הפרסומות של שקע ותקע הן בין הסרטונים המוכרים והאהודים בישראל, אך למרות הסימפתיה שרוכשים הישראלים לשתי הבובות החביבות, הן לא מצליחות לפצות על האיבה כלפי הגוף שמאחוריהן - חברת החשמל. שני סרטונים חדשים שעלו לרשת בימים האחרונים מנצלים את המצב לצורך קמפיין נגד החברה.

מכת חשמל (צילום: מתוך הפייסבוק של "מכת חשמל")
"מנסים למכור לנו עבודה בעיניים-ביטול חשמל חינם לעובדי מונופול החשמל זו לא רפורמה!" | צילום: מתוך הפייסבוק של "מכת חשמל"

"שקוע ותקוע", כמו המקור, הן שתי "חבובות", המככבות בשני סרטונים המופצים דרך דף פייסבוק בשם "מכת חשמל" שנפתח בחודש שעבר (וכבר צבר כמעט 34 אלף מעריצים), ולדברי יוזמי הקמפיין "חושפים את הבלוף של חברת החשמל". בעמוד הפייסבוק של "מחאת הקוט"ש", כפי שהיא מכונה, הם מעלים באופן קבוע ידיעות מהעיתונות אודות השחיתות וההטבות המפליגות שמקבלים עובדי חברת החשמל, הדרכים בהן היא עושקת את האזרחים וגובה מהם כסף רב ותזכורות לתחומים קודמים בהן בוצעו רפורמות מוצלחות, כגון התקשורת הקווית והסלולרית. הכל בליווי כרזות מעוצבות ודרישה מוועדת יוגב, הדנה בעתידה של חברת החשמל בימים אלו, להגביל את הייצור של חברת החשמל לתפוקה של 50% ולנתק את "מקטע ההולכה" - האחריות על תשתית כבלי החשמל הדרושים לצורך העברת החשמל ללקוחות.

עוד NEXTER בעמוד הפייסבוק שלנו 

התמיכה שמקבלים יוזמי הקמפיין בעמוד הפייסבוק כמעט מובנת מאליה, לאור העובדה שאין כמעט אזרח בישראל שלא חושב שצריך לטפל במונופול החשמל, המעסיק כ-12,000 עובדים במשכורות ממוצעות הגבוהות פי שלושה ויותר מהשכר הממוצע במשק, בנוסף לחשמל חינם. אך ייתכן שלא מדובר כלל בעוד מחאה אזרחית אותנטית וכנה כמו אלו שקמו בשנים האחרונות סביב יוקר המחיה, השוויון בנטל ורווחי הגז הטבעי.

בשיחות עם עיתונאים, המבוצעות תוך שימוש בכתובות מייל בדויות ושיחות ממספרים חסויים, מסבירים היוזמים כי הם מנסים להפעיל לחץ על הוועדה "הסודית", לדבריהם, כדי להביא לפתיחת השוק לתחרות אמתית, ולמנוע מצב בו יוגב, שייעץ בעבר לחברת החשמל תמורת קרוב למיליון שקל, יימנע מהמלצות מרחיקות לכת ויסתפק בשינויים מינוריים כגון הגבלת צריכת החשמל החינמית של עובדי החברה.

המארגנים מדברים בלהיטות על כך שחברת החשמל צברה חובות של 73 מיליארד שקל שעליהם כולנו צריכים לשלם, אך אינם מצליחים להסביר איך תסייע קבלת דרישותיהם להפחתת החוב, שצפוי לגדול בשנה הבאה ב-3.5 מיליארד שקל נוספים. כמו כן, מאחר והם מודים כי 73 מיליארד השקלים הללו הן חוב מדינה שאינו מכוסה דרך תעריפי החשמל, שהם מודים באופן תמוה כי הם "נמוכים", לא ברור מה לדעתם הקשר בין הסכום הזה, שייגבה לדבריהם במסגרת מסים כך או אחרת, לתחרות בשוק החשמל.

בנוסף, דרישותיהם של העומדים מאחורי העמוד עשויות להוות סמן לכוונותיהם האמיתיות: "ניתוק מקטע ההולכה", שמשמעותו הקמת חברה חדשה ועצמאית לשליטה על כבלי החשמל ברחבי המדינה, הוא אינטרס של חברות החפצות להתחרות בתחום זה ולא של האזרח, שיכול מצידו להסתפק ברגולציה על מחיר ההולכה, כפי שיקרה בקרוב בשוק התשתיות בעקבות החלטות משרד התקשורת בחודשים האחרונים לפקח על המחירים שייגבו בזק והוט על שימוש בכבליהן. לעומת זאת, הם לא דורשים להוציא מידי החברה את "מקטע החלוקה" - החיבור בין הכבלים הראשיים לבתים, שחברה בעלת יכולת התקנה של ציוד חלוקה משלה אינה בהכרח זקוקה לו, בעוד ללקוחות קצה לא אפשרי ליהנות מהתחרות בלעדיו.

הם גם מדגישים כי אינם דורשים הפרטה של החברה, דרישה שבמחאות עממיות נפוצה מאוד, אך ביצוע דרישותיהם מכריח הפרטה שכזו.

מעל הכל, עומד סירובם של העומדים מאחורי העמוד להזדהות, אפילו בשיחות שאינן לציטוט או לייחוס, בניגוד לכל יוזמי המחאות הקודמות. הסירוב הזה מובן רק אם מדובר בעובדים עבור אחת החברות המפעילות את תחנות הכוח הפרטיות - דליה אנרגיות והחברה לישראל, או חברות אחרות המעוניינות לפעול בתחום.

חברת החשמל מסרה בתגובה: "בשבועות האחרונים מתנהל קמפיין מכפיש ואנונימי נגד חברת החשמל ועובדיה ע״י גורמים עסקיים במסווה חברתי. אנו מצפים מהגורמים שמשקיעים מאות אלפי שקלים בעמוד אנונימי שכל מטרתו להשמיץ את חברת החשמל ועובדיה לפעול בשקיפות ולחשוף את זהותם ולא להסתתר מאחורי סטטוסים, סרטים ומסרים אנונימיים. עצם העובדה שהם פועלים באנונימיות מעידה על כך שיש להם מה להסתיר וכל מטרתם היא להטות תהליכים כך שישרתו את האינטרסים העסקיים שלהם. גם התקשורת וגם הציבור יודע שחברת החשמל לא חוששת להתמודד עם שאלות וטענות קשות. אנחנו לא תמיד משכנעים אבל תמיד מוכנים לענות בשקיפות על כל טענה ועניין. אנו דורשים מהגורמים המסתוריים שמשקיעים הון בהשמצת חברת החשמל לחשוף את זהותם".

>> חברת המוניות השולטת בניו יורק ניסתה לחבל ב-GetTaxi

>> מלך פורנו-הנקמה נתפס ונעצר על ידי ה-FBI