איך אומר השיר המיתולוגי? ווייק מי אפ וון ספטמבר אנדס? ובכן, הגיע הרגע ובמהדורה חגיגית אנחנו שמחים להציג את רשימת עשרת השמות האהובים ביותר על גולשי mako בחודש החולף והפעם: ספטמבר. אז לכל מי שמתחדשים עכשיו בבן או בת לכבוד החג, הכתבה הזו היא בדיוק בשבילכם. אה כן, וזוכרים את הפינה החדשה עם השמות שכדאי לשים לב אליהם? אז יש לנו חמישייה חדשה. בקיצור - זה הזמן להתעדכן.

  1. אימרי
    ואחד הדברים הכי מעניינים זו העובדה שאחרי חודשים רבים בצמרת, ואחרי חודש אחד של הפסקה - השם אימרי חוזר וכובש את המקום הראשון וכנראה מסרב לעזוב אותנו. השם אימרי מגיע אלינו מהתנ"ך שם הוא מופיע בספר דברי הימים א' ובספר נחמיה כשמו של אבי זכור, אחד מבוני החומה המחודשת של ירושלים. מקורו ככל הנראה בקיצור השם אמריהו.

    אימרי ביטון (צילום: טל עבודי )
    אימרי ביטון - מדגמן את השם | צילום: טל עבודי


  2. איתי
    גם השם איתי כבר מפלרטט עם המקום הראשון לא מעט זמן, ונשאר יציב בשלישייה הראשונה. מקור השם איתי הוא בתנ"ך שם נזכרים שתי דמויות שנקראות בשם זה. אחת מהן היא איתי הגִתי שמוזכר בספר שמואל ב' כמי שהלך אחרי דוד המלך והאמין בו, והשנייה איתי בן-ריבי – גם הוא אחד מגיבוריו של דוד המלך. יש הנותנים לשם איתי ראשי תיבות של "ארץ ישראל, תורת ישראל" וכן "אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני". השם מדורג כבר כמה שנים ברציפות במקומות הראשונים בדירוג השמות שניתנו לזכרים יהודים.

  3. אריאל
    השם אריאל, שם יוניסקס מופלא, מופיע בתנ"ך כאחד משמותיה של העיר ירושלים. כמו כן, השם מורכב מצירוף של המילים "אריה" ו"אל", כלומר - העצמת האל וייחוס ערכים של אומץ, גבורה, שליטה וכוח.

  4. לביא
    השם לביא מופיע בספר יחזקאל בתנ"ך כתיאור לגור אריות. הלביא מופיע גם בספר איוב כתיאור לבעל חיים חזק שמתפקד גם כסמלו של שבט יהודה.


  5. נועה
    המקור של השם נועה הוא בתנ"ך שם הוא מופיע כשמה של אחת מחמש בנות צלופחד שביקשו באופן חריג לרשת את נחלתו מכיוון שלא היו לו בנים. ניתן לכתוב את השם גם בכתיב חסר - נעה.

  6. ארייה
    עוד ידובר רבות על השתלטות השם ארייה על שמן של בנות ישראל תוך זמן קצר כל כך. השם אריָה מגיע אלינו מהשפה האיטלקית ופירושו אוויר לנשימה, שאיפה. כמו כן, בעולם המוזיקה אריה היא כינוי לחיבור שירי או שירת יחיד באופרה או באורטוריה, בליווי כלי. השם מזכיר מילה עברית קרובה מענף החקלאות, אֲרִיָּה, ופירושה הוא לקיטה ואיסוף של פירות, בעיקר תאנים (אָרָה תאנים, עשבים, דבש = קטף, אסף, תלש).

  7. גאיה
    השם גאיה מגיע אלינו מהמיתולוגיה היוונית, שם הוא מופיע כשמה של אלת האדמה והארץ שהולידה את אל הים ואל המים, או כמו שמקובל לכנות אותה בעברית - "אמא אדמה". עוד משמעות לשם גאיה היא צורת הנקבה לשם גיא המתייחס לשטח צר בין הרים.

