אין תמונה
אומן במולטי-טאסקינג. גוגל Wave

"גל זו מטפורה פשוטה שמטרתה להראות אילו דברים אפשר לעשות עם השירות", כך מגדיר לארס ראסמוסן את המוצר Google Wave במסיבת עיתונאים מקוונת, במסגרתה הוצג השירות למספר עיתונאים מרחבי אירופה, כולל לעיתונאית "גלובס".

"זהו כלי לשיתוף ולתקשורת, שאנחנו עובדים עליו למעלה משנתיים", הוא מספר. "בחנו את האימייל ואת הדרכים הפופולריות לתקשורת, הבנו שמדובר בטכנולוגיות מיושנות שהומצאו מזמן, והחלטנו לחפש דרכים חדשות".

Google Wave הוצג לראשונה לפני כ-3 חודשים בכנס המפתחים השנתי של החברה שנערך, בעיתוי מקרי או לא, באותו היום שבו השיקה מיקרוסופט את מנוע החיפוש החדש שלה - בינג. כצפוי, המוצר זכה לתשואות הקהל, שישב מרותק לסרטון דמו שנמשך כשעה וחצי - זמן שמעיד על מורכבות השירות וריבוי הפיצ'רים בו. כצפוי עוד יותר, הבלוגוספירה התמלאה במהירה בניתוחים, פרשנויות, תשבוחות, ולא מעט ביקורות.

את המוצר פיתח ראסמוסן ביחד עם אחיו, יאנס (שביחד פיתחו את המוצר הפופולרי גוגל Maps), ועם סטפני האנון. כיום עובדים על המוצר כ-50 עובדים בסידני. בגוגל מייחסים למוצר זה חשיבות רבה, ולא מדובר בפרויקט ניסיוני אלא בשירות שאמור, על-פי גוגל, לשנות את עולם התקשורת של היום.

ביחד על הגל

כל צורת תקשורת בשירות החדש מוגדרת כ"גל", שיכול לכלול מספר בלתי מוגבל של משתמשים ולהישאר לנצח במרחבי הווב. ניתן לשחק משחקים, לערוך מסמכים ביחד, להעביר תמונות, להגיב על תכנים וליצור תת-שיחות, להתכתב עם משתמשים מחו"ל ללא מגבלות שפה, לחפש מידע במקביל, לראות כיצד התפתח הגל לאורך הזמן באמצעות כפתור פליי-בק - ועוד הרבה מאוד פיצ'רים חברתיים. מילת המפתח, ברור, היא: שיתופיות.

אם מפרקים את השירות למרכיביו, נדמה כי לא מדובר במוצר מהפכני - הרי כל גולש משתמש באימייל, מתכתב עם חבריו בתוכנת מסרים מיידיים או מעביר תמונות ברשת, והמשתמשים המתוחכמים יודעים איך עורכים מסמך במשותף, וכיצד משתמשים בטוויטר. אולם, השילוב בין כל היכולות הללו למוצר אחד הוא זה שיצר את אפקט ה"וואו" בקרב מי שנחשפו לשירות, ואת התחושה שהנה נרקמת צורת התקשרות חדשה.

כרגע מוצע השירות רק ל-6,000 משתמשים, כאשר המטרה היא להרחיב את מעגל המשתמשים ל-100 אלף גולשים בספטמבר הקרוב. אולם, בהתחשב בעובדה שבמהלך השימוש שניתן לנו במוצר, לחלק מהמשתתפים קרס ה"גל", ברור כי יש למפתחים עוד הרבה עבודה.

"אנחנו עובדים על ממשק מתקדם לתיקון הבאגים ושיפור חוויית המשתמש", אמר ראסמוסן. "אנחנו מודעים לכך שהכלי הזה עדיין לא יציב, אבל אפשר לראות בבירור את הפוטנציאל שלו. אנחנו עדיין בשלב מוקדם, אבל אנחנו מתרגשים מאוד".

