בעידן של היום כולנו רגילים לקיצור תהליכים - מכינים ארוחה ב-10 דקות, מקבלים משלוח מחו"ל תוך כמה ימים, סוגרים איזה עניין בבנק בקליק ואפילו את התור לרופא חסכנו בשיחת וידאו. עם כל השינויים והקיצורים האלה, אולי זה היה מתבקש - אבל אחד הטרנדים החמים בעולם השמות לתינוקות של העת האחרונה הוא שמות קצרים בני הברה אחת. אז למקרה שאתם חובבי טרנדים, או סתם בחיפושים אחר השם המושלם - צירפנו רשימה ארוכה של שמות קצרים - לנוחיותכם. 

1. און

השם און מגיע מהשפה העברית ופירושו הוא כוח חזק, עוצמה. בתנ"ך השם און מופיע כשמו של אחד מבני העדה של קורח שמרדו במשה רבנו במדבר ונענשו בכך שבלעה אותם האדמה. 

2. אור

השם אור מופיע בתנ"ך ממש בתחילת ספר בראשית, בסיפור בריאת העולם. הוא מתאר אור יום המגיע מהשמש או מעזרים טכנולוגיים אחרים ובעל קונוטציה חיובית.

3. איב

השם איב הוא בעצם הכינוי הבינלאומי לשם חווה, שהייתה אשתו של האדם הראשון ומכונה במקורות - אם כל חי.

4. אן

לשם אן יש כמה מקורות. מקור אחד הוא מהשם חנה (דמות מקראית - אמו של שמואל הנביא). כמו כן, אן הוא גם שמה של מלכת אנגליה, סקוטלנד ואירלנד בתחילת המאה ה-18 והמלכה הראשונה של בריטניה הגדולה. מקור נוסף לשם הוא מילה נרדפת לשאלה לאן? להיכן?

5. בל

מקור השם בל הוא בשפות הלועזיות (בין היתר צרפתית) ומשמעותו הוא בחורה יפה, נאה, מלאת חן ובעלת חיצוניות מרשימה. השם בל משמש גם כשם חיבה לשם איזבלה או איזבל.

6. בר

לשם בר יש כמה מקורות. הראשון הוא בתנ"ך שם הוא מופיע כשם כולל לתבואה כמו חיטה, שעורה ושאר מיני דגן וגם מופיע בספר תהילים במשמעות של טהור ונקי ("בר לבב"). משמעות נוספת היא משהו מהטבע שצומח וגדל פרא כמו שדה בר או חיות בר. בארמית הפירוש למילה בר הוא - בן.

7. בת

מקורו של השם בת הוא בשפה העברית והמשמעות שלו היא צאצאית נקבה, ילדה של.

8. גד

לשם גד כמה פירושים ומשמעויות. הראשונה היא מזל והצלחה. כמו כן, גד הוא השם של אחד מבניו של יעקב (וזילפה, שפחתה של לאה) והוא מופיע גם בספר ישעיהו ככינוי לאל ארמי. כמו כן השם גד הוא שמו של צמח תבלין קדמון.

9. ג'וי

משמעות השם ג'וי מגיעה מהשפות הלועזיות (אנגלית, צרפתית), בה הפירוש שלה הוא שמחה, אושר והנאה. השם מביא איתו הרבה ערכים חיוביים ושמחים.

השקת יום הקולנוע הישראלי - ג'וי ריגר (צילום: רפי דלויה, יחצ)
ג'וי ריגר | צילום: רפי דלויה, יחצ

10. ג'ון

השם ג'ון (John) הוא בעצם קיצור לשם הלועזי ג'ונתן / יונתן / יהונתן או יוחנן. כמו כן בהגייה אחרת (June) הוא שמו של החודש השישי בלוח השנה האזרחי. 

