הנציבות האירופית: פייסבוק מרגלת אחרי אזרחים

מארק צוקרברג, פייסבוק (צילום: מתוך הפייסבוק של מארק צוקרברג)
אירופים? תסגרו את החשבון. מארק צוקרברג | צילום: מתוך הפייסבוק של מארק צוקרברג

"אולי כדאי לכם לשקול לסגור  את חשבון הפייסבוק שלכם, אם יש לכם כזה", כך אמר בשבוע שעבר ברנרד שימה, עו"ד מטעם הנציבות האירופית, במסגרת משפט שמתנהל נגדה בבית המשפט לצדק של האיחוד האירופי בלוקסמבורג. לפי הדיווח בגארדיאן, התביעה הוגשה על ידי סטודנט אוסטרי למשפטים, שאוסף תלונות נגד חברות אמריקאיות בחשד להפרת מסגרת Safe Harbour.

המסגרת אמורה היתה לספק לאזרחי האיחוד האירופי הגנה מפני מסירת המידע הפרטי שלהם לידי גורמים אמריקאים. אך מכיוון שחברות כמו פייסבוק, גוגל, מיקרוסופט ואפל הפרו אותה, לכאורה המסגרת כבר אינה מחייבת ולכן אסור לחברות אמריקאיות להעביר מידע מאירופה לארה"ב גם בתנאים שהוגדרו על ידי הסכם המסגרת.

הנציבות האירופית, מצידה, טענה בדיון כי למרות שארה"ב הפרה את ההסכם באופן שיטתי כחלק מתוכנית הריגול PRISM שנחשפה על ידי אדוארד סנודן, החוקים עדיין הכרחיים מטעמים פוליטיים וכלכליים.

Time is Money

השעון החכם Pebble Time (צילום: Pebble)
שבר את השיא הקודם. Pebble Time | צילום: Pebble

או בעברית: זמן שווה כסף, כפי שניתן ללמוד מהצלחתו הכבירה של קמפיין המימון-המון לשעון החכם Pebble Time ("חלוק-אבן זמן") שהסתיים בסוף השבוע האחרון. השעון השלישי של חברת Pebble שבר את השיא הקודם שקבעה החברה בהשגת יעדים וגייס יותר מ-20 מיליון דולר - כמעט פי 41 מסכום היעד הראשוני, שעמד על חצי מיליון דולר.

השעון החדש של החברה מעוצב בדומה לדגם הקודם שלה, Steel ("פלדה"), שהושק ללא קמפיין מימון המון. בניגוד לשני קודמיו, כולל השעון החדש מסך צבעוני, אך נשאר עם טכנולוגיית הדיו האלקטרוני - מה שאומר שהוא אינו צורך חשמל כדי להשאיר את תצוגת השעון פעילה, אלא רק בכל פעם בה התצוגה מעודכנת. הדבר מאפשר לו חיי סוללה של עד שבוע, בניגוד לשעונים חכמים אחרים שמסתפקים ביממה במקרה הטוב.

ה-Pebble המקורי, שהושק ב-2012, קבע בזמנו את השיא הראשוני למימון-המון ברשת, כאשר הצליח לגייס 10 מיליון דולר במקום ה-100,000 שביקשו מפתחיו להשיג. עתה נמצא המקור במקום הרביעי בטבלת הפרויקטים הממומנים בכל הזמנים בעוד החדש נמצא במקום השני בכלל, ובמקום הראשון בקטגוריית הגאדג'טים. הפרויקט הממומן ביותר הוא משחק המחשב Star Citizen, שעדיין מוביל בהפרש עצום עם סכום של 76 מיליון דולר.

רוצים לקנות שעון? הזמנתם תור?

אייפון 6 (צילום: apple.com)
רגע, הזמנתי תור אבל אני לא יודע מה השעה. Apple Watch | צילום: apple.com

ואם כבר מדברים על שעונים חכמים, כדאי שתדעו שאם חשבתם להיות בין הראשונים בתור לקנות את השעון של אפל בחודש הבא בחנויות החברה - זה כנראה לא יקרה. הבלוג 9to5Mac מדווח כי לפי מסמכי תדריכים לעובדי החברה שהגיעו לידיו, מי שירצה לבוא למדוד את השעון ב-Apple Store לפני רכישתו יצטרך להזמין לשם כך תור מראש.

ומה אם כבר עמדתם בתור ונכנסתם לחנות? לפי המסמכים, מי שנכנס לחנות בלי תור יכול למדוד את שעוני התצוגה, אך לאחר מכן יצטרך להזמין שעון דרך אפליקציית החנות - זו שפועלת מעולה גם מהבית - ולהמתין להגעתו במשלוח.

זה לא, לא, לא - לא כולל שירות. אינטרנט

צעיר אמריקאי נאלץ למכור את הבית שקנה לפני מספר חודשים בלבד - והכל בגלל חברת הכבלים. סת' מורביטו רכש את הבית במחוז קיצאפ בוושינגטון בשנה שעברה ועבר אליו בינואר האחרון. אלא שאז, הסתבר לו שהוא אינו יכול לקבל לבית שירות אינטרנט מהיר.

ברשומה ארוכה בבלוג שלו הוא מספר כי חיבור אינטרנט מהיר היה אחת הדרישות הבסיסיות שלו לפני הצעת המחיר על הבית, מאחר והוא עובד מהבית כמפתח תוכנה וחייב גישה למהירה לשירותים שונים. לפני שרכש את הבית הוא התקשר פעמיים לקומקאסט - המקבילה האמריקאית להוט - כדי לוודא שהבית מחובר לתשתית האינטרנט שלה, אך הפקידים - כפי שהסתבר לאחר המעבר לדירה - שיקרו לו.

רק לאחר המעבר לבית החדש גילתה לו החברה כי הבית אינו מחובר לתשתית וכי חיבורו יעלה עשרות אלפי דולרים. גם כשהציע לממן בעצמו חלק מהעלות האסטרונומית הזו - החברה סירבה לבצע את החיבור.

נציין כי מורביטו אינו יכול לפנות לחברה מתחרה, מכיוון שבשטח ארה"ב נהוג שאזורים מרוחקים מחוברים לחברה אחת בלבד - בדומה למצב ביישובי יהודה ושומרון, המחוברים רק לבזק ולא להוט.