מסתכלת על מסך מחשב ומקלידה (צילום: spxChrome, Istock)
הרשת נותנת ביטוי לכל המאפיינים הנשיים | צילום: spxChrome, Istock

נשים הן הכוח המניע מאחורי 80% מכל החלטות הקנייה בבית, הן מובילות מגמות צריכה וצמיחה של קטגוריות חדשות. כניסתן המסיבית בשנים האחרונות לרשת האינטרנט הופכת אותן לכוח המניע את כלכלת העולם. לא פחות. למעשה, רק בשנים האחרונות גילו הנשים את כל מה שהאינטרנט יכול להעניק להן. ומרגע שטעמו מ"פרי עץ הדעת" - הן נוהרות אל הרשת וכובשות אותה בהמוניהן.

הן משתלטות על הרשתות החברתיות (בפייסבוק בארה"ב יש רוב נשי של 63%), הן השחקניות המרכזיות באתרי הקניות ברשת, הן כותבות בלוגים משפיעים, מנהלות עסקים משגשגים, מלקטות מידע במגוון גדול של אתרים ומפיצות אותו לכל עבר ביעילות ובמהירות ששום קמפיין ויראלי לא יכול להתחרות בהן.

הסיבה ל"התאהבות" הגדולה של הנשים ברשת פשוטה מאוד. האינטרנט כאילו נולד בשביל נשים, והוא מתאים כמו כפפה ליד לכל הצרכים הנשיים ולכל תכונות הנשיות הבולטות.

"הרשת פשוט מאפשרת לנשים להיות נשים", אמרה לפני כשבוע איריס בק, מנכ"לית מקאן אריקסון, שהציגה בפני לקוחותיה מחקר גדול שנעשה בישראל על נשים ברשת (המחקר נערך בשיתוף תנובה, לוריאל, יוניליוור ושירותי בריאות כללית - ובוצע על-ידי מכון פאנלס), "הרשת מאפשרת לנשים לבטא בצורה אינטואיטיבית כל-כך את כל מאפייני הג'נדר".

מחפשות חיבור

קונקטיביות היא אחת התכונות הנשיות האופייניות ביותר שמוצאת ברשת ביטוי מקסימלי. נשים מחפשות תמיד חיבור אמיתי למשהו, דיאלוג, השתתפות, הצטרפות. "נשים לא קונות מותגים, הן מצטרפות אליהם", אמרה בזמנו כוהנת הטרנדים פיית' פופקרן, בספרה "8 העקרונות בשיווק לנשים". המדיה האינטראקטיבית מאפשרת להן יותר מתמיד לקחת חלק משמעותי בכל דבר. אין דבר שנשים אוהבות יותר מלראות שמה שעובר עליהן עובר גם על נשים אחרות.

השנה בלט במיוחד המהלך המדובר של "פריטו ליי", שהציגו את סדרת החטיפים האפויים שלהם באמצעות סדרת אנימציה אינטרנטית מתוקה להפליא בשם: "Only in woman's world". בסדרה מככבות 4 חברות: עיתונאית, אימא במשרה מלאה, בעלת בוטיק אופנה ובנקאית. כולן נשים שנונות, מצחיקות ובלתי נשכחות. הסדרה בנויה מאפיזודות באורך דקה, המספרות בהומור ובשנינות רבה סיפורים מחיי הנשים (גברים, קניות, כושר, דיאטה, חברות...), מאלה שכל אישה מחייכת כשהיא רואה אותם. (www.awomansworld.com)

לא מבזבזות זמן

השימושים העיקריים של נשים ברשת הינם התעדכנות, חיפוש מידע, שירותים וקניות. אם פעם נשים ליקטו מזון בטבע עבור משפחתן, כיום הן מלקטות מידע. הן משימתיות ונכנסות לרשת תמיד כשהן "מוטות מטרה" - לחפש רופא, למצוא מתכון, לתפור חופשה משפחתית, ללקט מידע, להתייעץ, לקבל המלצה טובה, להציץ בחשבון הבנק או לחפש כל כלי שימושי שמקצר תהליכים או הופך את חייהן לקלים יותר.

תאגיד המזון הענק קראפט יצר את assistent ifood - אפליקציה סלולרית שעוזרת להתמודד עם שלל מטלות המטבח. החל מתכנון תפריטי הארוחה, דרך הכנתה ועד לקניית המצרכים באופן המהיר והחסכוני ביותר.

מתגובות ברשת נראה שזו אפליקציה מוצלחת ביותר שתחבר את ה"סוקרמאמס" - (soccermoms - "אמהות הכדורגל" כפי שנקראות בארה"ב), מאותגרות הבישול וחובבות האייפון, לעורק הראשי של קראפט.

האפליקציה בבסיסה הינה ספר תפריטים ומתכונים עם רשימת קניות (המצרכים מתוצרת קראפט) ורשת חברתית שמאפשרת לחלוק מידע, לתת המלצות, ביקורות ועוד.

אבל ה"קילר אפ" האמיתי הוא ביישום ה-GPS שמאפשר לאתר את החנות הקרובה שבה נמצאים המצרכים, לחנות בחריקה את הג'יפ ולקבל הכוונה מדויקת עד לרמת המעבר והמדף הספציפי שבו נמצאים המוצרים.

הורדת היישום עולה דולר אחד בלבד, וקראפט מרוויחה שיתופי-פעולה פוטנציאליים עם הקמעונאים, רווח תדמיתי גדול למותג וקהל שפוט של אמהות שלא יוכלו לקנות ולבשל יותר בלי המדריך של קראפט.