    "אפילו לא סיפרתי על זה לחברים" (צילום: מתוך "ערב טוב עם גיא פינס", שידורי קשת)
    גאיה באר גורביץ' מדברת על "ארץ נהדרת" | צילום: מתוך "ערב טוב עם גיא פינס", שידורי קשת


  8. ליה
    השם ליה מגיע מהשפה העברית והוא הלחם של המילים "לי" ו-"יה", כלומר האלוהים שלי או האלוהים בשבילי. השם ליה הוא גם כינוי לשם התנ"כי לאה, שמה של אחת מארבע האימהות של עם ישראל, אשתו של יעקב אבינו, אחותה של רחל אמנו ובתו של לבן הארמי.
     
  9. ארי
    המקור של השם ארי הוא בתנ"ך שם הוא מוזכר כמלך החיות (אריה) וכסמל של שבט יהודה. הוא מוכר כבעל החיים השולט בטבע ומהווה סמל לכוח, למנהיגות ולעוצמה. האריה הוא גם מזל חודש אב בגלגל המזלות.

  10. ינאי
    השם ינאי מגיע אלינו מהתלמוד, בו הוא מופיע כשמו של רבי ינאי הכהן שהיה אחד מהאמוראים הראשונים בארץ. רבו היה רבי יהודה הנשיא והוא שימש כדיין בבית הדין של ציפורי. אדם נוסף בשם זה היה אלכסנדר ינאי שמלך בתקופת החשמונאים ועסק רבות בכיבושים מה שהוביל את העם למרוד בו.

החמישייה: השמות שפספסתם וכדאי לשים אליהם לב

ואיך אפשר לסיים את הכתבה בלי הפינה בה אנו מסיבים את תשומת ליבכם לשמות פופולריים שאולי פספסתם בין מאות השמות במאגר השמות הגדול שלנו. מדי חודש אנחנו חמישייה מיוחדת במינה שתפתח לכם את הראש ואולי תגרום לכם לחשוב קצת מחוץ לקופסה. מוכנים? 

תאנההשם תאנה מגיע אלינו מהתנ"ך, שם הוא מוזכר בספר בראשית כשאדם וחווה התכסו בעלי תאנה לאחר שאכלו מעץ הדעת. התאנה היא פרי מתוק ממשפחת התותיים והיא נחשבת לאחת משבעת המינים בהם נשתבחה ארץ ישראל.

ייטבלשם ייטב כמה משמעויות. בשפה העברית הפירוש הוא - יהיה יותר טוב. בנוסף, ייטב הוא גם שמו של מושב בבקעת הירדן הקרוי על שם יצחק טבנקין (יד יצחק טבנקין).

זבולוןהשם זבולון מגיע אלינו מהתנ"ך, שם הוא מופיע כשמו של הבן השישי של יעקב מאשתו לאה והעשירי מבין שנים עשר השבטים. ברכתו הייתה כישורים של יורדי ים. הפירוש המילולי של השם זבולון הוא ארמון או מעון. 

טליהמילה טלי היא הטיית שייכות לשם טל - הטל שלי. השם טל מגיע אלינו מהתנ"ך, שם הוא מבטא רסיסי לילה או משקעים הנוצרים לפנות בוקר כאשר האדים החמים באים במגע עם אוויר קר. הטל מסמן ביטוי אלוהי ומבורך למים שכן הוא מרווה את הצמחים ואת האדמה ללא נזקים שלעיתים כרוכים בירידת גשמים.

זהוריתפירוש השם זהורית הוא נוזל אורגני צמיגי ממנו מייצרים סיבים דמויי משי, כלומר משי מלאכותי הנקרא גם ויסקוזה. כמו כן זהורית הוא גם שמו של דג הנפוץ בים האדום באזור מפרץ אילת. המושג "לשון של זהורית" אף מופיע במשנה כשמו של חוט צמר אדום המיועד לטיהור וזיכוך בטקסים שונים.