גם אתם נוהגים למחוק את זיכרון המטמון (Cache) מהדפדפן ומקפידים לנקות קוקיז? אם אתם משתמשים בגוגל כרום (וסביר שאתם כן), יש לנו חדשות רעות עבורכם: מסתבר שגוגל "החריגה" את מנוע החיפוש ואת יוטיוב ממנגנון המחיקה האוטומטי שלה.

מטרת הקוקיז היא, למשל, לשמור את פרטי ההתחברות שלכם כך שלא תצטרכו להזינם מחדש, ולשפר את חוויית הגלישה שלכם באתר. זיכרון המטמון, לעומת זאת, מאפשר לטעון את האתר מהר יותר בביקורים הבאים. עם השנים גברה המודעות למעקבים מצד אתרים שונים, כשעוד ועוד אתרים מבקשים מהמשתמש לאשר את השימוש בקוקיז.

"הבאג" הזה בגוגל כרום – שייתכן מאוד שנוצר בכוונה תחילה, לאור העובדה שהאתרים גוגל ויוטיוב נמצאים, ובכן, בשליטתה של גוגל  – התגלה על ידי המפתח ג'ף גונסון. הוא הגדיר לדפדפן למחוק את העוגיות ואת זיכרון המטמון אחרי כל סשן גלישה בדפדפן, והבחין שההגדרות אכן עובדות והמידע אכן נמחק, למעט שני אתרים: גוגל ויוטיוב. ואם זה לא מספיק, התוסף לכרום LocalStorage Manager, שמאפשר לעקוב אחר הפרטים שאתרים שומרים במחשבים שלנו, גילה שגוגל ויוטיוב שומרות במטמון פרטים כמו המזהה הייחודי (ID) של המכשיר, ומיקום GPS בעת הגלישה.

אם אתם חוששים לפרטיותכם, ג'ונסון הציע ברשומה שלו גם פתרון למצב: ניתן להוסיף את גוגל ואת יוטיוב לרשימת האתרים שלא יכולים להשתמש בקוקיז (עוגיות). כדי לעשות זאת, יש להיכנס להגדרות (Settings) – פרטיות ואבטחה (Privacy and Security) – עוגיות (Cookies) – ולהוסיף את גוגל ואת יוטיוב לאתרים שלא יכולים להשתמש בעוגיות.

הגילוי הכה גלים בעיתונות הטכנולוגית העולמית, כשגוגל סירבה להגיב לפניותיהם של אתרים רבים. באתר הטכנולוגי גיזמודו הזכירו מקרים אחרים שבהם גוגל אספה מידע ללא אישור. הסערה האחרונה פרצה בשנת 2018, כשהתגלה שגוגל המשיכה לעקוב אחרי מיקומיהם של המשתמשים דרך מנוע החיפוש ודרך גוגל מפות, על אף שהמשתמשים דרשו להפסיק לעקוב אחר היסטוריית המיקומים שלהם.

דובר מטעם החברה מסר לאתר The Register כי לא היה מדובר בניסיון של גוגל לאסוף מידע בסתר, אלא בבאג בדפדפן שפשוט חל רק על אתרים של גוגל. "אנחנו בודקים את הנושא, ומתכננים לשחרר עדכון בימים הקרובים".

"התביעה מצד משרד המשפטים פגומה ביסודה"

מדובר בתקופה לא פשוטה עבור גוגל. לאחרונה המליץ הקונגרס האמריקני לפרק את ארבע ענקיות הטק – פייסבוק, גוגל, אפל ואמזון – בהמשך לשימוע שהתרחש נגדן בחודש יולי; באוסטרליה דורש הרגולטור מגוגל לחלוק את הכנסותיה עם אתרי חדשות, לאחר שאלה התלוננו שגוגל גורפת רווחים על חשבונם; ואתמול (שלישי) הגיש משרד המשפטים האמריקאי תביעת הגבלים עסקיים נוספת נגד גוגל, בטענה שגוגל נוקטת באמצעים אנטי-תחרותיים כדי לבסס את המונופול שלה בתחום החיפוש והפרסום.

לפי התביעה, גוגל הצליחה למצב את עצמה בתור בעלת המפתחות לרשת האינטרנט, והגבילה את מתחרותיה בעזרת שורה של הסכמים עסקיים. לפי הממשל האמריקני, גוגל שילמה מיליארדי דולרים ליצרניות מכשירים, למפעילות סלולריות ולמפתחי דפדפנים כדי שאלה יגדירו את מנוע החיפוש של גוגל בתור ברירת מחדל. עוד נטען בתביעה שגוגל כופה על יצרניות מכשירי אנדרואיד להתקין את אפליקציית החיפוש של גוגל, ולא לאפשר את הסרתה. כך, גוגל מחזיקה ב-80 אחוזים משוק החיפוש האמריקני וחוסמת באדיקות את כניסתם של מתחרים, כשגם המפרסמים עצמם נפגעים בעקבות היעדר התחרות בשוק.

"התביעה שהוגשה על ידי משרד המשפטים היא פגומה ביסודה. אנשים משתמשים בגוגל כי הם בוחרים לעשות זאת, לא כי מכריחים אותם או כי אין אלטרנטיבות", נמסר בתגובה מטעם גוגל. "כן, כמו אינספור עסקים אחרים, אנחנו משלמים כדי לקדם את השירותים שלנו, ממש כמו שמותג קורנפלקס ישלם לסופרמרקט כדי למצב את המוצרים שלו באופן בולט לעין. אפל כוללת את מנוע החיפוש גל גוגל בדפדפן ספארי, מאחר שבאפל חושבים שגוגל הוא מנוע החיפוש הכי טוב. הסידור הזה הוא לא בלעדי – המתחרים שלנו, בינג ויאהו!, משלמים כדי להופיע באופן בולט. אך הנקודה הגדולה יותר היא שאנשים לא משתמשים בגוגל בעל כורחם, הם משתמשים בגוגל כי הם רוצים לעשות זאת. אנחנו לא בשנות ה-90, אז החלפה של שירותים לקחה זמן. היום, אפשר להוריד בקלות מבחר אפליקציות ולשנות את הגדרות ברירת המחדל תוך שניות – מהר יותר מללכת למקום אחר בסופרמרקט".