ענקית האופניים השיתופיים הסינית מובייק (Mobike) צפויה לסגור את כל הפעילות הבינלאומית שלה ולהמשיך לפעול רק בסין, כך דווח באתר טקראנץ'.

על פי הדיווח, החברה פיטרה את הצוות האחראי על פעילות החברה באסיה ובאוסטרליה, וקיצוצים נרחבים צפויים בקרוב גם בצוותים בפעילות החברה באירופה ובצפון ובדרום אמריקה. החברה תתמקד בשוק המרכזי שלה בסין בלבד. החברה עשויה לפרסם הצהרה רשמית ביום שני הקרוב.

אופני מובייק (צילום: דנה גוטרזון)
צילום: דנה גוטרזון

מובייק פעילה כיום גם בישראל באמצעות חברת CAR2GO. על פניו, אם מובייק אכן סוגרת את כל הפעילות הבינלאומית, היא צפויה לסגור גם את פעילותה גם בישראל. ממובייק ישראל נמסר בתגובה: "האופרציה בישראל מופעלת על ידי Car2go ולא על ידי מובייק. מהידיעה משתמע שההחלטה נוגעת למדינות בהם המפעיל הישיר הוא מובייק, ועל כן איננו מושפעים לפי שעה מההחלטה.

יתרה מכך, לא קיבלנו אף עדכון בנושא מהשותף הסיני. אנחנו ממשיכים להפעיל כרגיל ובהצלחה רבה את מערך האופנים בת"א רבתי ללא כל פגיעה בשירות לנוחיות אלפי המשתמשים, שמספרים גדל באופן עקבי מידי חודש".

מובייק היא חברת שיתוף והשכרת אופניים ללא שיתוף תחנות העגינה. האופניים מפוזרים בעיר, והרוכב פשוט אוסף אותם, מדווש ליעד ומשאיר לרוכב הבא. מובייק פועלת בישראל מאז השנה שעברה, בעיקר בת"א וברמת גן. מי שמסתובב כיום בערים הללו יכול לראות לא מעט אופניים כתומים רבים של מובייק פזורים ברחבי העיר. עם זאת, במהלך השנה החולפת, פיילוטים בערים מחוץ לגוש דן, כמו רחובות והקריות, הסתיימו ללא הצלחה.

פורסם ב-TheMarker

עוד ב-TheMarker

המצלמה שתופסת את הגנבים עוד לפני שהם גנבו
אליזבת וורן מציעה לפרק את אמזון, גוגל ופייסבוק; "לבטל את רכישת ווייז"

מובייק שייכת לחברת meituan הסינית שרכשה אותה באפריל 2018 ב-2.7 מיליארד דולר. הצמצומים במובייק מגיעים באופן פתאומי שכן החברה נחשבה מצליחה יחסית. אך נראה שעלויות התפעול הכבדות והתחרות המתגברת בתחום מערימים עליה קשיים בפעילותה מחוץ לסין.

המתחרה הגדולה שלה לשעבר, Ofo הסינית, חוותה בדיוק את אותו התרחיש: היא התרחבה בעולם במהירות אך ביולי 2018 הגיעה לסף פשיטת רגל, סגרה את רוב הפעילות הבינלאומית שלה, כולל בישראל, ונסוגה לתוך סין.

שירותי האופניים השיתופיים זכו לבאזז ופופולאריות רבה, אך מאחר שמדובר באופניים רגילים ולא חשמליים – שדורשים מהמשתמש לדווש ולהתאמץ – הם לא התאימו לכולם. בשנה האחרונה הסתבר שדווקא שירותי קורקינטים חשמליים שיתופיים כמו בירד וליים הם אלה שצוברים תאוצה וצמיחה מהרה ברחבי העולם, כולל בישראל. ההצלחה הזו הגיעה גם על חשבון שירותי האופניים השיתופיים.