אלה ואלון הם שני עצים נפוצים מאוד בחורש הארץ ישראלי. יש כמה מינים של אלון בארץ ישראל – אלון מצוי, אלון תבור ואלון תולע, ובחרמון – שני מינים נוספים - אלון שסוע ואלון הלבנון. יש גם כמה מינים של אלה, למשל: אלה אטלנטית, אלת הבֻּטנה, אלה ארצישראלית ואלת המסטיק.

אלה ואלון: משמעות השם

גם בשם העץ אלון וגם בשם אלה נמצאת המילה - אל. אל בעברית המקראית הוא כוח ועוצמה, לכן זה גם שמו של אלוהים - בעל הכוח הגדול ביותר. אלון ואלה הם עצים ששמם יכול לספר על שתי התכונות הללו: אלו עצים גדולים המסמלים כוח ועצמה. הנביא עמוס למשל, מתאר את האויב החזק (שהושמד) כך "כְּגֹבַהּ אֲרָזִים גׇּבְהֹו וְחָסֹן הוּא כָּאַלֹּונִים"(עמוס ב, ט). דבר נוסף הוא שאלו עצים שקשורים לעבודת האלוהים.

כבר בתנ"ך השמות אלון ואלה משמשים גם כשמות אנשים. אלה היה מאלופי עשיו, אלה בן בעשא היה מלך ישראל (מלכים א טז), וגם לאביו של המלך הושע בן אלה, קראו אלה.  אלון היה מבני שבט זבולון ואפילו נזכר כאחד מהשופטים שהנהיגו את ישראל בתקופת השופטים (אבל מלבד העובדה שנקבר בנחלת זבולון, אנחנו לא יודעים עליו כלום. שופטים יב, יא-יב).

מה הסיפור של העצים אלון ואלה בתנ"ך?

פולחן עצים, או עצים שמלווים פולחן היו חלק מהתרבות בתקופת התנ"ך. עץ הוא לא רק חומר גלם, הוא גם סמל לחיים וכוח, וגם - נותן צל. הנביא הושע, שלחם בעבודה הזרה, מתאר את המצב כך: "עַל רָאשֵׁי הֶהָרִים יְזַבֵּחוּ וְעַל הַגְּבָעֹות יְקַטֵּרוּ תַּחַת אַלֹּון וְלִבְנֶה וְאֵלָה כִּי טֹוב צִלָּהּ" (הושע ד, יג). לא רק במקדשים זרים, גם במקדשים לאלוהי ישראל, היו עצים. יהושע בן נון, למשל, כרת ברית בין ישראל לאלוהים, והקים כעדות אבן גדולה "תַּחַת הָאַלָּה אֲשֶׁר בְּמִקְדַּשׁ ה'" (יהושע כד, כו) 

סיפור נוסף בתנך הוא על אבשלום, בנו של דוד המלך, היה גבר נאה, שטיפח שיער ארוך ומרשים. אבשלום מרד בדוד אביו ובקרב בינו לבין תומכי דוד - מפגש קטלני בין שערו הארוך לעץ אלה הביא למותו. "וְאַבְשָׁלֹום רֹכֵב עַל הַפֶּרֶד וַיָּבֹא הַפֶּרֶד תַּחַת שֹׂובֶךְ הָאֵלָה הַגְּדֹולָה וַיֶּחֱזַק רֹאשֹׁו בָאֵלָה וַיֻּתַּן בֵּין הַשָּׁמַיִם וּבֵין הָאָרֶץ" (שמואל ב, יח, ט) אבשלום תלוי בן שמים וארץ, הוכה למוות על ידי יואב, שר צבאו של דוד.

אלונים, אלות ומקומות

אלון בכות: האישה שהניקה את רבקה אמנו זוכה בתנ"ך לכבוד נדיר – היא נזכרת בשמה, מסופר על מותה וקבורתה, והשם שניתן לאלון שליד קברה יכול ללמד אותנו על הצער של המשפחה עם לכתה: "וַתָּמׇת דְּבֹרָה מֵינֶקֶת רִבְקָה וַתִּקָּבֵר מִתַּחַת לְבֵית אֵל תַּחַת הָאַלֹּון וַיִּקְרָא שְׁמֹו אַלֹּון בָּכוּת" (בראשית לה, ח).

אלון מורה/אלוני ממרא: שני מקומות שונים עם שם דומה, ובשניהם התגורר אברהם אבינו במסעותיו בארץ. אלון מורה - ליד שכם. אלוני ממרא - ליד חברון. 

עמק האלה: שם התרחש הקרב במפורסם בין דוד לגוליית (שמואל א יז).

עוד דברים שכדאי לדעת על אלון ואלה

אוהבים פיסטוקים? אלת הבטנה הוא שמו של העץ עליו גדלים הפיסטוקים. אגב - כשכתוב בוטנים בתנך, הכוונה היא כנראה לפיסטוקים.

האלון הבודד. כך מכונה האלון העתיק בגוש עציון. האלון הוא בן כ-700 שנה ובולט מאוד בשטח. לאחר נפילת הגוש ערב קום הקמת המדינה, נהגו תושביו ומתגעגעים אחרים לצפות בו מרחוק. היום הוא מתנוסס על סמל המועצה המקומית גוש עציון.

האלון שובר שיא. העץ הכי עתיק בישראל, הוא אלון בן למעלה מ-2000 שנה שגדל בצובה, בהר ירושלים.

שווה ציטוט

"כָּאֵלָה וְכָאַלּוֹן אֲשֶׁר בְּשַׁלֶּכֶת מַצֶּבֶת בָּם זֶרַע קֹדֶשׁ מַצַּבְתָּהּ׃" (ישעיה ו , יג).

אלון ואלה בתרבות

עץ האלון: – שיר שכתב יורם טהרלב וביצע יהורם גאון, וזכה במקום השני בפסטיבל הזמר לשנת 1969

מעשה בחמישה בלונים: ספר שכתבה מרים רות ואיירה אורה איל שהפך לקלאסיקה של ספרות הילדים הישראלית. מבין כל חמשת הילדים וחמשת בלוניהם - אלון בעל הבלון האדום, הוא היחיד שהבלון שלו לא התפוצץ, אלא התעופף ברוח.

מרכז ג'ו אלון: מרכז חינוכי השוכן בו המוזיאון לתרבות הבדואים, וקרוי על שם הטייס ג'ו אלון

אלה: שיר של דפנה ארמוני שהלחין שלום חנוך

אלה: שיר של להקת היהודים מתוך האלבום "מציאות נפרד"

שותפים ושותפות לשם

אלון עדר, אלון ליבנה, אלון אבוטבול, אלון גל, אלון אולארצ'יק, אלה ארמוני, אלה פיצג'רלד, אלה לי להב

הכתבה בשיתוף עם מיזם 929 - מיזם ישראלי תרבותי בראשות הרב בני לאו, המנגיש את התנ"ך בשיח פתוח