אחרי פגרה של חודש, אנחנו משתוקקים לעשות לכם סדר בכל הדברים שקרו בזמן שעבדתם. היום נדבר הטכנולוגיה מעוררת המחלוקת שרשויות החוק בארה"ב משתמשות בה, האישה שעושה הכל כדי להגן על הפרטיות של כולנו, המוצר החדש והגאוני של אפל, המספרה החדשה של ג'ף בזוס ועל ארבע ענקיות הטכנולוגיה, שממשיכות להתקדם לעבר שליטה מוחלטת בצריכה של כולנו.

>> לפרקים המלאים של "בזמן שעבדתם" היכנסו ל-podbean
>> להאזנה לכל פרקי "בזמן שעבדתם" באפל פודקאסט
>> להאזנה לכל פרקי "בזמן שעבדתם" בספוטיפיי

הסתער על הקפיטול - ונתפס בגלל החברה שלו

(03:03) ב-6 בינואר 2021 סטפן צ'ייס רנדולף השתתף באחד האירועים המכוננים בתולדות ארצות הברית: ההסתערות האלימה על הקפיטול. למרות שה-FBI החזיק בתמונות של פניו, וגם ידע את שמו המלא ואת יתר פרטיו האישיים – הוא הצליח להימלט בלי להותיר עקבות. 

הכל השתנה כשהבינה המלאכותית נכנסה לתמונה. קצה החוט הראשון היה פוסט של חברה שלו באינסטגרם בו הוא הופיע, וסגירת המעגל התרחשה הודות למצלמות במעגל סגור המשקיפות על מקום העבודה שלו. רנדולף אמנם חשב שחמק מזרועותיו הארוכות של הממשל הפדרלי, אך החיוך נמחק בוודאי מפניו אחרי ששני סמויים עצרו אותו בהפתעה.

סטפן צ'ייס רנדולף (צילום: The United States Attorney's Office)
השימוש בטכנולוגיית שפוגעת בפרטיות בשביל לתפוס פושעים. איפה עובר הגבול? | צילום: The United States Attorney's Office

המסקנה שעולה מסיפורו של רנדולף ברורה: ארה"ב הפכה לאח הגדול. אנשי ה-FBI משתמשים בטכנולוגיה של חברה בשם Clearview, שסורקת את האינטרנט, לרבות חשבונות סגורים ברשתות חברתיות שאסורים לסריקה.עד כמה זה משמעותי, אתם שואלים? שימו לב לנתון הבא: מאגר התמונות של Clearview כולל 3 מיליארד תמונות, לעומת 411 מיליון בלבד במאגר של ה-FBI. תחקיר של באזפיד גילה שרוב רשויות החוק של ארה"ב מתכחשות לקשר שלהם עם Clearview, כשמתוך 1,803 רשויות חוק שנבדקו, רק 337 הודו כי עשו שימוש בטכנולוגיה הדורסנית. 

האם בשם הביטחון הלאומי מותר לפגוע בפרטיות? איך הגענו למצב שהטכנולוגיה הזו זמינה לכל דורש? וואיך אופרה ווינפרי קשורה לעניין? האזינו לפודקאסט המלא.

האישה שעושה הכל כדי להגן על הפרטיות של כולנו

(17:24) אם הידיעה הקודמת הוציאה לכם את הרוח מהמפרשים, קבלו זריקת עידוד: סגנית נשיאת הנציבות האירופית, מרגרט וסטגר, שממונה על התחרות ההוגנת ועל חקיקה המתאימה לעידן הדיגיטלי, לא מתכוונת להרים ידיים. בשבוע שעבר היא הגישה דו"ח באורך של 108 עמודים, בו היא מציגה קווים מנחים להגנה על הפרטיות.

