אין תמונה

שוק מכשירי הניווט לרכב (GPS) בישראל ביצע בשנתיים האחרונות זינוק מרשים בדרך ליישור קו עם העולם המערבי. מחירי מכשירי הניווט צנחו לאחרונה דרמטית והגיעו קרוב יותר מתמיד לכיסם של ההמונים, שנוהגים בכלי רכב עממיים. גם מחירי תוכנות הניווט צללו לאחר, שהמפתחים כיסו את עלויות הקמת בסיס הנתונים הגיאוגרפי ואימצו מודלים אחרים של הכנסות.

אבל גם העולם מתקדם בינתיים במהירות. מכשירי הניווט לרכב נמצאים כיום בעיצומו של מרוץ טכנולוגי, שמשנה באופן יסודי את איכות החומרה ואת חוויית השימוש בהם במקביל לאימוץ טכנולוגיות תקשורת מהדור האחרון. הכיוון ברור: לא עוד מוצר צריכה מנותק אלא מערכת מקוונת, שמחוברת לעולם ומשמשת כמרכז המידע והבידור ברכב. החזית הטכנולוגית המעניינת ביותר כמובן נמצאת במזרח אסיה.

בקוריאה: האינטרנט המהיר מגיע לרכב

הבשורה החמה ביותר בענף מגיעה כיום מקוריאה. הקוריאנים מכורים לאלקטרוניקה אישית מתוחכמת לא פחות מעמיתיהם ביפן והם מתקדמים כיום במרץ לעבר החזון של מערכת ניווט בכל מכונית חדשה.

הקוריאנים הם גם פריקים של טכנולוגיות תקשורת אלחוטיות ולפיכך היה זה אך טבעי, שהדור החדש של מערכות ניווט מתוצרת קוריאה ינסה לדלג על אחת המשוכות הטכנולוגיות הגבוהות ביותר שקיימות כיום בעולם התקשורת האלחוטית, שהיא חיבור אינטרנט אלחוטי בפס רחב לרכב בתנועה.
קוריאה בחרה כבר לפני שנים רבות בנתיב טכנולוגי עצמאי משלה בכל הנוגע לטכנולוגיות אלחוטיות והפיתרון שלה לגלישה ולניווט תוך כדי נסיעה שונה משל שאר העולם ומכונה WiBro. הטכנולוגיה הזו פועלת בתחום תדרים ייעודי והיא אמורה לבצע פחות או יותר את מה שמבצעות רשתות ה-Wi-Fi. ההבדל הוא, שה-Wi-Fi תומך בגלישה עד מהירות של הליכה פחות או יותר ואילו תשתית ה-WiBro מאפשרת קשר אלחוטי בקצב של כ-30-50 מגאביט לשנייה, גם כאשר המקלט שברכב נע במהירות של עד 120 קמ"ש ונמצא בטווח של כ-5 ק"מ מתחנת הממסר.

את היתרונות הגלומים בטכנולוגיה ממחיש היטב מכשיר הניווט החדש של חברת easyCar, שישווק בקוריאה החל מהחודש. למכשיר יש מסך ניווט מקובל למדי והוא כולל את הביצועים המוכרים כמו הנחייה ליעד מנקודה לנקודה בליווי קולי, מפות תלת-ממדיות וכדומה. אולם מקלט ה-WiBro המוטמע בו הופך אותו למסוף אינטרנט בפס רחב לכל דבר.

כך, למשל, יכול המשתמש לא רק לקבל דיווח בזמן אמת על פקקים בנתיב נסיעתו אלא גם להתחבר בעת תכנון הנתיב ובעת הנהיגה לרשת מצלמות אינטרנט שפרושות בכבישים ובצמתים המרכזיים שבדרך ליעדו ולצפות בווידיאו על התנהלות התנועה בזמן אמת. ההטמעה יכולה להתבצע אוטומטית: בעת בחירה ביעד ניווט או שבהגדרת נקודות עניין מסויימות, שהמערכת מחפשת את מצלמות האינטרנט הקרובות ביותר לאזור.

המכשיר גם מסוגל להוריד לרכב הודעות דואר אלקטרוני כבדות ולהציג אותן על המסך, להוריד סרטי וידיאו ומוזיקה באורך מלא ולעשות כל מה, שמחשב מחובר לאינטרנט אלחוטי מסוגל לעשות.

