מארק צוקרברג והלייק של פייסבוק (צילום: Justin Sullivan, GettyImages IL)
רוצה לדעת הכל על כולם. מארק צוקרברג מציג את הלייק | צילום: Justin Sullivan, GettyImages IL

כפתורי הלייק של פייסבוק והטוויט של טוויטר מוטמעים כיום במיליוני אתרים ברחבי העולם. לפי מחקרים כפתור הלייק נמצא בשליש מאלף האתרים הפופורלריים בעולם והטוויט בכ-20% מהם. הכפתורים נועדו לעזור לאתרים להפיץ את תכניהם ולמשתמשים לחלוק כתבות ותמונות שהם אהבו עם החברים שלהם.

תחקיר של הוול סטריט ג'ורנל חושף כי אותם כפתורים תמימים עוקבים אחרי פעילות האינטרנט של הגולשים גם בלי שאלה בכלל לוחצים עליהם.

מלבד המידע הישיר על האתרים בהם ביקר המשתמש, נחשפים גם הרגלי הגלישה שלו. כך לדוגמה אם נכנסתם לקרוא כתבה על פשיטת רגל ואחר כך לבלוג שכותב על דיכאון, פייסבוק וטוויטר ידעו את זה, ושוב, גם בלי שלחצתם על אף כפתור. אחר כך הן יוכלו לנתח את הנתונים ולהסיק לעצמן מסקנות.  

כדי שמעקב יעבוד, כל מה שצריך הוא לוודא שהמשתמש היה מחובר לפייסבוק או טוויטר לפחות פעם אחת בחודש האחרון, לא דרישה בעייתית בכלל. גם אחרי שהמשתמש סוגר את הדפדפן או אפילו מכבה את המחשב, הכפתורים הזדוניים ימשיכו לאסוף את המידע שלו. הדרך היחידה לנתק את המעקב היא להתנתק מהרשתות באופן פעיל, כלומר לעשות LOGOUT.

פייסבוק הגיבו לפרסום ואמרו כי הם משתמשים בנתונים שאספו רק לצורך פרסום ולשיתוף תוכן של המשתמש.

תגובת טוויטר היתה שהם לא עושים שימוש בנתוני הגלישה שלדבריהם "נמחקים מהר". והוסיפו כי בתיאוריה, הם יכולים להשתמש במידע הזה בעתיד כדי להציג למשתמש תוכן טוב ומתאים יותר עבורו.

>> למקרה שלא ידעתם: גם אפל עוקבת אחריכם