11. גור

השם גור מגיע מעולם החי, שם הוא מבטא צאצא צעיר של בעל חיים ממשפחת היונקים, שעדיין לא הגיע לבגרות ונמצא בתחילת חייו. פירוש נוסף לשם גור הוא - היזהר ("גור לך").

12. גיא

פירוש השם גיא בשפה העברית הוא שטח צר וארוך שנמצא בין שני הרים, בו זורמים מים המתנקזים מהגשמים. השם גיא מוזכר בתנ"ך, בתפילות, בספרות ובמקורות נוספים.

13. גיל

השם גיל מוזכר בתנ"ך בספר תהילים ובספר הושע כביטוי לשמחה ואושר. כמו כן, בשפה העברית מתייחסת המילה גיל גם למספר שנות חייו של בן אדם.

14. גל

השם גל מוזכר בתנ"ך כתיאור של פריטים בערמה. הפירוש המקובל יותר בימינו הוא תנועת זרימה של מים בים המתנפצת סמוך לחוף, תופעת טבע שמתקיימת לאחר מפגש בין האוויר למים.

15. דור

השם דור מגיע אלינו מהתנ"ך, שם הוא מוזכר בספר קהלת כביטוי לשכבת גיל מבחינה דמוגרפית. ההבדל בין הורים לילדים הוא דור, בין סבים לנכדים – שני דורות, וכן הלאה.

16. דין

השם דין מגיע אלינו מעולם המשפט בשפה העברית, בה פירושו עשיית צדק, או דיון (למשל - דין ודברים). בשפה האנגלית, לעומת זאת, פירוש השם הוא דיקן. 

17. דן

השם דן מגיע אלינו מספר בראשית שבתנ"ך, כשמו של אחד מבניו של יעקב (ושל שפחת רחל - בלהה). רחל בחרה את השם הזה לבנה מכיוון שאלוהים שפט אותה לעקרות. עניין זה מוביל לפירוש הנוסף של השם דן - שפט (כנגזרת של המילה דין). דן הוא גם שמו של קיבוץ בגליל העליון ושל נחל באותו אזור. הקיבוץ קרוי על שם עיר קדומה המזוהה עם תל דן שנמצא בסמוך אליו.

18. הוד

השם הוד מופיע בספר ישעיהו בתנ"ך ומתאר פאר רב, הדר, יופי ויוקרה. המילה הוד משמשת בפנייה לאנשים מכובדים כמו - הוד מעלתו, הוד מלכותו, הוד רוממותו.

19. זיו

הפירוש המילולי לשם זיו הוא אור בוהק, ברק, נוגה או נצנוץ. השם זיו גם מוזכר בתנ"ך כשם נוסף לחודש אייר בלוח השנה העברי. פירוש נוסף לשם זיו הוא יופי והדר.

20. חי

השם חי מסמל חיים, חיוניות, המשכיות ומעשיות. הפירוש המילולי הוא אדם או תוצר הבריאה שהחיים עודם בקרבו. התואר חי גם מתאר את נצחיותו של האל - חי עולמים.

21. חן

הפירוש המילולי לשם חן הוא יופי ונוי, המתוארים לא רק כביטוי למראה חיצוני אלא גם להוויה פנימית ונועם. כאשר המילה חן מופיעה בכפילות - חן חן - משמעותה היא הכרת תודה.

חן אמסלם (צילום: אמיר יעקובי)
חן אמסלם | צילום: אמיר יעקובי

22. טל

השם טל מגיע אלינו מהתנ"ך, שם הוא מבטא רסיסי לילה או משקעים הנוצרים לפנות בוקר כאשר האדים החמים באים במגע עם אוויר קר. הטל מסמן ביטוי אלוהי ומבורך למים שכן הוא מרווה את הצמחים ואת האדמה ללא נזקים שלעיתים כרוכים בירידת גשמים.