הממוצע יחכה

כעת, כ-25% מכל ה"גלים" מסתיימים בקריסה, כאשר אחד מהבאגים קשור דווקא ליכולות חיפוש (הצד החזק של גוגל). יש להניח כי עד סוף ספטמבר עדיין יהיה מדובר בשירות חצי אפוי שיצריך מהמשתמשים סבלנות. לדברי ראסמוסן, המוצר כעת מותאם ל-Super Early Adopter, ובספטמבר הוא כבר יהיה מותאם ל-Early Adopter - כלומר עדיין לא מותאם למשתמש הממוצע.

ראסמוסן אמר כי ברור שהמוצר חייב להתממשק עם שירותים אחרים כדוגמת פייסבוק או טוויטר, "ואחת המטרות העיקריות שבגינן שיחררנו את ה-API שלנו לקהילת המפתחים זה במטרה לאפשר חיבור בין העולמות השונים".

בגוגל הבינו כי ללא תמיכת המפתחים יהיה קשה להרחיב את מעגל המשתמשים ואת האפשרויות, ולכן המוצר מבוסס מראש על פלטפורמת הקוד הפתוח.

לגבי המודל העסקי ראסמוסן הודה כי "עוד לא חשבנו על המודל המתאים. אנחנו פותחים את השירות לאט-לאט לעוד משתמשים, במטרה להבין איך אנשים ישתמשו בו. רק אז נדע האם אנחנו צריכים להגביל את נפח האיחסון, לדוגמה, או איך עושים לזה מוניטיזציה".

מולטי טאסקינג

אם צריך לסכם את השירות בקצרה אפשר לומר כי מדובר במוצר שמוכיח שוב עד כמה אנחנו נעשים מתוחכמים מיום ליום ושולטים באומנות המולטי-טאסקינג. אם השירות יאומץ באופן נרחב על-ידי קהילת הגולשים העולמית, הסיכוי שהדור הבא של הגולשים יהיה עם הפרעת קשב הולך וגובר - צורות ההתקשרות השונות יתקיפו אותנו מכל עבר ויצריכו אותנו להיות מחוברים כל הזמן.

ישנה גם התחושה שניהול "גל" עם מספר אנשים עשוי להסתיים באיך נאמר את זה בעדינות? - כאב ראש ויותר מדי מידע. ולמרות האמור, מדובר במוצר מלהיב למדי. מעניין כיצד יגיבו למהלך שירותים כגון טוויטר או פייסבוק.

עבור הגולש הישראלי, בכל אופן, יש לנו הודעה משמחת: במקרה הזה כבר לא תצטרכו להמתין לגיור המוצר - עברית היא אחת מ-30 השפות בהן יושק השירות.

גל של שיתופיות

- הגל יכול לכלול מספר בלתי מוגבל של משתמשים ולהישאר לנצח במרחבי הווב.

- ניתן לשחק משחקים, לערוך מסמכים ביחד, להעביר תמונות, להגיב על תכנים וליצור תת-שיחות, להתכתב עם משתמשים מחו"ל לא מגבלות שפה, לחפש מידע במקביל.

- ניתן לראות כיצד התפתח הגל לאורך הזמן באמצעות כפתור פליי-בק.

- יכלול עוד הרבה מאוד פיצ'רים חברתיים.


עוד גוגל בערוץ דיגיטל:

גוגל דוקס - שירות שיתוף המסמכים; גוגל טרנסלייט - שירות התרגום של גוגל; גוגל כרום - הדפדפן של גוגל.

ובלי קשר לגוגל:

המאבק על הספר האלקטרוני מתחמם. האם זו שעתו אחרונה של ספר הנייר?
הילדים רואים הרבה פורנו באינטרנט. ורוב ההורים לא מודעים לכך
יש טלפונים ניידים גם בזול. משמע: לא חייבים לקנות אייפון