מצב הכלכלה היוונית רע, בלשון המעטה, ונדמה שהן מנהיגי אירופה והן מנהיגי יוון מיצו את כל הדרכים האפשריות לפתרון המשבר. הרשת, מצידה, לא נשארת אדישה נוכח הקריסה האפשרית של הכלכלה היוונית והשבוע עלה לאתר אינדיגוגו קמפיין מימון המונים חדש שנועד להציל את הכלכלה היוונית. היעד: גיוס של 1.6 מיליארד אירו.

יוון כהר הגעש של גוש האירו (איור: DonkeyHotey, Flickr)
יוון כהר הגעש של גוש האירו | איור: DonkeyHotey, Flickr

קודם כל, נבהיר מראש: לא מדובר בבדיחה. כך לפחות טוען תום פיני, היזם שמאחורי פרויקט "להציל את יוון". לדבריו, ברחבי האיחוד האירופי גרים כ-503 מיליון תושבים; אם כל אחד מהם יתרום רק 3 אירו, יהיה זה מספיק להציל את יוון ולהחזירה למסלול.

כמו כל פרויקט שמנסה לגייס כספים באתרי גיוס המונים, גם קמפיין "להציל את יוון" מציע תשורות רבות ומגוונות תמורת התרומה הכספית: תמורת 3 אירו תקבלו גלויה של אלכסיס ציפראס, ראש ממשלת יוון; תמורת 6 אירו תקבלו לביתכם משלוח של סלט יווני שכולל גבינת פטה וזיתים; תמורת 10 אירו תקבלו שובר לבקבוק אוזו; תמורת 5,000 אירו, תקבלו חופשה של שבוע באתונה; ותמורת מיליון אירו, תקבלו "הוקרת תודה מהעם היווני ומאזרחי האיחוד האירופי". אנחנו היינו מסתפקים אפילו בכך שיפסיקו לגנות אותנו ואת המדינה שלנו. בעמוד הפרויקט מודגש כי המוצרים אינם "סמליים", אלא מוצרים באיכות גבוהה תוצרת יוון.

עוד ב-Geektime:

אם אתם ישראלים אמיתיים, כנאה קראתם את רשימת התשורות פעמיים ושאלתם מדוע לא הוצע אי יווני כתשורה - אחרי הכל, ישנם כ-6,000 איים ביוון, שמתוכם רק 227 מיושבים. ובכן, פיני אכן הציע תחילה אי יווני תמורת 1.6 מיליארד אירו, אולם, הנהלת אינדיגוגו דרשה ממנו להסיר את התשורה, בטענה (מוצדקת למדי, חייבים להודות) שאין לו את הסמכות למכור אי יווני.

פיני, היזם שעומד מאחורי היוזמה היצירתית, מדגיש שלא יצר את הקמפיין כצעד הצהרתי, אלא כניסיון אמיתי וכן "לעשות משהו". פיני, מוכר נעליים בריטי בן 29, מספר שהיה בהלם מהתגובות הרבות שזרמו אליו בטוויטר ובמיילים מאז שעלה הקמפיין. אם אכן יעמוד הקמפיין ברף הגבוה שהוצב, הוא מבטיח כי הכסף יעבור בשלמותו לעם היווני - או לממשלה או בדרך אחרת, וכמובן, אם הוא לא יעמוד ביעד, הכספים לא ייגבו מהתומכים. ומה לגבי הדוגמה האישית? פיני עצמו רכש בקבוק אוזו בשווי 10 אירו, כשלדבריו "אם 1 מכל 3 אירופאים ינהג כמוני, נוכל להגיע ליעד".

נכון לכתיבת שורות אלו, גייס הקמפיין יותר מחצי מיליון אירו, בזכות תרומתם של יותר מ-33,000 תומכים וקצב התרומות מהיר למדי ועומד על כ-50 אלף אירו בשעה. למרות זאת, הסכום הזה הוא אפילו לא אחוז אחד מסכום החובות של יוון, ובקצב הנוכחי לא נראה שהסכום יגויס בששת הימים שנותרו לקמפיין. קאלי-טיחי (בהצלחה).

הכתבה פורסמה במקור באתר Geektime