אין תמונה
מי צריך לבשל כשאפשר להסתכל

היופי באתרי אוכל הוא שלא באמת צריך לבשל בשביל ליהנות מהם. לפעמים מספיק להסתכל, לדפדף, להזיל ריר – ואפשר להמשיך בחיים בכוחות מחודשים. לצורך הזה אפשר לקבל מענה מצוין בהמוני הבלוגים המוקדשים לאוכל (הישראליים ובכלל), שרבים מהם גם מתהדרים בצילומים מקצועיים ויפים במיוחד.
אבל בכתבה הזו לא נדבר על בלוגים – הם יקבלו התייחסות הגונה בהזדמנות אחרת – אלא על אתרי אוכל של ממש, כאלה שמציעים גם אינפורמציה שמעבר למתכונים, ופונים לבשלנים מקצועיים כמו גם לכאלה שסתם נהנים לפקוד את המטבח מעת לעת. החריג היחיד יהיה "בצק אלים", שכבר נהיה אחד מנכסי הצאן ברזל של אתרי האוכל הישראליים.

לא שאנחנו חלילה רוצים להבריח אתכם מ-makoאוכל, אנחנו פשוט סומכים על המתכונים, הסדנאות, השפים והכתבות שלנו שישאירו אתכם בפנים. אז קבלו את חמשת אתרי האוכל הטובים האחרים:

האתר: מבשלים 

אין תמונה
מבשלים: צילום מסך

האתר של חיים כהן ואלי לנדאו – שתי אושיות ידועות ואהובות בתחום האוכל. מלבד כמות יפה מאוד של מתכונים (כמה אלפים), יש בו גם קהילה פעילה, שמדרגת את המתכונים ומוסיפה כאלה משלה, וכן בלוגים ומדריך מקיף של רכיבים, שיטות בישול ומטבחים. מקור מצוין למתכונים, וגם לאינפורמציה ולהעשרה, לאלו מכם המעוניינים להתעמק. טוב, לא באמת חשבתם שלחיים כהן יהיה סתם אתר, נכון?

יתרונות: יש חיפוש מתקדם של מתכונים, שמאפשר למצוא מתכון בערך לפי כל פילוח שעולה על הדעת (כשרות, מרכיבים, מנות וכו'), יש מילון מקיף וטוב של מונחי אוכל (מבצל ועד קיפוד ים), יש אפשרות לפתוח עץ משפחתי של מתכונים, כדי לשמר ולתעד את המסורות הקולינריות של המשפחה, ובעיקר – יש הרבה מתכונים של חיים כהן (כמעט 700), ועוד רבים של שפים אחרים.

חסרונות: האתר מעט קשה להתמצאות, ונדרשים הרבה זמן ושיטוטים כדי להגיע לכל שכיות החמדה שיש בו.

שורה תחתונה: נו, האתר של חיים כהן.

האתר: על השולחן 

אין תמונה
על השולחן: צילום מסך

האתר של מגזין האוכל הטוב ביותר בעברית. כולל כמות עצומה של מתכונים (מעל 5,000, רובם של מערכת על השולחן, מקצתם מתכוני גולשים), וחלק מהחומרים של המגזין המודפס. חוץ מזה יש בו מדריכים, אינדקסים של המתכונים והכתבות שפורסמו במגזין ומערכת של בלוגים ופורומים. עוד אפשר למצוא באתר חנות מקוונת, שבה אפשר לרכוש ספרים מהוצאת על השולחן בהנחות. חלק מהמידע באתר פתוח רק למשתמשים רשומים, אבל ההרשמה אינה כרוכה בתשלום.

יתרונות: בעיקר המתכונים – מתכונים אמינים ואיכותיים, של מיטב השפים והבשלנים בארץ. שווה גם להירשם לניוזלטר של האתר.

חסרונות: חלק גדול מהמתכונים פונה לבשלנים "מיטיבי לכת". דברים בסיסיים באמת אין שם.

שורה תחתונה: אתר טוב, לא לבשלנים מתחילים.

האתר: ynet אוכל 

ענף האוכל של הפורטל, הכולל מתכונים, כתבות, מדורים ופרויקטים מיוחדים.