וסטגר הציגה ארבע נקודות עיקריות: משתמשים בטכנולוגיות בינה מלאכותית מתקדמות (כמו מצלמות שמזהות פנים) רק במצבי חירום קיצוניים כגון אירועי טרור או חטיפת ילדים; הנקודה השנייה היא רגולציה מחמירה על חברות המפתחות טכנולוגיות כאלו, כולל בקרה אנושית למניעת "דיפ פייק" לדוגמה; נקודה נוספת היא בקרה ורגולציה רבה יותר לתחומים בהם יש סכנה גדולה יותר כמו חינוך, תעסוקה ומעבר גבולות; והנקודה האחרונה היא קנסות כבדים לחברות הביג-טק בעבור שימוש לא ראוי בטכנולוגיה, שיעמוד על 6% מהמחזור. (לצורך העניין גוגל תשלם 11 מיליארד דולר קנס על שימוש לא ראוי, פייסבוק 5.2 מיליארד).

 

מרגרט וסטגר (צילום: By Alexandros Michailidis  , shutterstock)
מרגרט וסטגר - לא מתווכנת להפסיד בקרב על הפרטיות | צילום: By Alexandros Michailidis , shutterstock

איך עושים רגולציה על נושאים כאלה והאם ממשל ביידל מתכוון ללכת בעקבות וסטגר והאיחוד האירופי? האזינו לפודקאסט המלא.

הלהיט הבא של אפל, או העתקה בוטה? 

(25:07) למקרה שפספסתם, אפל השיקה מספר מוצרים שבוע שעבר. גולת הכותרת היא Air Tag, מכשיר קטנטן שאפשר לחבר לכל מוצר ולעקוב אחר מיקומו בעזרת האייפון. על הנייר, המוצר הזה יכול לשמש גם לריגול וסטוקינג, אבל גם לזה אפל מצאה פתרון: אם אייר טאג שלא בבעלותך יהיה ליד האייפון שלך הרבה זמן – תקבל על כך התראה.

Apple AirTag (צילום: Apple.com)
האפל אייר טאג - יצליח להתעלות על המתחרים? | צילום: Apple.com

אילו עוד מתחרים הוציאו מכשיר דומה (כולל חברה אחת עם תוספת קטנה אך חשובה), כמה עולה קייס יוקרתי של הרמס לאייר טאג, מה כל כך מיוחד באייפד פרו החדש ולמה כולם מתלהבים מהאייפון הסגול?

ג'ף בזוס פותח מספרה. אנחנו לא צוחקים

(36:22) אמזון החליטה שהיא פותחת מספרה בלונדון. מאחורי ההודעה המוזרה מסתתרת החלטה עסקית מעניינת – חברת הענק רוצה לבחון את כל הטכנולוגיות החדשות שלה, בדגש על AI ו-AR, שיכולות בין השאר לדמות צבע ותסרוקות ולקרוא ביקורות על תכשירים. המטרה היא להפוך את חווית האופליין המיושנת של המספרה למשהו חדשני.

ג'ף בזוס (צילום: David McNew, GettyImages IL)
ג'ף בזוס - מה היעד הבא? | צילום: David McNew, GettyImages IL

איזה עוד פיילוטים התחילה אמזון? מה אפשר ללמוד מזה על כוונותיה העתידיות? ולמה זה מסוכן? האזינו לפודקאסט המלא.

עולם של ארבע חברות

(45:10) ארבעה חברות בעולם נמצאות תחת אש חסרת תקדים, ויש לכך סיבה טובה. אם נמשיך במסלול הנוכחי, סביר שכל מוצר שנרכוש בעולם יגיע מארבע החברות הגדולות – פייסבוק, אפל, גוגל ואמזון.

גוגל, אמזון, פייסבוק ואפל (צילום: Koshiro K, ShutterStock)
ארבעת הענקיות - בדרך לשלוט בכל הצריכה שלנו | צילום: Koshiro K, ShutterStock

כתבה שפורסמה בוושינגטון פוסט מראה איך הן בולעות עוד ועוד חברות. עד כמה הנתונים מפחידים, מה יקרה אם לא תופעל עליהן רגולציה, ולמה מיקרוסופט תמיד נמצאת במקום השני? האזינו לפודקאסט.

>> בזמן שעבדתם, פרק 41: צוקרברג משליך את יהבו על המשקפיים החכמים. מה הוא מתכנן?