מה הייתם מוכנים לעשות כדי להצטרף לרשת חברתית שמבטיחה לא להציק לכם עם פרסומות ולא לאגור מידע עליכם כדי למכור אותו לאחרים? לפי מה שקורה באינטרנט בימים האחרונים, נראה שיש מי שמוכן אפילו לשלם - בכסף - תמורת הזכות לא לשלם בפרטיות.

ello
מבטיחה לא למכור את המידע ולא להציג פרסומות. Ello

הדבר שהצליח לשגע את הרשת הוא Ello - רשת חברתית חדשה שלא מהססת להשתלח במתחרות הגדולות והוותיקות יותר וטוענת כי היא התשובה לפייסבוק.

לא אוספת עליכם מידע

"כל רשת חברתית אחרת מופעלת על ידי ובעבור מפרסמים", כותבים מנהליה באחד מעמודי ה"אודות" באתר. "מאחורי הקלעים, צבאות של אנשי מכירת מודעות וכורי מידע עוקבים ומתעדים כל תזוזה שלכם. מידע אודותכם נמכר למפרסמים וברוקרי מידע. תחת המעטה של הצעת שירות חופשי, משתמשי רשתות חברתיות אחרות משלמים מחיר יקר בהיעדר פרטיות ופרסום חודרני. אתם המוצר שנמכר ונקנה". הם לא מסתפקים בכך ומוסיפים כי "אנחנו לא מעוניינים לשלוט בעולם. אנחנו חושבים שלאנשים שמונעים לעשות דברים כאלה יש בעיות פסיכולוגיות לא פתורות".

הפתרון של מייסדי Ello: "אנו מאמינים שהאנשים שיוצרים דברים יפים והאנשים שמשתמשים בהם צריכים להיות שותפים. Ello אינה מוכרת מודעות ואינה מוכרת מידע אודותיכם לגורמים אחרים". הם מתחייבים שהרשת החברתית החדשה לא עושה עם הפרטים שלכם כלום, מלבד ניתוח דפוסי שימוש אנונימיים כדי להבין מה באתר עובד ומה פחות. "המידע ש-Ello אוספת כולל מיקום, שפה, האתר ממנו הגעתם ומשך השהייה שלכם ב-Ello". זהות הגולשים מוסתרת מהשירות ומגוגל, אם כי המנהלים מציינים כי משתמשי דפדפן כרום ומכשירי אנדרואיד עדיין חשופים ל"ריגול" מצד גוגל.

השמועה הפכה למגיפה

הגישה של אלו הצליחה למשוך אליה גולשים רבים, שמאסו בשינויי מדיניות הפרטיות בפייסבוק שמטרתם למסור יותר ויותר מידע אודותם למפרסמים ולדחוף להם לפיד עוד ועוד פרסומות. באתר Daily Dot ציינו כי סיבה נוספת להתנפלות על אלו היתה "בריחה" של הקהילה הגאה, לאחר שבשבועות האחרונים התגלה כי פייסבוק כופה על מלכות דראג להשתמש בשמותיהם האמתיים במקום בשמות הבמה שלהם. בחיפוש אחר חלופה הופצו בקרב אנשי הקהילה הזמנות לרשת החברתית החדשה והשמועה התפשטה כאש בשדה קוצים.

קראו גם: מה יש למלכות הדראג נגד פייסבוק?

בשבוע שעבר הפכה השמועה למגפה וקצב בקשות ההצטרפות לאתר, שנמצא בבטא סגורה ומגביל את ההצטרפות לגולשים שהוזמנו על ידי משתמשים רשומים בלבד, לעשרות אלפים בשעה. ביום חמישי נחסמה ההצטרפות לשירות למספר שעות, על מנת למנוע מעומס המשתמשים ההולך ועולה לגרום לקריסת האתר - צעד שלפי אתר הטכנולוגיה Re/Code היתה מהלך חכם, שאיפשר לאתר להגדיל את המשאבים לפני שהוא נותן לאינסוף משתמשים להיכנס. זאת, לעומת אתרים כמו טוויטר שניסו להגיע לכמה שיותר משתמשים כמה שיותר מהר אך סבלו במשך שנים מקריסות רבות.

סגירת אפשרות ההזמנות פתחה שוק אפור לרכישת הזמנות לאתר בכסף, שנמכרו בכל סכום בין שקל ל-500 דולר באיביי. עד עתה ניתן למצוא באתר מאות מכירות פתוחות להזמנות, למרות שמנגנון ההזמנות כבר הושב לפעולה כרגיל וכל משתמש יכול להזמין את חבריו באמצעות שליחת קוד במייל.

פשוטה, אולי פשוטה מדי

למרות הבאזז הרב שצברה, Ello נמצאת עדיין בשלב ראשוני למדי, מה שמביא משתמשים רבים להירשם אליה אך לא לבצע בה כל פעילות שהיא. העיצוב שלה מינימליסטי מאוד ולא תמיד קל להבנה.

היא מציעה לעקוב אחר משתמשים, אותם ניתן למצוא באמצעות חיפוש מובנה, כאשר כל משתמש מצורף לאחד משני פידים - "חברים" ו"רעש". המשמתש שהוספתם אינו יודע אם הוא נמצא בפיד הראשי שלכם, עליו אתם מקבלים עדכונים שוטפים, או בפיד האחר.

בדומה לפייסבוק, ניתן לכתוב סטטוסים ולהזכיר בהם משתמשים אחרים תוך שימוש בסימן ה-@ ושם המשתמש שלהם. בסטטוסים ניתן לכלול טקסט, תמונות וקישורים, ואף עיצוב בסיסי כגון טקסט מודגש או נטוי. בנוסף, מציג האתר מונה צפיות לכל סטטוס - בניגוד לפייסבוק, שמציע את המדד הזה לפרופילים מסחריים בלבד.

מצד שני, תכונות רבות שנחשבות לדרישות בסיסיות עדיין לא נמצאות כאן, כגון לייקים או שיתוף תכנים שהועלו על ידי אחרים, הודעות אישיות, מרכז התראות, אפליקציות לסמארטפונים ועוד. אך בעמוד התכונות נמצאות כל התכונות הללו ברשימת אלו שיגיעו בקרוב.

>> הקליקו כאן כדי לבקש להצטרף לרשת החדשה