זיהתה את התוקף בקניון, אילוסטרציה (צילום: חדשות 2)
האח הגדול רוצה לדעת מה קנית | צילום: חדשות 2

ה-Black Friday, יום המכירות הגדול ביותר בארה"ב המתקיים בכל שנה ביום שישי לאחר חג ההודיה, מוציא אלפים לרחובות לחפש את המבצעים הטובים ביותר שיש. אין כמעט חנות, לא משנה באיזה תחום, שאינה משתתפת בשיגעון הקניות הזה. עכשיו מתברר, שיש מי שעוקב אחרי טירוף הקניות הזה באמצעות צילומי לוויין, במטרה לנסות ולאפיין את הטרנדים – חברת ייעוץ בשם Remote Sensing Metrics.

ניתוח הנתונים מתבצע על ידי ספירה של המכוניות החונות במרכז הקניות, ושיוך שלהן לחנות אליה באו לעשות קניות בהתאם למיקום החנייה. הבדיקה הזו מתבצעת במאות מרכזי קניות ברחבי ארה"ב כאשר הנתונים נשמרים במאגר מידע מרכזי של חברת הייעוץ, ועוברים ניתוח מגמות כולל השוואה לתצלומים משנים קודמות של אותם מרכזי קניות.

מהנתונים עולה, כי בשנת 2008 ממוצע התפוסה בקניונים בתקופה טרום ה-Black Friday היה של 31.6%. בשנת 2009, תקופת המשבר הכלכלי היה הממוצע 31% ואילו השנה הוא עמד על 35%, מה שמצביע על עלייה משמעותית בכמות הקניות שמתכננים לעשות תושבי ארה"ב השנה. אם תחזית הלוויין הזו תתברר כנכונה, זו תהיה סוג של נחמה עבור בעלי החנויות שעברו לא מעט ימים חלשים במהלך המשבר הכלכלי.

את השיטה הזו של ניתוח מגמות באמצעות צילומי לווין מיישמת חברת Remote Sensing Metrics גם בתחומים אחרים כמו נדל"ן וכרייה, והיא משתמשת בהם כדי לזהות מגמות כלכליות בזמן אמת. על-פי גורמים בחברה התמונות לא משקרות, וקיים מתאם בין כמות המכוניות בחנייה לבין היקף המכירות הכספי בחנויות. נתוני הלווין יכולים גם לעזור לבעלי החנויות לראות אם הפרסום שהם עשו היה אפקטיבי ומשך קונים לחנייה שלהם.

אם לוקחים בחשבון את צילומי הלווין ואת המכוניות של גוגל סטריט, אפשר לראות כי אנחנו הצרכנים הופכים להיות רכיבים סטטיסטיים במשחק הגדול יותר של התאגידים הקמעונאיים. הם מבחינתם מצלמים אותנו בכל שעות היום. אם זה בבית, בעסק או כאשר אנו יוצאים לקניות. את ההרגלים שלנו מנתחים ומשתמשים בהם כדי לגרום לנו לקנות יותר - וחוזר חלילה. אז בפעם הבאה שאתם יוצאים לקניות, תתלבשו יפה, תתאפרו ותחייכו. כנראה שמישהו מצלם אתכם כאשר אתם יוצאים מהמכונית בחנייה של הסופר.