נ' נאלצה להיפרד בתקופה האחרונה מ-8,000 שקלים, בלי שמישהו ביקש ממנה את רשותה. את סכום הכסף הזה העבירה הבת שלה בת ה-11 לכיסם של כוכבי הטיקטוק האהובים עליה. "פתאום אני רואה קבלות: 'תודה שרכשת', 'התקבלה קבלה', ככה אחד אחרי השני במשך שבוע וחצי", סיפרה נ'. "נכנסתי לחברת האשראי לפירוט של כרטיס האשראי שלי ואני פתאום רואה שיש מלא חיובים מחברת טיקטוק, רובלוקס".

הבת רכשה בטיקטוק מעין מטבעות וירטואליים והעבירה אותם לכוכבים ברשת החברתית שביקשו מתנות מהעוקבים שלהם. "כמובן שזה נעשה ללא ידיעתי, ולא רק שזה נעשה ללא ידיעתי, זה גם... אפילו ברכישה לא ביקשו ממנה שום קוד, שום סיסמה, שום קוד מזהה, משהו שיחסום את הרכישה או משהו שיאשר את הרכישה, פשוט שום דבר. היה רשום לה: 'רכישה קלה', לחצה על ה'רכישה קלה' ודרך החשבון שלי. אנחנו נמצאות על אותו חשבון האימייל, אז ככה שזה היה לה ממש ממש קל".

"נוצרה כאן איזושהי פשיעה חדשה"

וזה ממש לא המקרה היחיד, זו תופעה נפוצה בטיקטוק - 7,000 מטבעות למשל עולים יותר מ-300 שקל. חלק מכוכבי הרשת אפילו עושים ביניהם תחרויות בשידור חי מי יקבל מהעוקבים שלו יותר מטבעות. "יש מקרים בודדים שילדים שולחים שם, אבל אנחנו לא יודעים מי שולח", סיפרה פאני בוזגלו, כוכבת טיקטוק. "אם אני עכשיו נמצאת בלייב ואני לא יודעת מי שולח לי, ברמת האחריות ההורית, אם אני שמה לילד שלי כרטיס אשראי שמוזן בתוך הטלפון שלו, אני אחר כך לא אבוא לאף אחד בטענות".

ד"ר אפרת שלוי, חוקרת תקשורת, מגדר וחברה מהקריה האקדמית אונו: "יש איזושהי תחושת קרבה, שהיא קרבה פיקטיבית בין הילדים, בין בני הנוער, לאותם טיקטוקרים או 'ידוענים'. ועל בסיס זה בעצם, נוצרה כאן איזושהי פשיעה חדשה".

"פניתי לחברת האשראי, פניתי למישהו שדרך הטיקטוק... מנכ"ל שם, אני לא יודעת בדיוק מי הוא, אמרו לי בגלל שהיא הבת שלי, למרות שהיא קטינה, אין להם מה לעשות עם זה, פשוט זה... במילים אחרות: 'בעיה שלך'", הוסיפה האם נ'. "הסכום הזה הוא מאוד גבוה, זה אפילו לא ההכנסה החודשית שלי, אני עובדת מאוד קשה בשביל הכסף שלי, ואין שום סיכוי שאני אשלם על אוויר".

זו לא הפעם הראשונה שנשמעות טענות על הטכנולוגיה שמנצלת את הילדים וההורים שלהם. חברות ענק כמו "גוגל", "אמזון" ו"אפל" כבר נדרשו בעבר לפצות מיליוני הורים שילדיהם שילמו לאפליקציות ומשחקים ללא רשותם. אבל חשוב להזכיר שגם להורים יש כמובן אחריות. נדרשת מהם ערנות מלאה בכל מה שקשור לפעילות של הילדים שלהם באינטרנט.

"אני מאוד מקווה שהורים באמת יהיו קצת יותר ערניים, ולעיתים הרבה יותר קרובות ישימו לב מה הילדים עושים באפליקציות האלה", הוסיפה נ'. "זו המטרה שלי, ובאמת שיחזירו לי את הכסף שלי. זה פשוט הלך לי לפח, ואין סיכוי, אני לא אוותר על זה".

טיקטוק ישראל מסרה בתגובה: "אנחנו מבצעים תחקיר מעמיק על החשבון המדובר. גיל הכניסה לשימוש בפלטפורמה הוא מגיל 13 ומעלה. אנו מנגישים להורים כלים מגוונים לניטור החוויה של ילדיהם ברשת ובהם פונקציית בקרת הורים".

חברת האשראי MAX מסרה בתגובה: "על אף שחזרנו והתרענו בפני הלקוחה כי ישנן הוצאות חריגות בכרטיסה, היא החלה בבירור רק כשבועיים אחרי. אנו ממליצים לוודא שבכל ביצוע עסקת אשראי בטלפון נדרשת הקלדת סיסמה ולעקוב אחר פירוט ההוצאות".

חברת PayPal מסרה בתגובה: "כמחווה של רצון טוב ולפנים משורת הדין, PayPal תבטל את החיובים המדוברים".

פאני בוזגלו מסרה בתגובה: "למפרסם התוכן אין ידיעה מי המשתמש שהעביר את המתנה. ככל שטיקטוק יאשרו את החזרת הכסף, כך אעשה".