בעקבות מגפת הקורונה, תופעת הדיסאינפורמציה בעניין הנגיף מתרחבת ברשת. מידע לא מדויק לגבי נגיף הקורונה, שלא לומר מטעה ושיקרי, מופץ כל הזמן ברשתות החברתיות ובאתרים השונים. מי שמתקשה לכאורה להילחם בתופעה היא YouTube, אשר לכאורה הרוויחה מסרטונים מטעים לגבי נגיף הקורונה - כך על פי דו"ח שפירסם Tech Transparency Project, ארגון ללא כוונות רווח לשקיפות בתחום הטכנולוגיה. ממסקנות הדו"ח עולה כי יוטיוב שילמה ליוצרים בעבור סרטונים המציעים טיפולי קורונה מפוקפקים, כדוגמת תרופות "סבתא" למיניהן, מוסיקת מדיטציה ותוספי תזונה שעלולים להיות לא בטוחים ולא יעילים כלל לטיפול בקורונה.

כאשר המגפה החלה להתפרץ בצורה נרחבת בארה"ב, יוטיוב בתחילה מנעה מיוצרים כל אפשרות לייצר הכנסות מסרטונים הנוגעים לקורונה, בהתאם למדיניות שלה עצמה האוסרת הצגת מודעות בסרטונים הקשורים ל"אירועים רגישים". ב-11 במרץ יוטיוב שינתה את המדיניות שלה ואפשרה להציג פרסומות בסרטונים הנוגעים לקורונה "למספר מצומצם של ערוצים, לרבות גופי חדשות ויוצרים אשר מדייקים בהסמכה עצמית". בפועל, מספר שבועות לאחר מכן, החברה הציגה מודעות במספר סרטונים מטעים בעניין הקורונה, לרבות בסרטון אשר הבטיח "לרפא את וירוס הקורונה" באמצעות מתכון לשייק פירות וירקות. במסגרת הסרטון המטעה, יוטיוב הציגה לגולשים מודעה לקמפיין הבחירות של טראמפ לכהונה שנייה.

במקרה אחר ביוטיוב, הוצגה מודעה של חברת פייסבוק על גבי סרטון אשר הבטיח להילחם בנגיף הקורונה באמצעות מוסיקה אשר לכאורה מביאה ל"שיפור החיוביות הקוגניטיבית באמצעות גלי תטא עדינים אך עוצמתיים". ב-2 באפריל החברה לכאורה הסירה עוד מגבלות ואפשרה לכל היוצרים לפרסם תכנים הכוללים אזכור למחלת הקורונה (COVID-19) ולייצר מהם הכנסות. בדו"ח שפורסם נטען כי החלטת יוטיוב עלולה לעודד הפצת מידע מטעה, כדרך לייצור רווחים.

יוטיוב משלמת ליוצרי פייק ניוז על קורונה (צילום: youtube)
יוטיוב משלמת ליוצרי פייק ניוז על קורונה | צילום: youtube


דובר מטעם החברה ציין כי "יוטיוב מחויבת לספק מידע מועיל בזמן קריטי שכזה, לרבות העלאת תוכן מהרשויות והפחתת ההפצה של מידע שגוי ומטעה, תוך שימוש בנתונים מארגון הבריאות העולמי כדי לסייע במאבק במידע מטעה". החברה גם הבהירה כי בשבועות האחרונים היא הסירה אלפי סרטוני מטעים ומסוכנים העוסקים בנגיף הקורונה.

יצוין, כי כל הרשתות החברתיות וחברות התוכן שרויות במלחמה עצומה כנגד ההפצה של מידע מטעה ושקרי בעניין הקורונה, לרבות טענות שקריות לתרופות פלא. ברשת החברתית TikTok, בשיתוף עם ארגון הבריאות, החליטו להגביר את מודעות הגולשים והחליטן להציב הודעת הבהרה עם מידע מדויק לגבי המגפה, על גבי כל סרטון המתפרסם עם ההאשטאג coronavirus#.


גם בפייסבוק נאבקים בנושא והחלו להציע באתר "מרכז מידע" על נגיף הקורונה, הכולל טיפים ומידע רשמי מארגון הבריאות העולמי, לצד פיד עידכוני "קורונה", המשלב פוסטים מהעמודים הרשמיים של משרד הבריאות ומגן דוד אדום.