23. יאן

השם יאן מגיע אלינו מהשפה הסינית, בה יש לו שני פירושים. פירוש אחד הוא סנונית, ציפור שיר בגוונים כחולים. פירוש נוסף הוא צבעים יפים. ברוסית השם יאן מהווה קיצור לשם איוואן.

24. יון

לשם יון ישנם כמה פירושים. הראשון הוא האופן בו נקרא מין הזכר של היונה. שנית, בעולם הכימיה יון הוא כינוי לאטום בודד או מולקולה הנושאים מטען חשמלי מסוים. בשפה הרומנית יון הוא גם ההגייה הלועזית של השם הלטיני ג'ון. 

25. ים

השם ים מוזכר בתנ"ך כתיאור מקווה גדול מאוד של מים מלוחים. הים מבטא את העוצמה של הבריאה ושל האל. המילה ים מוזכרת גם בהקשר של שושנת הרוחות, כשהיא מתייחסת לכיוון מערב. זאת מפני שהים נמצא מערבית לארץ ישראל.

26. כליל

השם כליל מוזכר בתנ"ך כביטוי למשהו שלם ומושלם, גמור ללא פגם. גם בשפה העברית יש ביטוי – "כליל השלמות". כליל הוא גם מילה נרדפת לכתר ("כליל תפארת").

27. כפיר

השם כפיר מופיע בספר שופטים בתנ"ך כתיאור לגור אריות. כפיר הוא גם שם של חטיבה שמשוייכת לחיל הרגלים בצה"ל וכן שמו של מטוס קרב שיוצר על ידי התעשייה האווירית.

28. לב

השם לב מתאר שריר חיוני ומשמעותי בגוף האדם, הנמצא במרכז הגוף ומשמש כאיבר המזרים את הדף לכל חלקי הגוף. זאת הסיבה שהמילה לב מסמל משהו מרכזי ועיקרי. הלב הוא גם הסימן הויזואלי לרגש האהבה.

השם לב מקובל ונפוץ בקרב הקהילה הרוסית מכיוון שהוא כינוי לשם הלועזי ליאו - שפירושו אריה.

29. לי

השם לי הוא תוספת הטיית שייכות לגוף ראשון, בעבורי, בשבילי. השם לי מופיע גם בתנ"ך כמה פעמים במשמעות זו.

לי בירן (צילום: מעמוד האינסטגרם Leeb22)
לי בירן | צילום: מעמוד האינסטגרם Leeb22

30. ליב

השם ליב מגיע אלינו מהשפות הלועזיות. פירוש השם ליב בשפה הנורווגית הוא חיים והוא גם משמש כקיצור לשם אוליביה. כמו כן, בשפת היידיש פירוש השם ליב הוא אריה.

31. ליר

המקור לשם ליר הוא בשפה הלועזית, בה פירושו הוא נבל קטן. ליר הוא גם שמו של המלך ליר, אחד מהמחזות המפורסמים של המחזאי ויליאם שייקספיר. כמו כן, ליר הוא שמה של עיר במחוז לר באנגליה.

32. מאי

המקור לשם מאי הוא בשפה הלטינית. במיתולוגיה הרומית מוזכר השם של אלת הפריון והאביב - מאיה והשם מאי הוא נגזרת שלו. מאי הוא גם החודש החמישי בלוח השנה האזרחי.

33. מור

השם מור מגיע אלינו מהתנ"ך, שם הוא מהווה כינוי לבושם המופק משרף עץ הקרוי באותו שם, ומקורו באפריקה. שמן המור הוא הבושם הראשון בהכנת שמן הקודש איתו היו מושחים את כלי המקדש. מור הוא גם שיח ריחני וקוצני מערב הסעודית שמשמש לקטורת.

34. נוב

השם נוב מגיע מהתנ"ך. נוב הוא שמה של עיר כהנים קדמונית בנחלת שבט בנימין, בה שכן המשכן במשך 13 שנים. כיום נוב הוא שמו של מושב דתי בדרום רמת הגולן.

