זוכרים שפעם אמרו שעד שנת 2020 כולנו נתנייד בעזרת מכוניות מעופפות? ושאובר בכבודה ובעצמה הצהירה בשנת 2017 שתשיק מונית מעופפת תוך שלוש שנים? זה לא ממש קרה – אבל יכול להיות שהחזון יקרום עור וגידים כבר בעתיד הנגלה לעין. הכירו את "הקסה" (Hexa), כלי טיס חשמלי מתוצרת LIFT שהשלים לאחרונה טיסת מבחן בחסות חיל האוויר האמריקני בקאמפ מאברי (Camp Mabry) שבטקסס.

המכונית-קלנועית-מטוס העונה לשם הקסה הוא כלי טיס קל במשקל 195 ק"ג עם 18 רוטורים עצמאיים; מדובר באב טיפוס מסוג eVTOL – כלי טיס שממריא ונוחת באופן אנכי, שנשלט באמצעות ג'ויסטיק עם שלושה צירים ויכול לטוס בגובה של 200 עד 360 מטרים – כל עוד אתם לא מעל איזור מיושב. גולת הכותרת בכל הסיפור היא שלא צריכים רישיון טיס כדי להטיס אותו. לפי הדיווחים, הוא נשלט על ידי מערכת טייס אוטומטי משולשת שהופכת אותו ל"בטוח יותר לתמרון מאשר מטוס קל".

טיסת המבחן התרחשה בקאמפ מאברי (Camp Mabry) הסמוך לאוסטין, טקסס, כחלק מתוכנית Agility Prime  - שותפות בין חברות תעופה פרטיות לבין חיל האוויר האמריקני בהיקף של 25 מיליון דולר, שמטרתה לשלב מכוניות מעופפות בצי המטוסים – וגם להאיץ את כניסתן לשוק האזרחי, בעזרת הפחתת הבירוקרטיה של רשות התעופה הפדרלית. "המחשבה על כלי רכב חשמלי שיכול להמריא ולנחות באופן אנכי מרגישה כאילו היא יצאה מאיזשהו סרט הוליוודי", אמר בכיר בצבא האמריקני לפני ארבעה חודשים, עם תחילת השותפות. "בעזרת השותפות עם סוכנויות ותעשיות שונות, אנחנו יכולים להכין את ארה"ב להתפתחות הזו".

כלי הרכב המעופף של LIFT (צילום: Staff. Sgt. Sean Kornegay, US Air Force)
קצינים בחיל האוויר האמריקני בוחנים את כלי הרכב | צילום: Staff. Sgt. Sean Kornegay, US Air Force

מייסד LIFT מת'יו צ'ייסן (Matthew Chasen) הוא זה שהטיס את כלי הטיס בעת ההדגמה לבכירים בצבא האמריקני. "אנחנו הופכים את הטיסה לדבר כה פשוט, בטיחותי ולא יקר, כך שכל אחד יוכל לעשות זאת עם מעט מאוד הכשרה", אמר בראיון בשנת 2018. "בפעם הראשונה בהיסטוריה, הטיסה תהפוך לדבר מסחרי באמת".

למעשה, LIFT היא לא החברה היחידה שמתחרה במירוץ לקראת כלי רכב מסחריים מבוססי eVTOL. גם איירבוס, בואינג ואובר בכבודה ובעצמה מפתחות קונספטים, כשממשלת יפן מקווה להשיק רכב מעופף עד שנת 2023. חברת SkyDrive, המבוססת בטוקיו, חשפה לאחרונה את ה-SD-XX, כלי רכב מעופף לשני נוסעים במהירות מקסימלית של 100 קמ"ש, שמטרתו לשנע נוסעים לריזורטים ולמלונות.

כלי הרכב שלהם הוגדר בתור המכונית המעופפת הקטנה בעולם, שיכולה להיכנס בתוך שתי חניות של כלי רכב סטנדרטיים. גם בכלי הרכב של סקיידרייב הניהוג מתבצע בעזרת טייס אוטומטי (לצד טייס אנושי המשמש כגיבוי). "עד שנת 2050, כולם יוכלו לטוס לכל מקום בטוקיו תוך פחות מעשר דקות", אמר המנכ"ל טומוהירו פוקוזאווה (Tomohiro Fukuzawa). ימים יגידו.