השם ישראל מורכב משניים: ישר ואל. מה המשמעות של "ישר" ואיך זה קשור לאל? כשיעקב אבינו מקבל את השם הזה (פרטים בהמשך), האיש המסתורי שנותן לו את שמו החדש מסביר: "לֹא יַעֲקֹב יֵאָמֵר עוֹד שִׁמְךָ, כִּי אִם־יִשְׂרָאֵל, כִּי־שָׂרִיתָ עִם־אֱלֹהִים וְעִם־אֲנָשִׁים וַתּוּכָל" (בראשית לב, פסוק כט). הוא בעצם אומר לו שמעתה שמו יהיה ישראל כיוון שהוא "שרה" עם אלוהים ועם אנשים בהצלחה. יש פרשנים שמסבירים שהפועל הוא שרר - כמו שר ושררה, והוא מבטא גדולה, ומשמעות השם היא - להיות גדול לפני האל (וגם לפני בני האדם). פרשנים אחרים מציעים שלפעל שרר יש גם משמעות של מישהו שהתמודד בקרב וניצח (כך למשל הפועל דומה בשפה הערבית). מי התמודד וניצח? האם האל הוא המנצח? ואולי האדם הצליח להתמודד ולעמוד איתן מול האל? בשביל להבין את זה צריך להכיר את הסיפור...

מי היה ישראל בתנ"ך?

ישראל הוא שמו של יעקב אבינו, שם שקיבל בבגרותו כחלופה לשם יעקב שניתן לו כשנולד. את צאצאיו של יעקב מכנה התנ"ך בני ישראל וגם עם ישראל. בתקופת המלוכה, ולאחר ימי דוד ושלמה, התקיימו זו בצד זו שתי ממלכות - ממלכת יהודה שבירתה ירושלים ובה מלכו מלכי בית דוד, וממלכת ישראל, שבירתה בשומרון ובה מלכו מלכי ישראל.

מה הסיפור של ישראל?

על פי המסופר בספר בראשית, כשישראל נולד ליצחק אבינו ורבקה אימנו, הם בכלל קראו לו יעקב. זאת בשל סיפור הלידה שלו. יעקב הוא אחד משני התאומים - יעקב ועשיו. עוד בהיותם ברחם אימם ניטש ביניהם מאבק על הבכורה. עשיו הקדים לצאת והוא הבכור. יעקב, שהגיע מיד אחריו, יצא מהבטן כשהוא אוחז בעקב אחיו, תנועה שמסמלת את הניסיון לעקוף אותו. על שם הניסיון הזה קיבל יעקב את שמו. גם בהמשך חייו של יעקב ניכר הרצון שלו לעקוף את אחיו ולזכות בבכורה ובברכה. הוא קונה את הבכורה בנזיד עדשים, ומתחפש לעשיו אחיו ולוקח את ברכת אביו ברמייה. יעקב הוא אכן יעקב.

ואז, בשלב כלשהו בחייו הבוגרים והמסובכים, משתנה שמו לישראל. זה קורה לאחר שהוא בורח לחרן מפני עשיו שרוצה להרוג אותו בגלל גניבת הברכות, ולאחר שהוא מתאהב ברחל. יעקב עובד קשה כדי להתחתן עם אהובתו, אך בסופו של דבר מתחתן עם לאה אחותה, ואז גם עם רחל וגם עם בלהה וזלפה. לאחר העבודה הקשה אצל לבן נולדים לו 12 ילדים (11 בנים ובת).

בשלב מאוחר יותר, לאחר מסע החיים הארוך שלו, חוזר יעקב לכנען (או בורח מלבן חזרה מכנען). ושם מחכה לו עשיו, אחיו, שכנראה עדיין כועס. בלילה, רגע לפני הפגישה הצפויה עם עשיו, מוצא יעקב את עצמו לבדו ובסיטואציה לא פשוטה: "וַיִּוָּתֵר יַעֲקֹב לְבַדּוֹ וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ עַד עֲלוֹת הַשָּׁחַר". מי האיש הזה שאיתו נלחם יעקב כל הלילה? התנ"ך לא מספר באופן מפורש, אך עם עלות השחר מבקש האיש המסתורי מיעקב לשחררו, ויעקב בתמורה מבקש ממנו שיברך אותו. כברכה, משנה האיש את שמו של יעקב לישראל: "וַיֹּאמֶר לֹא יַעֲקֹב יֵאָמֵר עוֹד שִׁמְךָ כִּי אִם־יִשְׂרָאֵל כִּי־שָׂרִיתָ עִם־אֱלֹהִים וְעִם־אֲנָשִׁים וַתּוּכָל". שם זה מתקשר היטב בסיפור ליכולת ההתמודדות של יעקב (בראשית לב).

אם אתם חושדים שהאיש הוא לא אדם אלא מלאך, אתם בחברה טובה. כך סוברים גם פרשני המקרא. חלקם אפילו אומרים שמדובר במלאך שהוא "שרו של עשיו" והניצחון עליו מבטא שההתמודדות עם עשיו, אחיו הביולוגי, עברה בהצלחה. הנביא הושע (שניבא בממלכת ישראל במאה השמינית לפנה"ס) מזכיר בנבואה שלו (הושע יב) את הסיפור כך: "בַּבֶּטֶן עָקַב אֶת־אָחִיו וּבְאוֹנוֹ שָׂרָה אֶת־אֱלֹהִים׃ וָיָּשַׂר אֶל־מַלְאָךְ וַיֻּכָל בָּכָה וַיִּתְחַנֶּן־לוֹ..." בנבואה מופיעים ברמז שני השמות - יעקב שעקב אחרי אחיו כבר בבטן, וישראל שמתמודד ומצליח מול מלאך האלוהים.

שינוי השם במקרה של יעקב הוא ברכה או הכרה בשינוי בחייו - מאדם שנמצא במרדף אחרי משהו שאין לו, שצריך להשתמש במרמה כדי להשיג את מה שהוא רוצה (המילה עקבה בעברית היא גם רמיה), לאדם ישר שיש לו כוחות ושהוא מצליח אפילו בהתמודדויות גדולות.

למה קוראים למדינת ישראל מדינת ישראל?

אנחנו כל כך רגילים להיות אזרחי מדינת ישראל, אך שמה של המדינה אינו מובן מאליו כלל. ברוב תקופת המלוכה התקיימו זו לצד זו שתי ממלכות – ממלכת ישראל הצפונית וממלכת יהודה. ממלכת ישראל חרבה ראשונה, והסיפור של התנ"ך ממשיך עם ממלכת יהודה. זו חרבה אבל בימי שיבת ציון שוקמה ונבנתה מחדש ביהודה, ומאז אנחנו נושאים את השם – יהודים כצאצאי ממלכת יהודה.

כשחודש הרעיון הלאומי להקים בית יהודי בארץ ישראל, היה צריך להחליט איזה שם לתת למדינה: מדינת יהודה? ציון? ישראל?

אחד התומכים הנלהבים לשם ישראל היה דוד בן גוריון והוא הביא לאישור שם זה בהנהלה הלאומית. כך זה נשמע בהכרזה החגיגית: "אנו מכריזים בזאת על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל, היא מדינת ישראל".

שותפים לשם

הרב ישראל מאיר לאו, ישראל גוריון, ישראל אהרוני, ישראל בר און, ישראל קטורזה, ישראל ברייט.

ישראל בתרבות

"ישראל" - שיר שכתב והלחין עידן עמדי.

"שיר ישראלי" - שיר שכתב אהוד מנור והלחין שלמה גרוניך.

"ארץ ישראל יפה - "שיר של להקת פיקוד דרום.