אין תמונה
ynet אוכל: צילום מסך
יתרונות: הכי הכי: המדור של רפי כהן ("לבשל כמו רפאל"), שבוחר בכל פעם תחום אחד ונכנס באמ-אמא שלו (למשל קובה, בורגול, שקשוקה ובורקס), כולל מתכונים באמת מצוינים. עוד אפשר למצוא ב-ynet אוכל בעלי מדורים שהם נכס, כמו רותי קינן, רפי אהרונוביץ' ופיליס גלזר, ופורומים חזקים ושוקקים תמיד של בישול ואפייה. באופן כללי, המתכונים באתר הם אמינים, ומדורגים על ידי הגולשים. עוד יתרון הוא תגובות הגולשים הרבות – שמאפשרות לא רק ללמוד על טיבו של המתכון, אלא גם להבין איך אפשר לשפר אותו וללמוד מניסיונם של אחרים.

חסרונות: מערכת חיפוש המתכונים מבאסת, והסיכוי שתמצאו את מבוקשכם דרך חיפוש בגוגל גדול יותר מאשר דרך תיבת החיפוש שבאתר.

שורה תחתונה: אתר אוכל לכוווולם.

האתר: פורום המתכונים של תפוז 

אין תמונה
פורום המתכונים של תפוז: צילום מסך

זה לא אתר אוכל, אבל זה כן מקום שכל אוהב אוכל ראוי שיכיר על בשרו (תרתי משמע). הפורום של תפוז מציע את החוויה הכי קרובה למסיבת קוקטייל: אנשים נכנסים, טועמים משהו, שואלים מאיפה המתכון, מציעים שיפורים משלהם, מישהו שבדיוק הקדיח תבשיל נכנס בסערה ושואל איך אפשר לתקן. כאן תמיד יימצא מי שכבר ניסה את המתכון ויכול לייעץ, או לכל הפחות להציע אחד חלופי.

מנהלות הפורום – טל של שחר, פנינה קדם ו-MAGIG – מתפקדות (יחד עם ותיקי הפורום) כזקני השבט הנבונים. כמה טוב ומרגיע שהם קיימים.

יתרונות: פורום שוקק חיים במיוחד, מקור בלתי נדלה לאינפורמציה, למתכונים ולעצות טובות. אם תתעקשו גם תוכלו לעשות שם חברים חדשים.

חסרונות: נו, זה פורום – אין כתבות או מדורים מסודרים, מנגנון החיפוש פחות טוב, הכל מהיר, אינטרנטי, נקודתי.

שורה תחתונה: מסיבת קוקטייל מקוונת.

האתר (שהוא בעצם בלוג): בצק אלים 

אין תמונה
בצק אלים: צילום מסך

ה-בלוג לאוהבי אוכל, בה' הידיעה. מאחוריו עומדת בחורה צעירה וכשרונית כמו שד בשם מאיה מרום, מעצבת במקצועה, בשלנית בחסד, שגם יודעת להשתמש במילים. כל פוסט מוקדש למאכל אחר שיצא מתחת ידיה, וכל אחד מקבל יחס מלכים: הסברים מלאים ומפורטים על ההכנה, כולל הניסיונות שצלחו ואלה שכשלו, תמונות של כל שלב, ובאופן כללי תשובה לכל שאלה שתתעורר – או הייתה יכולה להתעורר – אצלכם במהלך ההכנה.

יתרונות: דבר ראשון, מדובר באתר יפהפה, שכל תמונה בו יותר מגרה מהשנייה. גם את אתם מבשלים וגם אם לא, שווה להתעדכן באתר הזה פעם בכמה זמן, ולו רק בשביל הנפש. מניסיון, מעטים הדברים שמרום מכינה ומצלמת שלא עושים חשק לרוץ מיד למטבח. ומה שיפה זה שאת המתכונים שלה באמת כל אחד יכול להכין.
יתרון נוסף הוא ההתייחסות לעלות המצרכים. כאדם מחושב כלכלית, היא מציינת ליד כל מתכון כמה הוא עולה, ולעתים מציעה חלופות זולות יותר לחלק מהמרכיבים.

חסרונות: האתר קיים קרוב לשנתיים, שבהן הפכה מרום לשם דבר ולאושיה מכובדת, הן בתחום האינטרנט והן בתחום האוכל. השיא היה כשהחליפה את קרין גורן בטור ב"ידיעות אחרונות" (במוסף "זמנים מודרנים"). מאז החל האתר שלה להתעדכן בתדירות נמוכה יותר, וזה נורא חבל. בעיה קטנה נוספת היא שאין גרסת הדפסה למתכונים.

שורה תחתונה: אתר האוכל העברי הכי מגרה שיש.

 

חזרה אל 100 האתרים הטובים בישראל