מה משמעות השם מרים?

השם מרים מופיע בתנ"ך, אבל הוא הגיע אל השמות העבריים מאחת השפות הזרות הקדומות. יש חוקרים שמציעים שהשם מרים הגיע מהשפה החורית (החורים היו עם קדום שחי במזרח התיכון). בחורית המילה מרא - היא אדון. לפי פירוש זה - משמעות השם מרים הוא - גברת אצילה. יש חוקרים שמציעים שמקור השם הוא מצרי. במצרית הפועל מרא הוא לאהוב. לפי פירוש זה – משמעות השם מרים הוא אהובת האל (ים) או מבורכת על יד האל (ים).

מי הייתה מרים בתנ"ך?

מרים היא בתם של יוכבד ועמרם משבט לוי, אחות משה ואהרון ושותפה בהנהגת עם ישראל ביציאת מצרים.

מה הסיפור של מרים בתנ"ך?

מרים האחות הגדולה

את מרים, אנחנו פוגשים לראשונה בתנ"ך בתפקיד של אחות משה. בימים אפלים של שעבוד וגזירת השמדה במצרים, מרחפת סכנה איומה על אחיה הקטן שנולד. המצרים מחפשים את תינוקות בני ישראל כדי להרגם, כאשר אי אפשר יותר להסתיר את התינוק הקטן בבית, אימו מחביאה אותו בתיבה בסוף שעל שפת היאור (הנילוס). מרים, האחות הגדולה, שומרת עליו מרחוק. "וַתֵּתַצַּב אֲחֹתוֹ מֵרָחֹק לְדֵעָה מַה־יֵּעָשֶׂה לוֹ" (שמות ב, ד). אל היאור מגיעה לרחוץ בת פרעה הנסיכה, מוצאת את התיבה ומגלה בה תינוק בוכה. היא מבינה מייד שמדובר בתינוק מילדי בני ישראל, אך חומלת עליו. בשלב הזה נכנסת מרים לתמונה וביוזמה מבריקה מציעה שתמצא לילד מינקת עבריה. לתפקיד היא מביאה את אם הילד- יוכבד. וכך משה לא רק ניצל, אלא גם זוכה לגדול כתינוק אצל אימו. רק לאחר שהוא גדל ונגמל מהנקה, מביאה אותו יוכבד לארמון, לאימו המאמצת, בת פרעה.

מרים – מנהיגות נשית

משה, האח שמרים הייתה שותפה פעילה בהצלתו, גדל להיות המנהיג שהוציא את בני ישראל ממצרים. אבל גם מרים הייתה לא רק ממשפחת ההנהגה, אלא גם מנהיגה בעצמה. אחרי קריעת ים סוף אומרים ישראל שירה. "וַתִּקַּח מִרְיָם הַנְּבִיאָה אֲחוֹת אַהֲרֹן אֶת־הַתֹּף בְּיָדָהּ וַתֵּצֶאןָ כָל־הַנָּשִׁים אַחֲרֶיהָ בְּתֻפִּים וּבִמְחֹלֹת׃" (שמות טו, כ)

כעבור שנים, הנביא מיכה מזכיר לעם את סיפור יציאת מצרים, הוא מציין כמנהיגים לא רק את משה רבינו ואת אהרון הכהן, אלא גם את מרים: "כִּי הֶעֱלִתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם וּמִבֵּית עֲבָדִים פְּדִיתִיךָ וָאֶשְׁלַח לְפָנֶיךָ אֶת־מֹשֶׁה אַהֲרֹן וּמִרְיָם" (מיכה ו ד)

מרים – סיפור הצרעת

בעת המסע במדבר, מסופר על ביקורת שמתחה מרים על התנהגותו של אחיה משה בפני אחיה אהרון, בתחום המשפחה וההנהגה. על מצבו המשפחתי של משה התלוננה מרים "כִּי אִשָּׁה כֻשִׁית לָקָח" ועל ההנהגה שלו: "הֲרַק אַךְ בְּמֹשֶׁה דִּבֶּר ה' הֲלֹא גַּם בָּנוּ דִבֵּר" (במדבר יב ב). משה לא הגיב לתלונה. אבל ה' כן. הוא התגלה והבהיר למרים ולאהרון שאין שוויון, ומעלת נבואת משה לא דומה לנבואת נביאים אחרים. על האופן שבו דיברה מרים היא נענשה "וְהִנֵּה מִרְיָם מְצֹרַעַת כַּשָּׁלֶג" (במדבר יב י).

בארה של מרים

מרים מתה לקראת סוף המסע במדבר. וככה מספר על כך ספר במדבר: "וַתָּמָת שָׁם מִרְיָם וַתִּקָּבֵר ... וְלֹא־הָיָה מַיִם לָעֵדָה" (במדבר כ א- ב) המדרש קושר בין שתי העובדות ומספר סיפור מופלא על בארה של מרים, באר נודדת שהייתה הולכם עם בני ישראל בכל מסעיהם במדבר, בזכותה של מרים. מקור חיים שפסק כאשר הלכה מרים לעולמה.

מרים בתרבות

מרים – שיר של הזמרת והיוצרת נרקיס.

"שירת מרים" – ספרה של סמדר שיר על סיפור חיה של מרים פרץ.

תוף מרים – תוף מרים (או טמבורין) הוא כל ממשפחת כלי ההקשה הקרוי בעברית על שם מרים הנביאה על פי הפסוק מתוף שירת היום: "ותיקח מרים הנביאה אחות אהרון את-התוף בידה, ותצאנה כל-הנשים אחריה בתופים ובמחולות"

שותפות לשם

מירי רגב, מירי פסקל, מירי מסיקה, רבקה מרים, מרים ילין שטקליס, מרים פרץ, מרים החשמונאית, מירי אלוני, מירי בוהדנה, מירי נבו

שווה ציטוט:

"וַתִּקַּח מִרְיָם הַנְּבִיאָה אֲחוֹת אַהֲרֹן אֶת־הַתֹּף בְּיָדָהּ וַתֵּצֶאןָ כָל־הַנָּשִׁים אַחֲרֶיהָ בְּתֻפִּים וּבִמְחֹלֹת׃" (שמות טו, כ).

הכתבה בשיתוף עם מיזם 929 - מיזם ישראלי תרבותי בראשות הרב בני לאו, המנגיש את התנ"ך בשיח פתוח