פייסבוק (צילום: Chris Jackson, GettyImages IL)
נשים אוהבות לדבר זו עם זו כדי לחפש משמעות. האינטרנט הופך את כל זה לפשוט יותר | צילום: Chris Jackson, GettyImages IL

דואגות למערכות היחסים

בדיוק כמו מחוץ לרשת, גם ברשת נשים הן שרות החוץ והשגרירות - אמונות על פיתוח הקשרים, טיפוח והעמקת מערכות יחסים ומחפשות תמיד שיחה, מפגש, שיתופיות ותמיכה. דפוסי ההתנהגות שלהן ברשתות החברתיות שונים מאוד מאלו של הגברים. הן אקטיביות יותר, מעמיקות, מחטטות, מנהלות שיחות ארוכות ויורדות עד לפרטים הכי קטנים.

פרויקט "11 האמהות" של וולמארט (elevenmoms) בנוי בדיוק על תפיסה זו - על ההבנה של המשמעות העמוקה של מערכות היחסים הנשיות ורמת האמון והתמיכה שהן מסוגלות לייצר. נשים מחפשות מידע ועצות קודם כל אצל נשים אחרות - כאלה שכבר "עשו את זה".

וולמארט לקחה חסות אמיתית והיא מטפחת את ה"אמהות-הבלוגריות" המובילות. הן מנסות מוצרים, לפעמים גם קוטלות, מייעצות ובעיקר מספקות הרבה מידע שנקרא בצמא רב על-ידי אלפי נשים צעירות בארה"ב.

אלופות בג'גלינג

לנשים יש כל-כך הרבה תפקידים וכובעים, עד שאין לדעת במי מהם תפגוש בכל רגע נתון. הן מג'גלגות בין קריירה לאמהות, בין זוגיות לחברות, בין ניהול משק-בית שקול ואחראי להשתעשעות ילדותית וחסרת מטרה.

קשת התכנים שנשים צורכות ביום רחבה מאוד ומגוונת. רק נשים נודדות ביום אחד בין עדכוני הבורסה לאוכל לתינוקות, בין חיפוש בייביסטר למדורי הכלכלה והשיווק.

חברת הביטוח "ג'נרלי" בצרפת בחרה לפנות לצד הפיננסי והאחראי של הנשים. בשיתוף אתר הנשים Terra femina היא יצרה מתחם וידיאו של מומחי ביטוח, שמסבירים ומייעצים לנשים בכל הקשור לביטוחי בריאות, חיים, ירושות ועוד.

גם האתר החביב "סמארט קוקיז" (smart cookies) עוזר לנשים לנהל את הכסף שלהן טוב יותר. 4 יועצות לענייני פיננסיים, שנראות כמו כוכבות "עקרות-בית נואשות", מנפצות את התפיסה כי פיננסים זה עניין רק לגברים חמורי-סבר בחליפות. הן מדברות על כסף בגובה העיניים, מסבירות בפשטות מונחים, נותנות טיפים ועוד.

נשים הן לא מקשה אחת

יותר מ-2 מיליון נשים ישראליות גולשות כיום ברשת. 80% מהנשים חברות ברשתות חברתיות וגולשות בפורומים, 75% מהן מקבלות החלטות על קניית מוצרים בעקבות המלצה שקראו באינטרנט, ו-63% מכלל הנשים טענו שאינן יכולות להתנתק מהאינטרנט אפילו ליום אחד. זאת לפי המחקר של מקאן-אריקסון.

איך לדבר עם נשים באינטרנט? זו כנראה השאלה שתעסיק השנה את כל מי שנשים הם קהל המטרה העיקרי שלו (וזה כולל את רוב החברות במשק הישראלי).

נשים הן לא מקשה אחת. אי-אפשר יותר לראות בהן סגמנט או "נישה שיווקית" אחת. יש הבדל כל-כך משמעותי בין טיפוסי הרשת השונים. אי-אפשר לפנות באותו אופן לקבוצת ה"אדישות" - נשים שגולשות רק כשחייבים, ולקבוצת ה"מכייפות", שהרשת עבורן היא לונה פארק עמוס גירויים. לקבוצת ה"צופות" הפאסיביות "אנחנו-רק-מסתכלות", ולקבוצת ה"יצירתיות" שהן מלכות הרשת, מובילות הדעה, האקטיביות ומנהלות הבלוגים והפורומים.

הנשים אימצו את הרשת באופן כל-כך טוטאלי, והן מנפצות כל קלישאה שיווקית. הן מגדירות מחדש את תפקידי המותגים בחייהן ומעמידות למבחן את כל תפיסות השיווק והפרסום הסטנדרטיות.

התנהגות הנשים ברשת מעצבת מחדש גם את תפיסת אתרי התוכן לנשים. המו"לים בארה"ב ובאירופה כבר זיהו את המגמה ובשנים האחרונות אנחנו רואים פריחה של אתרי נשים המוגדרים כ"women oriented content". (ביניהם shine של יאהו, terra femina הצרפתי, wowowow האמריקני ועוד).

כולם מייצגים תפיסה חדשה ורעננה של תוכן נשי - לא עוד "גטו ליפסטיק" צר אופקים וסטריאוטיפי, אלא תפיסת תוכן רחבה ואינטליגנטית באוריינטציה נשית ומנקודת מבט נשית, תוך התאמה מקסימלית לצרכים הייחודיים של הנשים ברשת.

אחרי פורטלי ענק, ערוצי ספורט וילדים, אלטרנטיבה נשית חדשה ומשמעותית תהיה כנראה האתגר הבא של עולם התוכן ברשת הישראלית.

* הכותבת היא מנכ"לית Saloona - מגזין אינטרנט לנשים שיושק החודש.

>> כמה קל להפוך לעיתונאי? צליל שרון על תופעת אתרי "חדשות גולשים"