מה משמעות השם יעל?

יעל הוא שמו של בעל חיים שחי בארץ ישראל בעיקר בנגב ובמדבר יהודה. היעלים חיות בעדרים, ומי שמטייל היום באיזור עין גדי או מצפה רמון יכול לפגוש בהן. יעל מופיעה כבעל חיים כבר בתנ"ך, למשל במזמור "ברכי נפשי" ובתיאורי הטבע המופלא - "הָרִים הַגְּבֹהִים לַיְּעֵלִים סְלָעִים מַחְסֶה לַשְׁפַנִּים" (תהלים קד יח).

מי קרויה יעל בתנ"ך?

יעל אשת חבר הקיני, כלומר אשתו של איש בשם חבר משבט הקיני או אישה מבני שבט הקיני (חבר במשמעו חבורה) שהרגה את סיסרא שר הצבא הכנעני, וסייעה להכרעה הצבאית.

מה הסיפור של יעל בתנ"ך?

הסיפור של יעל בתנ"ך מתרחש בתקופת השופטים, תקופה שבה אין מלך או מנהיגות מרכזית אחרת, ובכל פעם כשיש מצוקת ביטחון קם שופט, מושיע מקומי, ומוביל את המלחמה. בתקופה המדוברת האיום היה מצד הכנענים, שהיו בעלי צבא המחומש בטכנולוגיה מתקדמת - מרכבות ברזל.

המושיע שקם להציל את ישראל היתה במקרה הזה מושיעה - דבורה הנביאה. היא זימנה אליה את ברק בן אבינועם ורצתה למנות אותו לשר הצבא. ברק היסס. הוא לא רצה לצאת לבד לקרב. הוא הציב תנאי להצטרפותו: "אִם תֵּלְכִי עִמִּי וְהָלָכְתִּי וְאִם לֹא תֵלְכִי עִמִּי לֹא אֵלֵךְ". דבורה הסכימה לתנאי - אבל הודיעה לברק "אֶפֶס כִּי לֹא תִהְיֶה תִּפְאַרְתְּךָ עַל הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר אַתָּה הוֹלֵךְ כִּי בְיַד אִשָּׁה יִמְכֹּר ה' אֶת סִיסְרָא", כלומר - מי שיזכה לתהילה על הנצחון על סיסרא לא יהיה ברק אלא אישה. מי האישה הזו? אתם כבר יודעים... (שופטים ד ח-ט)

ברק בן אבינועם גייס את העם ולחם בכנענים. הקרב התפתח לטובת ישראל, ביחוד לאחר שמרכבות הכנענים נקלעו לשיטפון בעמק ופשוט נתקעו בבוץ. סיסרא, שר הצבא הכנעני, נטש את מרכבתו וברח ברגל אל האזור שבו התגוררו בני שבט הקיני.

מי הם הקינים? עם של נוודים. על פי התנ"ך הם מצאצאיו של יתרו, חותן משה המדייני, ובני השבט היו בקשר טוב גם עם בני ישראל וגם עם הכנענים. סיסרא הגיע לאהלה של יעל. שם הוא זכה להכנסת אורחים מפנקת. עד שנרדם. ואז "וַתִּקַּח יָעֵל... אֶת יְתַד הָאֹהֶל... וַתִּתְקַע אֶת הַיָּתֵד בְּרַקָּתוֹ... וַיָּמֹת" (שופטים ד כא)

בשירת דבורה המתארת את הנצחון מוקדשים מספר פסוקים לתיאור המעשה של יעל וממנו עולה האסטרטגיה שנקטה, "מַיִם שָׁאַל חָלָב נָתָנָה בְּסֵפֶל אַדִּירִים הִקְרִיבָה חֶמְאָה ...  בֵּין רַגְלֶיהָ כָּרַע נָפַל שָׁכָב בֵּין רַגְלֶיהָ כָּרַע נָפָל בַּאֲשֶׁר כָּרַע שָׁם נָפַל שָׁדוּד" (שופטים ה כה- כז).

לא סתם משבחת אותה דבורה "תְּבֹרַךְ מִנָּשִׁים יָעֵל אֵשֶׁת חֶבֶר הַקֵּינִי מִנָּשִׁים בָּאֹהֶל תְּבֹרָךְ" (שופטים ה כד).

יעל בתרבות

הבית של יעל – ספר ילדים עברי שנכתב על ידי מרים רות ואוייר על ידי אורה איל. נחשב לאחד מספרי הילדים הפופולריים לגיל הרך, יעל – שיר של יגאל בשן, אהובתי יעל – שיר של הגשש החיוור, יעל ואני – שיר של אפריים שמיר וגנבי הזמן, יעלי מגבעת חלפון אינה עונה – דמות מתוך הסרט "גבעת חלפון אינה עונה", יעלי (ניצה שאול) היא חברתו של ג'ינג'י (גברי בנאי).

שותפות לשם

יעל אבקסיס, יעל גרמן, יעל לוי, יעל בר זוהר, יעל גולדמן, יעל דיין, יעל ארד, יעל פוליאקוב, יעל שרוני.

שווה ציטוט:

"תְּבֹרַךְ מִנָּשִׁים יָעֵל" (שופטים ה כד).