כשמרדכי שנה טובה מירוחם נכנס לערוך קניות בסופר מרקט או לשלם חשבונות בסניף בנק דואר, לא פעם הוא זוכה להרמת גבה מצד הפקידות או הקופאיות שמנסים לבחון אם הוא מנסה לעבוד עליהם.

"בהתחלה הם לא מאמינים ששם המשפחה שלי הוא שנה טובה. הם מבקשים רישיון נהיגה, תעודת זהות ורק אחרי זה הם בשוק כמה שניות ואומרים: 'וואו יש לך שם משפחה מיוחד'. התרגלתי עם השנים לתגובות. פעם צחקו עליי, היום צוחקים איתי", הוא אומר בחיוך, "בעד כל שום הון שבעולם אני לא מחליף את השם שלי 'שנה טובה'. זה השם הכי מיוחד בכדור הארץ ויש לו משמעות הרבה יותר גדולה בגלל משבר נגיף הקורונה".

שבע משפחות בישראל בלבד נושאות את השם הלא שגרתי אבל הכול כך מתוק והייחודי: "שנה טובה".

חמש מהמשפחות מתגוררות בירוחם, השאר בנתיבות וקריית גת. אם מישהו חושב שמדובר בשם משפחה ששונה בארץ עם עליית המשפחות מאיראן טועה. מדובר על שם משפחה מקורי מאיראן מדורי דורות.

"גם כשההורים שלי עלו לארץ מאיראן ב-1963 הפקיד במשרה הקליטה לא האמין שזה השם שלהם", סיפר חיים שנה טובה, "הוא חשב שהוא לא שמע טוב, אז אבא שלי אמר לו בגאווה שזה שם המשפחה שלנו כל השנים עוד כשגרנו בפרס. לקח לו כמה דקות לעכל את זה אבל הוא חייך ואיחל להם בהצלחה. תהפכו את כל כדור הארץ לא תמצא שם כזה ייחודי ומקורי שגורם לאנשים לחייך".

גם אשתו חנה מסכימה שזה שם יוצא דופן."אחרי שאנשים מרימים מעט גבות כשהם שומעים את השם המשפחה הם מחייכים", היא אומרת בסיפוק, "אנחנו גידלנו את הילדים שלנו לערכים וחינוך ואחד הדברים הכי חשובים שהשרשנו בהם ששם משפחה לעולם לא מחליפים ותמיד צריכים להיות גאים בו. אנחנו לדעתי לא יותר משבע משפחות, וכולם בקשר טוב עם כולם".

חיים וחנה שנה טובה וילדיהם  (צילום: אור בן זריהן)
חיים וחנה שנה טובה וילדיהם | צילום: אור בן זריהן

"הילדים שלנו בכל מקום כשהם נשאלים לשם משפחתם עונים בגאווה: 'שנה טובה', הסבירה חנה, "זה שם שבו נחיה ובו נמות. לא משנים. זה לכל החיים וגם לגן עדן".

לבנת ובעלה שוקי שנה טובה, הם הורים לארבעה ילדים מנתיבות. לבנת, אחראית חדר אוכל באולפנה באחד הישובים בנגב טוענת שיחידי סגולה זוכים לשם משפחה כזה. שוקי עובד לפרנסתו כמורה.

"מבחינתנו כל השנה זו שנה טובה. תראה במשבר הקורונה עד כמה שם המשפחה הזו מקבל משמעות עוצמתית רבה יותר משנים רגילות", הסבירה לבנת, "אז נכון שבשנים היו צחוקים על השם אבל בקטע טוב לגמרי אבל היום כל אחד היה רוצה שם משפחה כזה. יש לזה משמעות של אופטימיות שלמרות כל המשבר השנה הבאה תהיה טובה יותר".

יוסי שנה טובה מירוחם גר ביחד עם אמו. הוא נזכר כיצד בשנים הראשונות כשגרו בבניין ברחוב "אלכחיל" השכנים הריצו בדיחות על השם ואחר כך זה הפך לשגרה ולמטבע לשון.