עוד חידוש במכשיר הוא גישה מהפכנית לאחסון ועדכון של בסיס הנתונים הגיאוגרפי במכשירי הניווט. במקום לאחסן את בסיס הנתונים על דיסק קשיח או זיכרון פלאש, ולעדכן אותו תקופתית דרך האינטרנט, מאפשר המכשיר החדש גישה אלחוטית תוך כדי תנועה לבסיסי נתונים מקיפים באינטרנט, שעליהם אגורים נתונים עדכניים לנתיב הנסיעה של הנהג וליעדו. תיאורטית, היקף המידע הוא כמעט בלתי מוגבל וכך גם התמיכה בשפות.

אבל היתרון הגדול ביותר נמצא בעלויות. כבר היום ניתן ליצור קשר אלחוטי לאינטרנט ברכב שנמצא בתנועה באמצעות חיבור לטלפון סלולרי או למודם סלולרי, אלא שהרשתות הסלולריות מציעות כיום מהירות גלישה והורדה מוגבלות והופכות את ההורדה והעדכון תוך כדי תנועה של בסיסי נתונים גיאוגרפיים כבדים לבלתי אפשריים. באמצעות ה-WiBro ניתן לעשות זאת בעלות, שאינה גבוהה מזו של גלישת Wi-Fi.

ביפן - נייד שזוכר צילומי מיקומים

עד (ואם) שהפתרון הקוריאני האלחוטי יתרחב לשאר העולם, מתמקדים יצרני מערכות הניווט והשירותים הנלווים בשדרוג משמעותי של יכולות התקשורת והעדכון של מערכות הניווט לרכב באמצעות הרשתות הסלולריות המקובלת וגם כאן יש מקום לשדרוג משמעותי.

פיוניר, למשל, משיקה החודש ביפן משפחה חדשה של מערכות ניווט לרכב, שמחוברות לרשתות מידע באמצעות מודם סלולרי או טלפון סלולרי ומעדכנות את הנהג בזמן אמת על עומסי תנועה. אמנם במקומות רבים בעולם כבר יש כיום שירותים, שמזרימים עדכוני תנועה ועומסים בזמן אמת למסך מערכת הניווט ברכב, אולם המערכת החדשה של פיוניר מכסה עומסי תנועה בשטח של 700 אלף קילומטר רבוע - פי עשרה ממה שהיה ניתן עד היום.

היא גם מצוידת בממשק אלחוטי מתוחכם לטלפונים סלולריים, שמצוידים במערכות GPS משלהם. באמצעות החיבור יכול הנהג, בין השאר, לנווט ישירות ליעדים האגורים בטלפון שלו. אם, למשל, באחד הטיולים הקודמים שלו הוא צילם בטלפון תמונת נוף מרהיבה, נדל"ן מעניין או חנות שיש לו בה עניין, הוא יכול לחבר את הטלפון אלחוטית למערכת הניווט ולנווט בלחיצה אחת למקום, שאגור ביחד עם התמונה בטלפון. מערכת הניווט תומכת גם בביצוע תשלום אלקטרוני דרך הרשת הסלולרית - כמו למשל בתחנות דרכים או בחניונים.

היפנים היעילים לא מאמינים בבזבוז מקום, אפילו ברכב, ולפיכך הם הופכים כיום את מערכת הניווט החדשות למכשירי כלבו, שיכולים להחליף כמעט כל מכשיר בידור ופנאי במכונית. קנווד, למשל, השיקה החודש מערכת ניווט, שתומכת בכמעט כל פורמט אודיו-וידיאו שקיים בשוק ומאפשרת השמעה של סרטים ומוזיקה ברמה מקצועית לגמרי עם צליל היקפי, צפייה בשידורי טלוויזיה דיגיטלית אלחוטית, וחיבור מלא ל-iPhone ול-iPod.

המערכת מאפשרת לאגור מוזיקה ושירים על דיסק קשיח בנפח 40 ג'יגה ולהקליט או להשמיע קבצים ישירות מהתקני USB ניידים באמצעות חיבור USB מובנה, ראשון מסוגו במערכות ניווט.

טיפול בכל כך הרבה מידע כבר מצדיק ממשק ידידותי ומתוחכם ומה יותר מתאים למשימה מאשר ממשק המגע והווידג'ט הידידותיים של הטלפונים הסלולריים מהדור האחרון. המילה האחרונה במערכות הניווט, שמגיע החודש מיפן, היא מערכות ניווט לרכב, שנשלפות ממקומן לצורך ניווט רגלי ומצוידות במסך מגע עם אייקונים קטנים לשליטה מהירה בתפריטים, שאותם יכולים המשתמשים לסדר כאוות נפשם.