בראיון ראשון מאז חשיפת האייפונים החדשים בשבוע שעבר התייחס מנכ"ל אפל טים קוק למוצרים החדשים, ההשלכות הסביבתיות - וגם על מערת היחסים המורכבת של החברה עם בעלי טוויטר/X אילון מאסק.

בראיון לרשת CBS האמריקאית נשאל קוק מדוע אפל, החברה הגדולה ביותר בעולם במונחי שווי שוק, עדיין מפרסמת בטוויטר על אף העלייה המתמדת בה בפרסומים אנטישמיים ותוקפניים נגד הקהילה הגאה. קוק השיב כי הוא אוהב את הרעיון לפיו עדיין יש זירה ציבורית שבה ניתן לדון על דברים עם ציבור רחב, רעיון שאותו הציג מאסק כשהוא רכש את טוויטר.

עם זאת, כשנשאל קוק על אזהרות הליגה נגד השמצה מפני הזינוק בהתבטאויות האנטישמיות בטוויטר/X הוא השיב שהנושא הוא בלתי נסבל. לפי קוק, באפל שואלים את עצמם מדי יום על מערכת היחסים שלהם עם טוויטר. לפני מספר שבועות יצא מאסק במתקפה כלפי הליגה נגד השמצה, וטען כי היא אחראית למחיקת כ-50% משוויה של טוויטר ואיים כלפיה בתביעה.

הדברים של קוק עלולים להצית מחדש את הריב בין אפל למאסק, שלא אוהב כשמדברים עליו או על הפלטפורמה שלו. לפני כשנה דווח שבאפל שקלו להסיר את האפליקציה של טוויטר מחנות האפליקציות של האייפון על רקע הפסקת המאבק של פלטפורמת המיקרו-בלוגינג בגזענות ובדיבור שנאה.

המטרה: טביעת רגל פחמנית אפסית עד 20230

אלא שעם כל הכבוד למאסק, המטרה העיקרית של הראיון שהעניק קוק היתה להדגיש את הצעדים הגדולים שאפל כדי לצמצם את פליטות המזהמים ואת טביעת הרגל הפחמנית שלה. קוק הדגיש את מאמצי החברה להסתמך יותר על אנרגיה מתחלפת ולעבוד עם חומרים מתכלים שאינם מזיקים לסביבה או שאינם דורשים הפקת אנרגיה גדולה ליצירתם. כחלק מהמהלך השקיעה אפל השקיעה במתקן ענק להפקת אנרגיה סולארית ליד אוסטין, טקסס.

קוק אמר כי מטרתו היא להפוך את הייצור של אפל לבעל טביעת רגל פחמנית אפסית עד 2030 - מוקדם משמעותית מההתחייבויות של חברות אחרות, כולל חברות עמק הסיליקון שמבטיחות הרים וגבעות בנושא. קוק טען כי ניתן לבצע את המהלך בצורה שתהיה גם הגיונית עסקית, מתוך רצון שחברות אחרות יראו את צעדי אפל ויחקו אותם. "אנחנו רוצים שאנשים יסתכלו עלינו ויגידו אני יכול לעשות את זה או אני יכול לעשות חצי מזה", אמר קוק.\

Vision Pro lifestyle working כנס מפתחים אפל (צילום: אפל, יחצ)
משקפי המציאות המעורבת Vision Pro של אפל. קוק הכחיש בעיות בייצור | צילום: אפל, יחצ

קוק נשאל גם על משקפי המציאות המעורבת החדשה של אפל ה-Vision Pro, שתאריך מכירתה לציבור הרחב נדחה. ה-Vision Pro היא מערכת שנועדה לאפשר לחשובים אותה לעבור בקלות בין הצגת מציאות מדומה (VR) למציאות מרובדת (AR) מעוצבת והוצעה למכירה למפתחים ב-3,500 דולר. ביולי האחרון דיווח ה-FT שאפל נאלצה לכווץ ב-50% את מספר המכשירים שתכננה לייצר ב-2024 בשל בעיות בייצור.

לפי קוק, ה-Vision Pro נמצאת תחת פיתוח מתמיד אבל בדרך הבטוחה להגיע ללקוחות, והוסיף כי אין בעיות בייצור. כשקוק נשאל אם הוא משתמש במשקפיים, הוא השיב שהשתמש בהן כדי לצפות בכל העונה האחרונה של "טד לאסו", סדרת הטלוויזיה שמופקת ומופצת בידי שירות הסטרימינג של אפל.

אף שקוק אמר כי אינו רואה את עצמו כסלבריטי, נראה כי בראיון האחרות ובהכרזת המוצרים האחרונה של אפל הוא מסמן את עצמו כמי שרוצה להוביל את השיח בעמק הסיליקון בנושאים רגישים פוליטית כגיוון בגיוס, זכויות להט"ב וזכויות אזרח ואיכות הסביבה.