35. נוי

השם נוי מגיע מהשפה העברית והפירוש המילולי שלו הוא יופי, חן, הדר ופאר. השם נוי משמש לעיתים לתיאור עיצוב הסביבה החיצונית כמו צמחי נוי או מוצרי נוי. המילה נוי מוזכרת גם בפיוטים יהודיים כמו "האדרת והאמונה" ואף מוכרת בהקשר של "נוי מצווה" - היופי שבקיום מצווה והידורה.

36. ניב

מקור השם ניב הוא בשפה העברית והוא מכנה פתגם, סגנון שפה מקומי, ביטוי, דרך דיבור והוא מוזכר גם בספר ישעיהו. פירוש מילולי נוסף לשם ניב הוא שן חדה שנמצאת אצל בעלי חיים יונקים, המיועדת לשיסוע המזון כדי להקל על אכילתו. לעיתים שן זו משמשת גם בנשק וכמקור להרתעה.

37. ניר

השם ניר מגיע אלינו מספר ירמיהו שבתנ"ך, שם הוא מבטא כינוי לשדה לאחר חריש או שטח פתוח באזור לא עירוני. לעיתים השם ניר משמש ככינוי לחריש הראשון של השנה.

38. סול

לשם סול כמה פירושים. בשפה הספרדית הפירוש המילולי לשם סול הוא שמש או אל השמש ואילו בשפה האנגלית פירושו נשמה. סול הוא גם התו החמישי בסולם הצלילים.

39. סתיו

השם סתיו מתייחס לאחת מארבע עונות השנה שלמעשה מבטאת את המעבר בין הקיץ החם לחורף הקר ואת תחילת עונת הגשמים. הסתיו נחשבת לאחת מעונות המעבר והיא מוזכרת בספר שיר השירים שבתנ"ך. העונה מאופיינת בשלכת ובמזג אוויר קריר.

40. עוז

מקור השם עוז מגיע מהתנ"ך, שם הוא מופיע בפסוק פופולרי בספר תהילים: "ה' עוז לעמו ייתן, ה' ייברך את עמו בשלום", כתכונה אלוהית המוענקת לעם ישראל. הפירוש המילולי של השם עוז הוא גבורה, כוח, אומץ ונחישות. את השם עוז אפשר לכתוב גם בכתיב חסר - עז.

עוז זהבי מדבר על דיכאון אחרי לידה אצל גברים (צילום: מתוך "גלית ואילנית", קשת12)
עוז זהבי | צילום: מתוך "גלית ואילנית", קשת12

41. צוף

המשמעות המילולית של השם צוף היא הנוזל המתוק המופרש מהפרחים, אותו הדבורים אוגרות ומייצרות ממנו דבש. צוף מוזכר גם בספר שמואל שבתנ"ך כשמה של דמות מקראית - אחד מאבותיו של שמואל הנביא.

42. צוק

הפירוש המילולי לשם צוק הוא סלע תלול, גבוה וחד הנמצא בעיקר באזורים הרריים או בסמוך לחופים ונהרות ומבטא סיום חד לשטח מישורי ולפער משמעותי בין גבהים.

43. צור

השם צור מופיע בתנ"ך ככינוי לאבן קשה המכונה גם חלמיש. כמו כן הוא מופיע במשמעות של מקום מגונן, כינוי לאלוהים וכן כשמה של דמות מקראית - צור בן מדין, אחד ממלכי מדין ובן לשבט בנימין.

44. צח

הפירוש המילולי לשם צח הוא נקי, בוהק, טהור, זך ובהיר. השם צח גם מופיע בספר ישעיהו בתנ"ך במשמעות זו וכן בשיר השירים. המילה צח מופיעה גם בשיר הכבוד "אנעים זמירות" כתיאור מחמיא לאל.