קרו לכם דברים מצחיקים?

"בטח! כל הזמן", אומר חיים, "כמו למשל שוטר שבביקורת שגרתית היה צריך לבדוק 20 פעם במסוף המשטרתי שקיים כזה שם משפחה: שנה טובה, או פקידת בסניף בנק שהתקשרה להנהלת בתל אביב לבדוק שהשם הזה קיים במאגר ושהכול בסדר".

לבנת ושוקי שנה טובה (צילום: באדיבות המצולמים)
לבנת ושוקי שנה טובה וילדיהם | צילום: באדיבות המצולמים

"לי למשל הסתכלו בכרטיס האשראי בסופר כמה פעמים כדי לבדוק שקוראים לי באמת שנה טובה", נזכרה לבנת שנה טובה מנתיבות, "זה שם שבהתחלה גורם לאנשים להלם של כמה שניות ולאחר מכן הם מוקסמים ממנו ומחייכים וזה הכי חשוב מבחינתי".

"היו כאלה שלא רצו לאחל לנו שנה טובה כי זה שם המשפחה שלנו כי זה נראה להם מוזר, אז היו מאחלים לנו: 'שנה מתוקה'", שחזר יוסי בצחוק מתגלגל, "היו אומרים לנו: 'לכם תמיד כל השנה כל החיים יש שנה טובה אתה לא צריכים איחולים', אבל אחרי שנגמרו הצחוקים כולם הפכו לחברים שלנו. יש בשם הזה יותר מקסם ואושר הוא גורם לי באופן אישי לא להישבר, לא להתייאש מהחיים תמיד להאמין שהטוב עוד לפנינו ושהרע ייגמר. ככה עם הקורונה ועם כל דבר בחיים".

"היו כאלה שלא רצו לאחל לנו שנה טובה כי זה שם המשפחה שלנו כי זה נראה להם מוזר, אז היו מאחלים לנו: 'שנה מתוקה'"

"היו כאלה שלא רצו לאחל לנו שנה טובה כי זה שם המשפחה שלנו כי זה נראה להם מוזר, אז היו מאחלים לנו: 'שנה מתוקה'"

יוסי שנה טובה

מרדכי שנה טובה נזכר איך במקום עבודתו העובדים חשבו שהוא מסתלבט עליהם, שזה בעצם סתם מתיחה או הטרלה.

"לקח לי כמה ימים להוכיח להם ששם המשפחה שלי שנה טובה", סיפר, "הייתי מוציא תעודת זהות ורק אז היו מבקשים לדעת מאיפה השם ומה הסיפור שמאחוריו. היו כאלה שחשבנו ששינינו את השם כשעלינו לארץ אבל הסברתי להם שזה השם שלנו מאיראן והם היו בהלם מכל הסיפור. אנחנו לא נעלבים שאנשים צוחקים מהשם אנחנו דווקא אוהבים את זה שמדברים על זה ומאמינים שיש שם משפחה כזה. עצם הדיבור והשיח על השם מצביע עד כמה הוא נדיר בעולם".

ואי אפשר בלי שאלת השאלות: האם הם מאחלים האחד לשני בראש השנה: "שנה טובה".

"ברור", פוסק יוסי בנחרצות, "איזו שאלה. בראש השנה האיחול הזה חשוב ביותר מכל שאר הימים. תן לי עכשיו מיליון דולר ביד בתמורה להחלפת השם במשרד הפנים אין סיכוי בחיים שאני מחליף. זה שם לכל החיים. לדורי דורות. גם ככה אנחנו משפחה קטנה מאוד וחשוב לנו מאוד לשמר את השם הזה. כשאנשים מבררים לגבי השם יש גם אלמנט חינוכי לדור הבא שימשיך להסביר לאנשים את המקור שלו".