אין תמונה
האם היא תירש את הרב-קו כבר בשנה הבאה? אפליקציית HopOn

חלקנו עוד לא התרגל לשלם באוטובוסים עם רב-קו, אך נראה שכבר בקרוב ינסה אמצעי תשלום אחר לתפוס את מקומו: היום שחררה חברת HopOn את האפליקציה שלה לסמארטפונים המבוססים על מערכת ההפעלה Windows Phone של מיקרוסופט, ובכך הפכה לאפליקציית התשלום הסלולרי הראשונה בישראל הזמינה לכל סוגי הסמארטפונים הזמינים לרכישה.

HopOn, שהוקמה בשנה שעברה על ידי היזמים דוד מזומן ועופר סיני, מאפשרת תשלום בתחבורה הציבורית באמצעות הסמארטפון. כדי להימנע מחסרונות של שיטות תשלום אחרות בסלולרי מתבססת החברה על טכנולוגיה פשוטה מאוד של גלי קול: בכל כלי רכב ציבורי מותקן רמקול קטן ליד הדלת, הפולט צליל בתדר שאוזן אדם (וגם כלב, למקרה שתהיתם) אינה שומעת אך המיקרופון של המכשיר הסלולרי קולט.

המשתמש מקשר את האפליקציה עם כרטיס האשראי שלו. לפני העלייה לאוטובוס או לרכבת, נכנס הנוסע לאפליקציה ומודיע כי הוא מתחיל נסיעה. עם פתיחת הדלת, קולט הסמארטפון את הצליל הייחודי לאותו אוטובוס ומציג אישור כי הנסיעה משולמת, אותו ניתן להציג לנהג או לכרטיסן. מאחר והטכנולוגיה אינה מוגבלת למרחק של כמה סנטימטרים כמו רב-קו ואינה דורשת צילום כמו כרטיסים מבוססי סריקת ברקוד, תיקוף הנסיעה נעשה במהירות לכל הנוסעים הנכנסים מהדלת בו-זמנית, מה שמקצר את התור בעלייה.

כאמור, האפליקציה היתה זמינה למכשירי אפל ואנדרואיד מאז השנה שעברה, ואפשרה תשלום בכל קווי חברת דן, ברכבת הקלה בירושלים ובחלק מהקווים של החברות קווים במודיעין, מטרו דן בבאר שבע, סופרבוס בבית שמש ורמה בגולן. עם זאת, עד כה ניתן היה לשלם בעזרתה רק על נסיעות בודדות, בשל המתנה לאישור משרד התחבורה והמפעילות להפעלת התמיכה בכל סוגי החוזים, כגון כרטיסיות ו"חופשי חודשי".

עתה, עם צאתה של האפליקציה ל-Windows Phone, היא תומכת למעשה בכל טלפון חכם בישראל. החברה מקווה כי האפשרות לקבל תשלום מכל בעל סמארטפון בקלות ובמהירות תזרז את הליכי האישור הרגולטוריים שיאפשרו לה לצאת משלב הפיילוט בישראל ולהציע למשמתשים שימוש בכל סוגי הכרטוסים.

מייסדי HopOn (הופון), דוד מזומן ועפר סיני (צילום: שוקה כהן)
מייסדי HopOn, דוד מזומן ועפר סיני | צילום: שוקה כהן

דוד מזומן, ממייסדי HopOn, מסביר בראיון ל-NEXTER כי התחבורה הציבורית היא "תעשייה מסורתית מאוד, שמגלגלת מיליארדי שקלים בשנה". לדבריו, "יש פה רגישות גדולה, אז לוקח זמן". אך הוא מדגיש כי לכל הגורמים אינטרס לאשר את הפעלת האפליקציה כאמצעי תשלום מרכזי בתחבורה הציבורית בישראל, שכן התפעול שלה זול יותר עבור חברות האוטובוסים מאחר ואמצעי התיקוף זול מאוד וקל מאוד לאחזקה - בניגוד למכונות התיקוף של ה"רב-קו".

מזומן מצפה כי האישורים הדרושים יתקבלו ברבעון הראשון של 2015. בינתיים, החלה החברה לפעול במונקו ובקרוב תפעל גם בפולין ובחלקים מבריטניה. בהמשך היא צופה כניסה לשווקים נוספים ובסופו של גבר גם תוספת של היכולת לתכנן נסיעות, בדומה לאפליקציית Moovit, אם כי מזומן מדגיש כי הדבר אינו בראש סדר העדיפויות.

החברה אף זוכה לתשומת לב, ובחודשים האחרונים השתתפה בשתי תחרויות בינלאומיות גדולות: בתחרות Verizon's Powerful Answers של ספקית הסלולר השנייה בגודלה בארה"ב היא עלתה לשלב הגמר שנערך בשבוע שעבר ובתחרות Amazon Summit של ענקית הקמעונאות המקוונת היא זכתה במקום הראשון בפרס של 50,000 דולר ופגישה אישית עם ראשי החברה. ביום ראשון הקרוב היא תשתתף גם בגמר תחרות Star-App של נקסטר ובנק הפועלים שתיערך בירושלים.