פריז רחוקה מאוד מתל אביב, לא רק גיאוגרפית, אבל יש משהו מאוד דומה בין שתי הערים - השימוש בקורקינטים חשמליים להשכרה. בבירת צרפת פועלות 3 חברות שונות אשר נמצאות גם בישראל: ליים, טייר ודוט. לכל אחת מהן יש רישיון להפעיל כ-5,000 כלים. גם בפריז, כמו בתל אביב, יש תושבים רבים שלא מרוצים מהשינוי בנוף העירוני וטוענים שהכלים מפריעים לחיי היומיום, מסכנים את התנועה והיו רוצים לחזור לתקופה שלפני "המהפכה התחבורתית". שלוש החברות קיבלו רשיונות להפעלת המכשירים עד ל-23.3.23, ולכן בעוד קצת יותר מחודשיים העירייה צריכה להחליט האם להאריך את הרישיונות או להוציא אותם מהעיר.  

בסוף השבוע התראיינה ראש העיר של פריז, אן אידלגו, לעיתון לה פריזיאן וסיפרה שמי שיקבל את ההחלטה הם תושבי העיר. "אם תושבי העיר ירצו להחזיק בקורקינט פרטי, אין עם זה בעיה, אבל יש לנו בעיה אמיתית של כלים שיתופיים. זה לא טוב לסביבה, והעובדים של החברות האלה לא מקבלים את התנאים שמגיעים להם. זאת הסיבה שאני הולכת לבקש מתושבי העיר להחליט במשאל האם להמשיך או לא עם הקורקינטיים השיתופיים".

קורקינטים בפריז (צילום: Jose HERNANDEZ Camera 51/shutterstock)
קורקינטים בפריז | צילום: Jose HERNANDEZ Camera 51/shutterstock

המשאל ייערך ב-2 לאפריל, והחברות יקבלו הארכה לרישיון שלהם עד שיבינו מה עתידם. חברי העירייה חלוקים בדעותיהם, כאשר סגן ראש העיר דיוויד בליארד, שגם אחראי על נושא התחבורה העירונית, מתנגד באופן נחרץ לשימוש בכלים.

"האם עלינו להמשיך עם קורקינטים שיתופיים או לא? במהלך הדיון הציבורי בשנה שעברה עם פריזאים, זה היה נושא מקטב - היה קרב. לדעתי אנחנו צריכים להפסיק את פעילותם. אבל אני אכבד את ההצבעה של הפריזאים גם אם הם לא יסכימו עם מה שאני רוצה", אמרה אידלגו לעיתון.

אז הקמפיין יוצא לדרך. דוט, ליים וטייר טוענות שהקורקינטים החשמליים הם אפשרות תחבורה ירוקה. המציאות קצת יותר מורכבת שכן קורקינט חשמלי ירוק יותר מנסיעה באובר, אבל לפריז יש גם רשת מטרו מפותחת.

קורקינטים בפריז (צילום: Victor Joly/shutterstock)
קורקינטים בפריז | צילום: Victor Joly/shutterstock

לפי סקר של Ipsos ששולם ע"י דוט, ליים וטייר, 40% מהאנשים המתגוררים בפריז מרוצים מהקורקינטים. 88% מהם גם חושבים שהם כאן כדי להישאר. כעת נשאר לראות מה יחליטו תושבי העיר.

בשבוע שעבר גם עיריית תל אביב נקטה פעולות חדשות בנוגע לשימוש בכלים בעיר. הם הוציאו קול קורא לחברות הקורקינטים השיתופיים להגשת בקשות למתן היתר זמני "להצבת כלים זעירים שיתופיים להשכרה במרחב הציבורי". במסגרתו הם עדכנו את תנאי הסף וכללו את הגדלת מספר הקסדות כך שיעמוד על לפחות 75% מהכלים, מניעת רכיבת קטינים בעזרת שימוש בתעודה מזהה ותמונת סלפי, השתת דוחות לרוכבים ע"י שימוש בלוחיות הרישוי על הכלים והגדלת האזורים המוגבלים מבחינת מהירות נסיעה.

האם בעתיד עיריית תל אביב תלך בעקבות פריז ותיתן לתושבי העיר להחליט כיצד תיראה עירם? כנראה שלא, או לפחות לא בזמן הקרוב. העיר ניצבת בפני שינויים גדולים בעקבות עבודות הרכבת הקלה שמתקיימות כבר שנים, וייתכן שיצטרכו לסבול עוד שנים רבות אם פרויקט המטרו יצא לדרך.