביל ל'גיל'?
"רצינו שם מביע אושר ושמחה וגיל התבררה כאופציה מצוינת. בנוסף, חיפשנו לכל אחד מן הילדים שם שיישמע טוב באנגלית גם כי יש לנו קשרים רבים עם חו"ל וגם כדי שיהיה נוח לילדים כשירצו לנסוע בעצמם. בכל מקרה, גיל - ממש כשמה כן היא. מאושרת, זורמת ושמחה תמיד, בכל מצב. לא ברור אם השם השפיע על האישיות שלה או להיפך".

גלי אנסון
יותר בן מזה? גלי אנסון מפתח תקווה

גם אורית אנסון מפתח תקווה, אמא של גלי בן השבע, חיפשה שם קוסמופוליטי. "אבא של גלי הוא קנדי וכל המשפחה שלו מתגוררת שם, אז היה חשוב לנו שיוכלו לבטא את השם בצורה נוחה. מעבר לכך, נדלקתי על השם הזה כשהייתי בהריון ודווקא אחרי שידעתי שיהיה לי בן. לרגע לא חשבתי עליו בהקשר של בת. הוא קליל וכייפי, מתנגן יפה, ובדיעבד - מאוד מתאים לגלי שלנו".

בטח חושבים שקוראים לו גל ושגלי זה בעצם שם חיבה.
"ברור. ואנחנו מקפידים לתקן, כמובן, ולהבהיר שזה השם גם בתעודת הזהות. אנשים מתפלאים ומתקשים להבין, כי מבחינתם גלי זה שם של בת. הגדילה לעשות מישהי שחיכתה איתי פעם בתור בטיפת חלב ושאלה לשמו של התינוק. כשעניתי 'גלי' היא אמרה: "אה, זו בת!", למרות שהילד היה לבוש בכחול ונראה הכי גברי בעולם".

"תהיו זהירים בבחירת שם לתינוק"

דב גרגור, מומחה בנומרולוגיה ונומרולוגיה קבלית, מאמין שלמשמעות השם אין שום השפעה אלא רק לערך הגימטרי שלו. "חשוב שסכום הספרות של אותיות השם המיועד לתינוק יתאים לתאריך הלידה שלו, ומומלץ שגם אחד או יותר מתאריכי ההורים יופיע בו".

לדבריו, כדאי שיהיה אלמנט המשיק בין שם ההורים ותאריך הלידה שלהם לסנכרון בין השם פרטי ושם משפחה. כל זה ייצור חיבור יותר טוב בין ההורים לבין הילד.

דב גרגור
ההורים לא מחפשים את טובת הילד, אלא רוצים להיות עדכניים. דב גרגור

"כדאי להיות מאד זהירים בבחירת שמו של התינוק. לצערי, ההורים לא מחפשים את טובת הילד אלא את הקוליות והעדכניות, אבל אם משהו לא מסתדר אחר כך בחייו ואין בהם זרימה, הוא ירוץ לחפש לעצמו שם אחר.

"עם הזמן אני מבין שבחירת השם הנכון הוא אחד הדברים הראשוניים בהצלחת אדם. למה אנחנו נתקלים בכל כך הרבה אנשים מוכשרים, שלא מצליחים כראוי? בגלל שאין סינכרוניזציה בשם שלהם".

מה לדעתך גורם לאנשים לקרוא לבניהם בשמות של בנות ולהיפך?
"במחקר בו התבססתי על מטופלים רבים שלי מצאתי נתון מעניין: כשספרה אחת מופיעה יותר מפעם אחת בתאריך הלידה של הילד, הסיכויים שהוריהם יקראו לילדיהם בשמות יוניסקס עולה ב-100 אחוז. למשל אם הילד נולד ב-1 בנובמבר, 2 בפברואר, 3 במרץ וכו'. הסיבה לכך עדיין נעלמת מעיניי".

לטענתו, אין להחליף שם בהתייעצות עם רב. "השם הוא מבורך והחלפה שלו משנה את האנרגיה. האופציה הטובה ביותר היא הוספת אחת מאותיות אהו"י שתכניס אוויר בשם ותשפר את החיים".             

"אחרי ששינו לי את השם הפכתי לנשית יותר"

דניאלה בן שלומי (22), בקרוב סטודנטית למשפטים, דווקא חושבת שההתייעצות של הוריה עם רב הייתה רק לטובה. "עד גיל 12 נקראתי דניאל. הוספת האות ה' לשם שלי נעשתה לאחר התייעצות של אבא שלי עם רב מקובל, בנו של הרב עובדיה יוסף, שטען כי שמות של בנים נותנים לבנים ולא לבנות. לדבריו, דניאל הוא שם חזק שלא מתאים למין הנשי, כיוון ששמו של האדם הוא כמו צינור שדרכו הוא מקבל את האנרגיה בחייו, ואנרגיה של בנים לא מתאימה לבנות. עד אז באמת הייתי יותר בחברת הבנים והתנהגתי כמותם. אני זוכרת שאחרי שינוי השם התעדנתי, ומעט אחר כך גם קיבלתי את המחזור הראשון שלי".

זה לא פשוט להתרגל לשם חדש שמקבלים בגיל מבוגר יחסית.
"בהתחלה השינוי היה קשה ולא אהבתי אותו. באותן שנים לא סיפרתי על כך לחברים ורק במשפחה ידעו על כך. רק בגיל 17, כשכבר הייתי בתיכון ומבוססת חברתית סיפרתי לכולם ושיניתי רשמית, גם בתעודת הזהות, את השם לדניאלה. בהתחלה הילדים אמרו שזה שם מכוער והתבאסתי, אבל לאט לאט כולנו התרגלנו ועכשיו זה הכי ברור שאני דניאלה".

ואת מאמינה שיש השפעה של השם על האדם?
"ללא ספק! לפי חז"ל השם של האדם הולך איתו לכל מקום ועד סוף חייו ולכן חשוב שם טוב. זו לא מתמטיקה, וברור שהחיים שלנו מושפעים מהמון דברים, אבל לשם יש השפעה גדולה. למשל, האות ה' קשורה לפריון ודיבור, ואני מרגישה שהיכולת התקשורתית שלי השתפרה מאוד מאז השינוי. אגב, מאמינים שהאם היא זו שצריכה לבחור את שם התינוק וכשאהיה אמא ברור לי שאקרא לילדים שלי בשמות טיפוסיים למין שלהם. לבן יהיה שם של בן ולבת יהיה שם של בת".

>> איך בוחרים שם לתינוק? המדריך המלא
ועל שמות כמו לגו וסופרמן שמעתם?