45. צליל

השם צליל מגיע מהשפה העברית והוא מתאר קול המופק מנגינה בכלי כלשהו או מדיבור. את הצליל ניתן לתפוס בחוש השמיעה, על ידי גל קול שנקלט באוזן.

46. קאי

לשם קאי יש משמעויות שונות בשפות שונות. בסינית - פירושו ניצחון, בבורמזית - פירושו חזק, ביפנית - פירושו ים או אוקיינוס, בגרמנית - פירושו מגן או שומר, בסקוטית - פירושו אש, בפרסית - פירושו עולם, באמהרית - פירושו אדום ובסווהילית פירושו אהוב. 

47. רון

המקור לשם רון הוא בשפה העברית והפירוש המילולי שלו הוא שמחה, שיר, זמר, רינה. רון הוא גם שמו של נהר באירופה העובר בשוויץ ובדרום מזרח צרפת.

48. רות

המקור לשם רות מגיע ממגילת רות שבתנ"ך, שם היא מופיעה כסבתא-רבה של דוד המלך והכלה של נעמי. במגילה רות מתוארת כמואבייה שעזבה את עמה ומולדתה, התגיירה ונותרה נאמנה לחמותה, למרות התלאות שעברו בדרך.

רותי ברודו. הדבר השני הכי טוב בעונה הזאת (צילום: קשת 12, המטבח המנצח VIP)
ברודו. רות ברודו | צילום: קשת 12, המטבח המנצח VIP

49. רז

השם רז מופיע פעם אחת בספר דניאל שבתנ"ך, בהקשר לסוד פתרון של חלום ומכאן גם המשמעות שלו בשפה העברית - נסתר, סוד, תעלומה, מסתורין, חידה.

50. ריי

לשם ריי יש כמה משמעויות שונות בשפות שונות. בשפה היפנית משמעותו היא קידה, בשפה הספרדית משמעותו היא מלך, ולפי הקבלה מדובר באחד משמותיו של האל וראשי תיבות של "רחמיך יקדמוני יום".

51. רם

מקור השם רם הוא בתנ"ך, שם הוא מופיע כשמה של דמות מקראית - רם בן חצרון, מאבותיו של המלך דוד. הפירוש המילולי של השם רם הוא גבוה, מעל כולם, נשגב, חזק.

52. רן

המקור של השם רן הוא בשפה העברית. הפירוש המילולי של השם רן הוא שמח, שר, רקד, צהל והביע אושר. פירוש השם: שר, הביע שמחה. השם מסמל אושר, שמחה, וגישה אופטימית לחיים.

53. שון

השם שון מגיע אלינו מהשפה האנגלית, בה משמעותו היא נגזרת של השם יוחנן, אחד מתריסר השליחים של ישו המופיעים בברית החדשה.

54. שי

המקור לשם שי הוא מספר תהילים בתנ"ך, שם מופיע השם שי כתיאור למעשיהם של האנשים הצדיקים שהם כמו מתנות לאל. הפירוש המילולי של השם שי בשפה העברית הוא מתנה, דורון, מנחה.

55. שיר

המקור לשם שיר הוא בתנ"ך, שם הוא מופיע כתיאור לשירתן של דמויות מקראיות שונות. המשמעות המילולית של השם שיר היא זמר, מזמור, פיוט, יצירה מוזיקלית עם מילים ומנגינה. 

56. תו

השם תו מבטא סימן או אות. נהוג להשתמש בו לרוב בעולם המוזיקה בהקשר לסימנים המורים אילו צלילים צריך לנגן כדי לקבל מנגינה מסוימת.

57. תום

המקור לשם תום הוא בתנ"ך, שם הוא מופיע בספר תהילים ובספר משלי, כאזכור לאחת התכונות שאדם צריך לדבוק בהן. המילה תום מתארת תמימות, יושר, ניקיון כפיים וגם שלמות וחוסר פגם. פירוש מילולי נוסף לשם תום הוא סוף או סיום.