פייסבוק (צילום: Chris Jackson, GettyImages IL)
עזבי אותך משופינג. הרבה יותר כסף לבזבז כסף בפייסבוק | צילום: Chris Jackson, GettyImages IL

הבשורות הבאות הרות משמעות לכל גולשי הפייסבוק באשר הם: הרשת החברתית החלה להנהיג מטבע אחיד שישמש את חבריה בכל האפליקציות והמשחקים. החברה פרסמה בשבוע שעבר כי היא מרחיבה את תוכנית Facebook Credits שאמורה לעודד גולשים לבצע רכישות במשחקים וביישומים השונים בפייסבוק, וכך לשלשל רווחים נאים לכיסם של המפתחים וגם לפייסבוק עצמה.

אם אתם נוהגים לשחק במשחקי פייסבוק כמו פארמוויל או להשתמש באפליקציות אחרות, אתם וודאי כבר מכירים את הכסף הווירטואלי שנהוג בהם. מטבעות וירטואליים כאלו נרכשים באמצעות כסף אמיתי דרך האינטרנט, ועמם אפשר לקנות למשל "מתנה" ליום הולדת של חבר (בדרך כלל ציור של דובי או בלון...) או טרקטור חדיש בפארמוויל. התעשייה הזאת מגלגלת מיליונים כבר עכשיו. אך אם עד כה לכל משחק או אפליקציה היה מטבע משלהם – כעת פייסבוק תנהיג כסף אחיד ורשמי שיהיה קביל בכל המשחקים והאפליקציות, ובכך היא מקווה להגדיל אפילו יותר את הרווחים.

הרעיון המרכזי הוא שמשתמשים יוכלו לרכוש בכסף (אמיתי) קרדיטים פייסבוקאים כאלו, לאגור אותם בקופה ולבזבז אותם כאוות נפשם במסעות קניות בין האפליקציות והמשחקים בפייסבוק. לטענת הרשת החברתית, כסף פייסבוקי אחיד יקל על הקונים ויגדיל את כמות והיקף העסקאות. מי ירוויח מזה? בעיקר מפתחי האפליקציות, כמו חברת זינגה שאחראית לפארמוויל, למשל. אך גם פייסבוק לא תטמון ידה בצלחת: היא כבר הודיעה שתגבה 30 אחוז עמלה מכל עסקה שתבוצע דרכה, זאת בנוסף להכנסות הגדולות מפרסומות.

אז מה חזק יותר, הדולר או הפייסבוק קרדיט?

אז האם קרב היום בו נבדוק את שער הפייסבוק לפני הטיסה לחו"ל, בנוסף לדולר או יורו? כנראה שלא. אבל בהחלט קרב היום שבו הגולשים יוציאו יותר ויותר כסף בפייסבוק וברשתות החברתיות, בנוסף לזמן הרב שהם כבר משקיעים בהם. מפיילוטים שנערכו עד כה, התברר כי אנשים שמשתמשים בפייסבוק קרדיט נוטים לקנות יותר מאשר משתמשים ממוצעים. ייתכן שהסיבה לכך היא האפקט הפסיכולוגי הלא מבוטל של כסף וירטואלי: אולי "קל" יותר לבזבז כסף צבעוני ווירטואלי שנקרא "פייסבוק קרדיט" מאשר דולרים של ממש – למרות שעדיין מדובר בכסף לכל דבר ועניין.

לפטופ הכסף (צילום: Kyu Oh, Istock)
הי, זה וירטואלי, אפשר להשתולל. או שלא | צילום: Kyu Oh, Istock

מפתחי משחקים בפייסבוק כבר ספגו בעבר ביקורת קשה על כך שהם מטעים גולשים וגורמים להם להוציא את מיטב כספם לרכישת חפצים או מתנות מיותרות בפייסבוק. לפיכך, כדאי להיזהר גם עם הפייסבוק קרדיט הנוצץ, להוציא את הכסף בחוכמה ולא להיגרר לכמות מוגזמת של רכישות מיותרות ברשת החברתית.

>> אל תמהרו להוציא את הכסף שלכם בפייסבוק. אפשר להסתבך שם בקלות