הרבה דברים קרו בזמן שעבדתם. הפעם נדבר על ההכרזה של גוגל, פייסבוק וטוויטר נגד סין, מה ההשלכות האמיתיות של חרם המפרסמים על פייסבוק, מה הסיפור עם האפליקציה החדשה פרלר – ולמה אילון מאסק שוב השתגע ושבר את הרשת.

>> לפרקים המלאים של "בזמן שעבדתם" היכנסו ל-podbean

האם הסינים יזרקו את אפל מהמדינה?

בימים אלה מתחוללים קרבות בינלאומיים על חברות טכנולוגיה בקנה מידה שקשה לזכור. החלת התקנות הסיניות על הונג קונג עוררה זעם גדול – וגם הציבה דילמה גדולה עבור כל חברות הטכנולוגיה: גוגל, פייסבוק וטוויטר כבר החליטו שהן לא יעבירו יותר מידע על היוזרים בהונג קונג למשטרה. לא ברור האם הצעד נובע מלחץ מצד הממשל האמריקאי או מהחשש שהממשל הסיני משתמש במידע לרעה – אבל מה שכן ברור הוא שהאינטרנט בהונג קונג כנראה לא ישאר חופשי כמו שהוא היום. כך או כך, החברה הבולטת היחידה שטרם החליטה על הצעד הזה היא אפל; היא הודיעה שהיא תודיע בקרוב על מדיניותה. למה אפל יושבת על הגדר, ואיך טיקטוק קשורה לכל הסיפור? צפו בפרק ותכירו את כל הפרטים.

View this post on Instagram

A post shared by Zz (@bee_yoondd__) on

זו הסיבה שחרם המפרסמים לא באמת מזיז לפייסבוק

חרם המפרסמים על פייסבוק ממשיך להתרחב, עם יותר מאלף חברות. בשבוע שעבר נרשם אחד האירועים המוזרים בכל הסיפור: צוקרברג ושריל סנדברג נפגשו בזום עם נציגי ארגוני המחאה. כן כן, לא המפרסמים – ארגוני המחאה, שיצאו משם במפח נפש גדול. כל הנתונים מצביעים על כך שהחרם לא ממש מזיז לפייסבוק; בשנת 2019 הכנסות החברה עמדו על 70 מיליארד דולר, ומאה המפרסמים הגדולים שמשתתפים בחרם אחראים על רק 6.4 מיליון. יכול להיות שהבעיה האמיתית בפייסבוק היא חוסר שביעות הרצון של העובדים: 42% מהם מוטרדים מהתנהלות החברה. האם פייסבוק הולכת לשנות את מדיניותה, ואיך זה קשור לדו"ח הביקורת שהזמינה בעקבות השימוע בקונגרס לפני שנתיים?

שריל סנדברג ומארק צוקרברג (צילום: Drew Angerer, getty images)
שריל סנדברג ומארק צוקרברג | צילום: Drew Angerer, getty images

מה הסיפור עם האפליקציה החדשה של ינון מגל ושמעון ריקלין?

לאחרונה נפל דבר בימין הישראלי (וגם בזה האמריקאי): במקום פייסבוק וטוויטר, יש פרלר (Parler). האפליקציה הזו מבטיחה חופש ביטוי מוחלט: תגידו מה שאתם רוצים – ואנחנו לא נגביל אתכם. בחודש האחרון היא הוסיפה עוד שני מיליון משתמשים שמאסו בחוקי הדיבור ובצנזורה של הרשתות החברתיות המסורתיות, וזה לא ממש מפתיע שה-KKK כבר הגיעו לשם. האם היא תהפוך לרשת החברתית הגדולה הבאה?

מוכח: חלק גדול מהפייק ניוז ברשת הוא מהונדס

פייסבוק וטוויטר מאוד אוהבות פייק ניוז, אבל זה נהיה מסוכן במיוחד בתקופת הקורונה. לפי מכון המחקר החשוב PEW, לא פחות מ-50% מהאמריקאים נחשפו לפייק ניוז בקורונה. באותו הנושא, רק תשעה אחוזים מהדמוקרטים מאמינים למה שטראמפ אומר – ואפילו הרפובליקנים לא תמימי דעים, עם 54% בלבד.

אז מה בעצם עומד מאחורי הפייק ניוז? לפי מחקר משותף של המכון לעיתונות של רויטרס ואוניברסיטת אוקספורד, 59% מהפייק ניוז הם בעצם "סידור מחדש" של חצאי אמיתות. מיליונים על גבי מיליונים של דולרים זורמים לכל האתרים שבתוכן יש מודעות, וכך גוגל ופייסבוק נהנות מאותה דיסאינפורמציה. ארגון הבריאות העולמי החליט להגיב באופן תקדימי במיוחד. איך, אתם שואלים? האזינו לפרק המלא.

דונלד טראמפ (צילום: SAUL LOEB AFP via Getty Images)
טראמפ. מחצית מהאמריקאים נחשפו לפייק ניוז בנושא הקורונה | צילום: SAUL LOEB AFP via Getty Images

אילון מאסק הוכיח שהוא גאון. שוב

החנות האינטרנטית של טסלה החלה למכור שורטס אדומים עבור 69.420 דולר. מאחורי הצעד השיווקי התמוה הזה עומדות לא מעט משמעויות נסתרות – ותצטרכו להאזין לפרק המלא כדי לגלות אותן. רק נגיד לכם שזה קשור לזינוק המטורף של מניית טסלה, שתיכנס בקרוב למדד S&P 500.

View this post on Instagram

A post shared by @teslashortshorts on

>> רוצים עוד? בזמן שעבדתם: פרק 7