למלחמת בעזה יש משמעויות צבאיות, ביטחוניות, כלכליות ודיגיטליות, לא רק בישראל אלא בעולם כולו. כולנו זוכרים את הסרטון מתיכון "בלבואה" בסן פרנסיסקו, בו ילדות בלובי שרות "From The River To The Sea". "זה סרטון שמראה את הטמטום האמריקאי במלוא התגלמותו", אומר דני פלד. "זה פשוט נהיה אופנה, ואתה לא שואל על מה שאתה אומר עכשיו", מסביר דרור גלוברמן. הסרטון הזה מתמצת את צריכת החדשות בעידן הרשתות החברתיות, וספציפית אצל הצעירים בטיקטוק.

בחור בשם אנתוני גולדבלום, איש דאטה ומנהל קרן השקעות, החליט לבדוק מה ההאשטאגים הכי פופולריים בטיקטוק בארצות הברית – וזה לגמרי לא חדשות טובות לישראל. בעוד #Standwithisrael זוכה לבקושי 10 מיליון אזכורים, #freepalastine זוכה ל-200 מיליון האשטאגים.

עד כמה זה רע? כמות החשיפות לאמצעי התקשורת האמריקאים, כולל CNN, פוקס, ניו יורק טיימס וכו' עומדת על 400 מיליון – מספר שלא מתקרב לחשיפות שיש לתכנים פרו פלסטיניים בלבד בטיקטוק שעומדים על יותר מחצי מיליון.

למה זה מדאיג? גולדבלום בדק והגיע למסקנה שחצי שעה של חשיפה לתכנים אנטישמיים או אנטי-ישראלים בטיקטוק תעלה את הסיכוי של הגולש להיות נגד ישראל או אנטישמי ב-17%. לשם השוואה, באינסטגרם האחוז גובר ב-6% ובטוויטר ב-2.5% בלבד.  "יש פה משוואה פשוטה: תהיה הרבה זמן בטיקטוק – תהפוך ליותר אנטישמי. זו המשוואה שהוא מצביע עליה", מסביר פלד. בטיקטוק כמובן, טוענים שזה לא המצב.

בסוף השבוע, עלה בוול סטריט ג'ורנל תחקיר שמנסה להבין מי האחראי. הם לקחו שמונה טלפונים ויצרו חשבונות חדשים לילדים בני 13. הם עברו על סרטונים וניסו להבין מתי האלגוריתם של טיקטוק, שלא יודע על המשתמש כלום, יחשוף את הפרופיל לתכנים פרו-פלסטיניים. זה כמובן השתנה מיוזר ליוזר – אבל כולם נחשפו בשלב מוקדם יחסית לתכנים מהמלחמה בעזה.

ומה קורה כשאתה מתחיל להיחשף לתכני מלחמה? 2,851 מהתכנים אליהם נחשפו החשבונות החדשים היו פרו-פלסטיניים, לעומת 1,270 תכנים אובייקטיבים ו-699 תכנים פרו-ישראלים.

@ask__dani

♬ original sound - Ask Dani

בגלל זה, דני בולר החליט לעזוב את טיקטוק. המורה למתמטיקה שהפך לאחד מפעילי ההסברה הבולטים של ישראל, הסביר כי בעקבות סרטון ביקורתי שהעלה על טרנד בן לאדן בטיקטוק, החשיפה של הסרטונים שלו נחתכה ב-95%. כעת בולר עוזב את הפלטפורמה וקורא לעקוב אחריו ברשתות אחרות. "היות ואני לא הישראלי היחיד שחווה את זה, אפשר להניח שזו הוראה מלמעלה", הוא הסביר ל-mako. המספרים מראים שטיקטוק לא ממש בעד תוכן פרו ישראלי, שכן ההאשטאג StandwithIsrael זוכה שם רק ל-50 אלף חשיפות, לעומת 250 אלף באינסטגרם.

"השאלה היא האם זו כוונת מכוון של השולט הסיני שמחייל את האלגוריתם לצרכיו הפוליטיים", שואל גלוברמן. מחקר חדש של האוניברסיטה הממשלתית של ניו ג'רזי בדק את זה והגיע למסקנה שכן. הם בדקו מה קורה באינסטגרם וטיקטוק ובדקו מה קורה עם נושאים טעונים עבור ממשלת סין. אם למשל מדברים על שחרור טיבט – על כל חשיפה אחת בטיקטוק לנושא באינסטגרם יהיו 37 חשיפות. המחאות בהונג קונג? היחס הוא 181 ל-1 לטובת אינסטגרם.

לצפייה בפרק המלא באפליקציית 12+ לחצו כאן

>> בזמן שעבדתם, פרק 158 - שווקי ההון עולים, ההייטק הישראלי נפגע וסם אלטמן מככב: כל זה קרה ב-2023